Gewoon gelóven....zónder alle ballast........
Als ik eerlijk ben vind ik dat afgewezen een beetje overspannen reageerd. Volgens mij het een serieuze zaak waar Petrus mee worsteld of al die moeilijke theologische discussies nou echt van belang zijn in het geloofsleven. Als jij vind dat die echt van belang zijn, probeer Petrus daar dan op een vriendelijke manier van te overtuigen ipv van zo'n overspannen reactie te geven. Je wilt dat Petrus zich in jou inleefd maar dat doe je niet bij hem!Afgewezen schreef:Wat ik wil zeggen, is: op een forum als dit kun je verwachten geconfronteerd te worden met datgene wat jij 'ballast' noemt. Je bent toch zelf moderator geweest?Petrus schreef:Mag ik je vragen wat je hier feitelijk mee bedoeld te zeggen?Afgewezen schreef: Maar wat ik op zijn minst vreemd vind is, dat jij, mét jouw verstandelijke beperkingen, deelneemt aan een forum waar veel gediscussieerd wordt over theologische onderwerpen, soms op het scherp van de snede
Als ik de woorden van jou zo zie staan, en probeer te relativeren, dan nóg ontkom ik niet aan het gevoel dat je hiermee wil aangeven dat ik beter kan "ophoepelen" van dit forum of het beter maar kan mijden, vriendelijker gezegd (???????????)
Maar omdat ik niet door woorden heen kan kijken wat je feitelijk bedoeld te zeggen, vraag ik het je bij deze.............
Dan is het toch niet redelijk om daar nu ineens je ongenoegen over uit te spreken?
Het is hetzelfde als wanneer je met een scootmobiel wilt deelnemen aan een wielrennersclub en vervolgens gaat mopperen, dat een racefiets maar onzin is en dat het met een scootmobiel toch óók wel gaat.
Ik kán mij somtijds de reacties van Afgewezen wel voorstellen, hoewel ze wel eens érg fel te woord zijn gesteld.pivo schreef:Als ik eerlijk ben vind ik dat afgewezen een beetje overspannen reageerd. Volgens mij het een serieuze zaak waar Petrus mee worsteld of al die moeilijke theologische discussies nou echt van belang zijn in het geloofsleven. Als jij vind dat die echt van belang zijn, probeer Petrus daar dan op een vriendelijke manier van te overtuigen ipv van zo'n overspannen reactie te geven. Je wilt dat Petrus zich in jou inleefd maar dat doe je niet bij hem!Afgewezen schreef:Wat ik wil zeggen, is: op een forum als dit kun je verwachten geconfronteerd te worden met datgene wat jij 'ballast' noemt. Je bent toch zelf moderator geweest?Petrus schreef:Mag ik je vragen wat je hier feitelijk mee bedoeld te zeggen?Afgewezen schreef: Maar wat ik op zijn minst vreemd vind is, dat jij, mét jouw verstandelijke beperkingen, deelneemt aan een forum waar veel gediscussieerd wordt over theologische onderwerpen, soms op het scherp van de snede
Als ik de woorden van jou zo zie staan, en probeer te relativeren, dan nóg ontkom ik niet aan het gevoel dat je hiermee wil aangeven dat ik beter kan "ophoepelen" van dit forum of het beter maar kan mijden, vriendelijker gezegd (???????????)
Maar omdat ik niet door woorden heen kan kijken wat je feitelijk bedoeld te zeggen, vraag ik het je bij deze.............
Dan is het toch niet redelijk om daar nu ineens je ongenoegen over uit te spreken?
Het is hetzelfde als wanneer je met een scootmobiel wilt deelnemen aan een wielrennersclub en vervolgens gaat mopperen, dat een racefiets maar onzin is en dat het met een scootmobiel toch óók wel gaat.
Maar idd is het een serieus probleem voor mij, waar ik serieuze antwoorden op hoop te krijgen.
Marnix is één van degenen die eea heel helder heeft geformuleerd met zijn aanschouwelijke uiteenzetting over computers en hoe die werken..............kijk maar eens een flink aantal postings terug.
Maar soms gebruik ook ik wel eens woorden of termen die men in ándere delen des lands ánders verstaat dan ik daarmee bedoel te zeggen omdat ze in mijn oorspronkelijke woonomgeving een héél andere lading hebben.
Maar, Afgewezen, ik mopper niet omdat de vergelijking fiets-scootmobiel totaal mank gaat ten opzichte van dit forum.
Over het algemeen léés ik de theologische topics wél (in de hoop en verwachting iets te leren), maar reageer zelden of slechts in bedekte termen en dan meer in de zin van een vraagstelling om zélf duidelijkheid te krijgen over het geschrevene.
