Ja, én??vreedzaam schreef:Hoe deze opmerkingen zien in het licht van deze teksten uit Hosea?
Hoort des HEEREN woord, gij kinderen Israels! want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, en geen weldadigheid, en geen kennis van God in het land is;
Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Mvg
Dus je kunt niet het simpele "boerengeloof" hebben, want je behoort ook nog eens een hele boekenkast vol exegetische, en wat al dies meer zij, boeken te verslinden, bestuderen kortom een halve universitaire "opleiding" in "geloven" te volgen, anders kan je nóg geen genade Gods hopen/afwachten/verwachten..............zeg het maar............
Rubisch............geloven doe je in hoofdzaak met je hart en met je gevoel/ziel, en daarnáást, of in het verlengde daarvan, met je verstand (voor zover die zaken kan begrijpen).
En het laatste wat tussen haakjes staat is zeker geen maatstaf voor te ontvangen genade ja of nee.