Dus het evangelie zo saai mogelijk brengen???Unionist schreef:Blijkbaar moet je het aardse en het geestelijke scheiden...
Tja...
Ook Paulus was geen bijzonder spreker, toch mocht hij veel vrucht op zijn arbeid hebben!Mister schreef:Dus het evangelie zo saai mogelijk brengen???Unionist schreef:Blijkbaar moet je het aardse en het geestelijke scheiden...
Tja...
.Daar gaat het hier niet over.geledu schreef:Ook Paulus was geen bijzonder spreker, toch mocht hij veel vrucht op zijn arbeid hebben!Mister schreef:Dus het evangelie zo saai mogelijk brengen???Unionist schreef:Blijkbaar moet je het aardse en het geestelijke scheiden...
Tja...
Dus de voordracht is zeker niet doorslaggevend.
Dat is ook de reden dat Ds. Kersten niet alleen predikanten wilde hebben met alleen singuliere gaven.
Met een Goddelijke roeping werd de school opengesteld ook voor diegenen met minder gaven.
Singuliere gaven moeten we niet verwarren met bijzondere (s)preekgave.geledu schreef:Ook Paulus was geen bijzonder spreker, toch mocht hij veel vrucht op zijn arbeid hebben!Mister schreef:Dus het evangelie zo saai mogelijk brengen???Unionist schreef:Blijkbaar moet je het aardse en het geestelijke scheiden...
Tja...
Dus de voordracht is zeker niet doorslaggevend.
Dat is ook de reden dat Ds. Kersten niet alleen predikanten wilde hebben met alleen singuliere gaven.
Met een Goddelijke roeping werd de school opengesteld ook voor diegenen met minder gaven.
Er is wel degelijk een tijd geweest dat mannen zonder singuliere gaven niet tot het predikambt kwamen!!!ndonselaar schreef:Singuliere gaven moeten we niet verwarren met bijzondere (s)preekgave.geledu schreef:Ook Paulus was geen bijzonder spreker, toch mocht hij veel vrucht op zijn arbeid hebben!Mister schreef:Dus het evangelie zo saai mogelijk brengen???Unionist schreef:Blijkbaar moet je het aardse en het geestelijke scheiden...
Tja...
Dus de voordracht is zeker niet doorslaggevend.
Dat is ook de reden dat Ds. Kersten niet alleen predikanten wilde hebben met alleen singuliere gaven.
Met een Goddelijke roeping werd de school opengesteld ook voor diegenen met minder gaven.
Als iemand predikant werd / wordt op artikel 8 DKO betekent dat hij dezelfde capaciteiten / gaven heeft als iemand met een academische opleiding.
Je moet het dus ook omdraaien. Jij stelt dat ds. Kersten niet alleen predikanten wilde met singuliere gaven en hij dus daarom een school openstelde.
Het was juist door het gebrek aan singuliere gaven onder de oefenaars en predikanten dat hem noodzaakte tot de stichting van deze school.
Lees maar eens artikel 8 DKO [Ger. Gem. 1907]:
Artikel 8 - Toelating van niet-gestudeerden tot het predikambt.
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd zij van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteeren, zal de classis hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren, en naardat zij hen in het examen bevindt, hen een tijdlang laten in 't privé proponeren, en dan voorts met hen handelen, zoals zij oordelen zal stichtelijk te wezen.
Er is wel degelijk een tijd geweest dat mannen zonder singuliere gaven niet tot het predikambt kwamen!!!
Dan moet je denken aan de tijd vooral in "vrije" gemeenten, gergem(en de kerken waar ze uit voort komen) en de O.G.G. voor 1920.Ik denk dat Geledu bedoelt dat er een tijd geweest is dat mannen zonder singuliere gaven niet werden toegelaten tot het ambt. Maar ik weet niet op welke tijd hij doelt.
Ik denk dat je nu wat te kort doet aan de opleiding aan de Boezemsingel.Ds Kersten heeft de school opgericht om bakkers etc tot het preikambt op te leiden. Wordt daarmee die bakker dan een theoloog? Nee toch? In de GG hebben we volgens DKO meest predikanten met singuliere gaven. Het enige is dat ze nog wat scholing krijgen, maar daarmee zijn ze toch geen theoloog?