Dat mag toch wel, of ziet Afgewezen mij liever helemaal niets leren en van het forum verdwijnen??
Ik dénk zo maar dat de meesten in dát geval jouw mening niet zullen delen. (dat is zomaar een vermoeden hoor)
Ik kan me jouw visie op een aantal dingen best wel vorstellen, maar de felheid waarmee het eea wordt verwoord zou best wel eens iets milder kunnen.
"Heb uw naaste lief gelijk uzelve" en ook: "Wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"
Nu draai je het om. Jij spreekt je ongenoegen uit over dingen op het forum. Ik zeg dan met zoveel woorden: maak je het jezelf dan niet onnodig moeilijk door aan dit forum deel te nemen? En dan suggereer jij dat ik je liever van dit forum zie verdwijnen?Dat mag toch wel, of ziet Afgewezen mij liever helemaal niets leren en van het forum verdwijnen??
Dat is toch geen eerlijke voorstelling van zaken?
Ik kan me jouw visie op een aantal dingen best wel vorstellen, maar de felheid waarmee het eea wordt verwoord zou best wel eens iets milder kunnen.
Dat mag jij vinden.
En ook dát mag jij vinden.Petrus schreef:Kijk, dát had je nu al véél eerder ook kunnen vragen.................. :roll:Afgewezen schreef:Is dat zo, Petrus?Volgens mij het een serieuze zaak waar Petrus mee worsteld of al die moeilijke theologische discussies nou echt van belang zijn in het geloofsleven.
Dat mag ik vinden, én zeggen, omdat dat de sfeer beter tot zijn recht doet komen op dit forum.Afgewezen schreef:Nu draai je het om. Jij spreekt je ongenoegen uit over dingen op het forum. Ik zeg dan met zoveel woorden: maak je het jezelf dan niet onnodig moeilijk door aan dit forum deel te nemen? En dan suggereer jij dat ik je liever van dit forum zie verdwijnen?Dat mag toch wel, of ziet Afgewezen mij liever helemaal niets leren en van het forum verdwijnen??
Dat is toch geen eerlijke voorstelling van zaken?Ik kan me jouw visie op een aantal dingen best wel vorstellen, maar de felheid waarmee het eea wordt verwoord zou best wel eens iets milder kunnen.
Dat mag jij vinden.
Verder kunnen we beter terug on-topic, en probeer ik zaken duidelijk te krijgen over de probleemstelling.
En dan nu maar weer on-topic, dit onderwerp was volgens mij niet bedoeld om elkaar in de haren te zitten, maar gewoon een simpele vraag van Petrus. Zij die vinden dat ze niet zonder calvinistische handelingen e.d. kunnen moeten dit vooral niet nalaten, maar laat dan ook een ander in zijn waarde die daar moeite mee heeft en gewóón wil geloven en leven naar God's woord
Dat is m.i. toch het belangrijkste?
Ik persoonlijk vind het ook heel moeilijk, al die verhandelingen over standenleer, toeleidende weg, institutie van Calvijn, en ga zo maar door. Dat wil niet zeggen dat ik die personen veroordeel die hier wel mee bekend zijn, maar laat een ander dan in zijn waarde die het af kan met een kinderlijk geloof.
Zouden de mensen vroeger die nog niet konden lezen, dan niet bekeerd kunnen zijn geweest? Zij deden het toch ook met het gesproken woord van de dominee?
Zélf heb ik veel volk van God gekend dat vroeger veel over de vloer kwam bij mijn ouders, en als je die oudjes dan hoorde vertellen hoe de Heere hen geleid had dan was je daar heilig jaloers op. Waar vinden we dat tegenwoordig nog? Daar kwam geen institutie aan te pas hoor.
Dat is m.i. toch het belangrijkste?
Ik persoonlijk vind het ook heel moeilijk, al die verhandelingen over standenleer, toeleidende weg, institutie van Calvijn, en ga zo maar door. Dat wil niet zeggen dat ik die personen veroordeel die hier wel mee bekend zijn, maar laat een ander dan in zijn waarde die het af kan met een kinderlijk geloof.
Zouden de mensen vroeger die nog niet konden lezen, dan niet bekeerd kunnen zijn geweest? Zij deden het toch ook met het gesproken woord van de dominee?
Zélf heb ik veel volk van God gekend dat vroeger veel over de vloer kwam bij mijn ouders, en als je die oudjes dan hoorde vertellen hoe de Heere hen geleid had dan was je daar heilig jaloers op. Waar vinden we dat tegenwoordig nog? Daar kwam geen institutie aan te pas hoor.