Bevinding en 1 Korinthe 13

memento

Bericht door memento »

Shaul schreef:
memento schreef: Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, net als predikanten die niet kritisch zijn tegenover alles wat er voor geestelijk mee door moet gaan.
Dus een predikant mag wel kritisch zijn, maar een gemeentelid mag niet kritisch staan ten opzichte van predikant of ouderling.
Klopt. Wel hebben we alles te onderzoeken wat ze zeggen, en te toetsen aan de Schrift. Maar de houding 'eerst maar eens zien of hij gelijk heeft' zorgt dat hun woorden je niet meer tot stichting zullen zijn. Nee, ruimte voor kritiek is er alleen als er dingen gedaan worden die tégen Gods woord ingaan. Daarbuiten is alle kritiek zonde!
Daarbij, ware liefde en barmhartigheid zijn zaken die mn door de armen en zwakke ervaren zullen worden.
De vrucht van de Geest is niet enkel liefde en barmhartigheid. Iedereen kan van die vrucht proeven.
Aan de vruchten kent men de boom, dat is zeker zo. Echter, je moet een makkelijk karakter en de vruchten van de Geest niet door elkaar halen. En dat gebeurt helaas vaak wel.*

OK, ik geef toe dat er predikanten zijn die oordelen op basis van bevinding, dat is niet goed. Maar aan de andere kant moet er ruimte zijn dat een predikant ronduit tegen iemand zegt: Dit geloof is niet naar de Schrift, met dit geloof ga je verloren. Ook al heeft hij niet de gave om dat tactisch te brengen.

-------------
* Een zekere nadruk op onze plicht tot heiligmaking, ook wat betreft onze slechte karaktereigenschappen, zou zeker zn plaats moeten krijgen in de prediking. We moeten strijden tegen die slechte eigenschappen. Maar dan wel op onszelf gericht: van onszelf geen fouten accepteren, wel begrip van zwakheden van de ander....
Marnix

Bericht door Marnix »

Kritiek als men tegen Gods Woord ingaat is zeker goed, alleen weten mensen vaak het onderscheid niet te maken tussen wat God verbiedt in zijn Woord.... en wat wij allemaal op basis van hoe we zijn opgevoed en geloven, niet goed vinden. Daardoor is een hele hoop kritiek die ik hoor niet het werk van een goede heelmeester... Want een goede heelmeester weet ook een goede analyse te stellen en gaat niet opereren / snijden op plaatsen waar geen sprake is van een wond...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Kritiek als men tegen Gods Woord ingaat is zeker goed, alleen weten mensen vaak het onderscheid niet te maken tussen wat God verbiedt in zijn Woord.... en wat wij allemaal op basis van hoe we zijn opgevoed en geloven, niet goed vinden. Daardoor is een hele hoop kritiek die ik hoor niet het werk van een goede heelmeester... Want een goede heelmeester weet ook een goede analyse te stellen en gaat niet opereren / snijden op plaatsen waar geen sprake is van een wond...
Ja, ga verder... Welke conclusie trek je hier in een concrete situatie uit? Want dit is zo'n algemene waarheid, daar kun je alleen maar ja op knikken en verder niks.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Kritiek als men tegen Gods Woord ingaat is zeker goed, alleen weten mensen vaak het onderscheid niet te maken tussen wat God verbiedt in zijn Woord.... en wat wij allemaal op basis van hoe we zijn opgevoed en geloven, niet goed vinden. Daardoor is een hele hoop kritiek die ik hoor niet het werk van een goede heelmeester... Want een goede heelmeester weet ook een goede analyse te stellen en gaat niet opereren / snijden op plaatsen waar geen sprake is van een wond...
Ja, ga verder... Welke conclusie trek je hier in een concrete situatie uit? Want dit is zo'n algemene waarheid, daar kun je alleen maar ja op knikken en verder niks.
Als mensen dus kritiek hebben kijk ik eerst wat de Bijbel zegt en probeer ik te kijken of het traditie is of Bijbels... voordat ik de kritiek me gelijk aantrek. :) Het is wat eenvoudig omschreven, want het is een complex proces. Mensen gebruiken altijd wel weer Bijbelteksten om dingen uit te leggen, maar vaak is de interpretatie wel cultuurgebonden. Een café bezoeken wordt als Bijbels onjuist gezien door sommigen op basis van het "wordt niet wereldgelijkvormig" terwijl deze tekst in mijn ogen helemaal geen betrekking heeft op cafébezoek omdat je daar ook als niet-wereldgelijkvormige kan zitten... om maar een voorbeeld te noemen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie