Gewoon gelóven....zónder alle ballast........

Petrus

Gewoon gelóven....zónder alle ballast........

Bericht door Petrus »

Kan een mens nou niet eens gewoon gelóven zonder al die ballast van theologische vraagstukken, toeleidende wegen, stadia van genade etc etc etc etc, maar je gewoon aan de hand van de predikant stap voor stap laten onderwijzen in zijn zondagse predikingen???

Ik lees regelmatig jullie theologische verhandelingen, en ik moet zeggen: ik snap er de ballen niet van waar jullie het nu eigenlijk over hebben..............

Ik wil gewoon geloven in mijn Heer en Verlosser, in mijn God die mijn Vader is en in de Heillige Geest die alles in mij werkt. Punt.

En aan de hand van de predikant zal ik stap voor stap alle uitleg krijgen in de zondagse predikingen, is dát nou zo fout??

Móét je nou per sé al die ballast met je meezeulen, zoals de Concordatie, Calvijn, á Brakel, Oudvaders en ga nog maar een half uurtje door.........................???????
plebe

Re: Gewoon gelóven....zónder alle ballast........

Bericht door plebe »

Petrus schreef:Kan een mens nou niet eens gewoon gelóven zonder al die ballast van theologische vraagstukken, toeleidende wegen, stadia van genade etc etc etc etc, maar je gewoon aan de hand van de predikant stap voor stap laten onderwijzen in zijn zondagse predikingen???

Ik lees regelmatig jullie theologische verhandelingen, en ik moet zeggen: ik snap er de ballen niet van waar jullie het nu eigenlijk over hebben..............

Ik wil gewoon geloven in mijn Heer en Verlosser, in mijn God die mijn Vader is en in de Heillige Geest die alles in mij werkt. Punt.

En aan de hand van de predikant zal ik stap voor stap alle uitleg krijgen in de zondagse predikingen, is dát nou zo fout??

Móét je nou per sé al die ballast met je meezeulen, zoals de Concordatie, Calvijn, á Brakel, Oudvaders en ga nog maar een half uurtje door.........................???????
Aan een eenvoudig geloofsvertrouwen heb je echt genoeg! Al die boekenwijsheid en dogmatische kennis is verre van noodzakelijk.a
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Vincent

Bericht door Vincent »

Ja, het is eigenlijk een luxe dat wij op een forum theologische dingen kunnen praten. Een luxe die ook door de duivel weer gebruikt kan worden! Daarom ben ik het wel met je eens, Petrus. *snapt het soms ook niet helemaal*
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik herken je vraag, Petrus. Ik begrijp ook veel niet. Sommige dingen wil ik ook helemaal niet begrijpen. Maar als je God liefhebt en je wilt Hem steeds beter leren kennen, dan ga je de Bijbel lezen en dingen over de Bijbel. Dan kom je vanzelf vragen tegen en zelf heb je die vragen ook als het goed is. Je moet het alleen in proporties blijven zien. Bij het oordeel word je niet gevraagd: Was je infra- of supralapsariër, hing je de vervangingsleer aan of was je chiliast, stemde je SGP of ChristenUnie en wat deed je na 1 mei 2004. Dan is er de vraag: Wat dunkt u van de Christus. Dat is het enige dat echt telt. En al het andere kan die ene vraag ernstig vertroebelen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Petrus, de titel van je topic doet mij sterk denken aan het boekje: 'gewoon hervormd'... Wat is gewoon hervormd? Wat is gewoon geloven? Voor een aantal mensen is jouw formulering voldoende. Voor andere moeten er nog voorwaarden bij en aanvullingen op komen. Snap je wel heel goed hoor!
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Ik herken je vraag, Petrus. Ik begrijp ook veel niet. Sommige dingen wil ik ook helemaal niet begrijpen. Maar als je God liefhebt en je wilt Hem steeds beter leren kennen, dan ga je de Bijbel lezen en dingen over de Bijbel. Dan kom je vanzelf vragen tegen en zelf heb je die vragen ook als het goed is. Je moet het alleen in proporties blijven zien. Bij het oordeel word je niet gevraagd: Was je infra- of supralapsariër, hing je de vervangingsleer aan of was je chiliast, stemde je SGP of ChristenUnie en wat deed je na 1 mei 2004. Dan is er de vraag: Wat dunkt u van de Christus. Dat is het enige dat echt telt. En al het andere kan die ene vraag ernstig vertroebelen.

Wijs gesproken.

Nav wat je schrijft moet ik denken aan wat ik eens bij Jac van Dijk las, over "Wat heb ik aan de kerk?", heb het even opgezocht:

"Oecumene schijnt alles te zijn wat de klok slaat. En met een diepzinnige frons in het voorhoofd wordt gedebiteerd dat aan de hemelpoort niet gevraagd zal worden van welke kerk wij zijn. Nee, allicht niet! Want aan de hemelpoort wordt uiteraard niets gevraagd. 'De Heer kent al de zijnen!'".
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hoewel de theologie mij ook regelmatig boven de pet groeit, zie ik de opmerking van Rens ook wel een beetje in de trant van: niet nadenken, gewoon de pastoor volgen.... En dat credo hebben wij al een poosje losgelaten geloof ik.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Petrus

Bericht door Petrus »

Pim schreef:niet nadenken, gewoon de pastoor volgen....
ehhhhhhhhhhhhh, Pim?????? Je bent geloof ik niet gehéél naar behoren op het juiste spoor aanbelandt...........................
memento

Bericht door memento »

Gewoon geloven. Geloven als een kind. Om daar te komen, hebben we een leven lang nodig. Ik zie het als opperste staat van heiligmaking.

Echter, laten we eerlijk zijn, en belijden dat we de theologie nodig hebben om de Schrift te verstaan. En als het goed is, ligt de kern van de theologie altijd in het verlossingswerk van Christus. Hoe verder we daarvan afwijken, des te verder missen we het doel. Kortom, de gedachte dat theologie een wetenschap is, die haar hoogtepunten kent in moeilijke filosofische stellingen, is fout. Een theoloog is op zn best als hij spreekt over Christus, en Dien gekruisigd. Alles wat hij voorderest schrijft/spreekt moet daarop uitkomen, dient slechts als een weg daarnaar toe. Christus is alles. Als het goed is ook/juist in de theologie
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:Gewoon geloven. Geloven als een kind. Om daar te komen, hebben we een leven lang nodig. Ik zie het als opperste staat van heiligmaking.

Echter, laten we eerlijk zijn, en belijden dat we de theologie nodig hebben om de Schrift te verstaan. En als het goed is, ligt de kern van de theologie altijd in het verlossingswerk van Christus. Hoe verder we daarvan afwijken, des te verder missen we het doel. Kortom, de gedachte dat theologie een wetenschap is, die haar hoogtepunten kent in moeilijke filosofische stellingen, is fout. Een theoloog is op zn best als hij spreekt over Christus, en Dien gekruisigd. Alles wat hij voorderest schrijft/spreekt moet daarop uitkomen, dient slechts als een weg daarnaar toe. Christus is alles. Als het goed is ook/juist in de theologie
Alles goed en wel Memento, maar als ik er nou geen hout van snap wat jullie allemaal aan lappen tekst produceren?????
Marnix

Bericht door Marnix »

Dan moet pagina gewoon wegklikken en bedenken: Gods genade is je genoeg.

Het is volgens mij meer een hobby :) Kijk, je hebt mensen die geen bal van computers snappen. Ze kunnen er op werken maar hoe de computer werkt weten ze niet. Als ze dan computerexperts met elkaar zien communiceren denken ze: Pff, daar snap ik niks van. Dat is ook niet nodig, want de computer doet het wel. Je hoeft om een computergebruiker te zijn, niet te weten hoe dat ding snapt, en net zo min hoef je om christen te zijn alle theologie en dogmatiek te snappen :) En als anderen dat wel willen, prima toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

maar je gewoon aan de hand van de predikant stap voor stap laten onderwijzen in zijn zondagse predikingen???
En van wie heeft de predikant dan zijn wijsheid? Alleen door zelf te lezen in de Bijbel of heeft hij toch moeten 'studeren'?
Kijk, zo'n uitspraak van Petrus ligt natuurlijk goed in het gehoor en veel mensen denken dan: ja, eigenlijk heeft hij toch wel gelijk. Maar als je even doordenkt, snap je dat het onzin is. Ga maar eens helemaal 'blanco' geloven - als je dat kunt. Natuurlijk kun je dat niet, niemand kan dat.
Zelfs de moorman kreeg van Philippus al een exegetische verhandeling te horen over Jesaja 53. Kennelijk heeft God niet gewild dat mensen domweg geloven zonder na te denken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
maar je gewoon aan de hand van de predikant stap voor stap laten onderwijzen in zijn zondagse predikingen???
En van wie heeft de predikant dan zijn wijsheid? Alleen door zelf te lezen in de Bijbel of heeft hij toch moeten 'studeren'?
Kijk, zo'n uitspraak van Petrus ligt natuurlijk goed in het gehoor en veel mensen denken dan: ja, eigenlijk heeft hij toch wel gelijk. Maar als je even doordenkt, snap je dat het onzin is. Ga maar eens helemaal 'blanco' geloven - als je dat kunt. Natuurlijk kun je dat niet, niemand kan dat.
Zelfs de moorman kreeg van Philippus al een exegetische verhandeling te horen over Jesaja 53. Kennelijk heeft God niet gewild dat mensen domweg geloven zonder na te denken.
Niemand heeft het over blanco geloven :) Daarnaast, een predikant studeert ook voor het praktisch preken.... en als je de verhandeling in Jesaje 53 leest is dat een hele praktische, geen dogmatische. De kamerling krijgt niet even een theologische preek over aanbod van genade en of hij nou moet afwachten of verwachten.... Philipus is heel helder, duidelijk en praktisch. Jezus droeg de zonden en wie in Hem gelooft krijgt vergeving, genezing en eeuwig leven. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Re: Gewoon gelóven....zónder alle ballast........

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
vreedzaam

Bericht door vreedzaam »

Hoe deze opmerkingen zien in het licht van deze teksten uit Hosea?

Hoort des HEEREN woord, gij kinderen Israels! want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, en geen weldadigheid, en geen kennis van God in het land is;

Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.

Mvg
Plaats reactie