Bevinding en 1 Korinthe 13
Bevinding en 1 Korinthe 13
Nog niet zolang geleden was er een vriend (uit een rechtse bevindelijke gereformeerde gemeente) bij ons opzoek, en hij vertelde het verhaal van een predikant die getuigde over zijn geestelijke bevindingen, hoe diep hij de zonde leerde kennen en nog veel meer vrome geestelijke praat werd er verkondigd. Het blijkt dat vele mensen uit die gemeente best wel opkeken naar deze predikant i.v.m met zijn geestelijke kennis en de bevinding die hij zo ervaarde.
Op een gegeven moment vroeg ik die vriend het volgende, " zie je ook in deze predikant iets terug van de Here Jezus Christus ?", ervaar barmhartigheid en bovenal liefde in deze persoon, en de vrucht van de Heilige Geest. En gaf als antwoord, " nou, het valt me op dat deze predikant toch wel veel erg andere medechristenen doet veroordelen, en de zachtmoedigheid en liefde voor de andere hebt ik ook nog niet zo sterkt ervaren.
Als dit daadwerkelijk waar is, dan was het voor mij duidelijk dat deze predikant helemaal geen waarlijke bevinding van Christus heeft mee gemaakt. Het was waarschijnlijk een eigen ingebeelde en valse vorm van vroomheid, waar helaas veel bevindelijke van onder de indruk van kunnen zijn om dat het allemaal zo geestelijke en vroom in de oren klinkt.
Ik denk als iemand daadwerkelijk vanuit de bevinding leeft, dat hij meer en meer (met alle tekortkomingen en zonde) op de Here Jezus Christus gaat lijken, en dan met name 1 Korthine 13, waar gesproken word over de liefde, brief aan 1 Johannes 2 en Galaten 5:22.
Laten we de vrucht van alle deze geestelijke bevindingen eens toetsen aan deze genoemde verzen:
Gal. 5
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid
1 Kor. 13
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En [13:2] Matt 7:22. Rom 12:7.al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen [13:2] Matt 17:20; 21:21. Mark 11:23. Luk 17:6.verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De [13:4] Spr 10:12. 1 Petr 4:8.liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij [13:5] 1 Kor 10:24. Filipp 2:4.zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar [13:6] 2 Joh. vs 4.zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want [13:12] 2 Kor 3:18.wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
1 John. 2
7 Broeders! Ik schrijf u geen [2:7] 2 Joh. vs 5.nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt; dit oud gebod is het woord, dat gij van den beginne gehoord hebt.
8 Wederom schrijf ik u een [2:8] Joh 13:34; 15:12.nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu.
9 Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
10 Die [2:10] 1 Joh 3:14.zijn broeder liefheeft, blijft [2:10] Joh 12:35.in het licht, en geen ergernis is in hem.
11 Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind
Op een gegeven moment vroeg ik die vriend het volgende, " zie je ook in deze predikant iets terug van de Here Jezus Christus ?", ervaar barmhartigheid en bovenal liefde in deze persoon, en de vrucht van de Heilige Geest. En gaf als antwoord, " nou, het valt me op dat deze predikant toch wel veel erg andere medechristenen doet veroordelen, en de zachtmoedigheid en liefde voor de andere hebt ik ook nog niet zo sterkt ervaren.
Als dit daadwerkelijk waar is, dan was het voor mij duidelijk dat deze predikant helemaal geen waarlijke bevinding van Christus heeft mee gemaakt. Het was waarschijnlijk een eigen ingebeelde en valse vorm van vroomheid, waar helaas veel bevindelijke van onder de indruk van kunnen zijn om dat het allemaal zo geestelijke en vroom in de oren klinkt.
Ik denk als iemand daadwerkelijk vanuit de bevinding leeft, dat hij meer en meer (met alle tekortkomingen en zonde) op de Here Jezus Christus gaat lijken, en dan met name 1 Korthine 13, waar gesproken word over de liefde, brief aan 1 Johannes 2 en Galaten 5:22.
Laten we de vrucht van alle deze geestelijke bevindingen eens toetsen aan deze genoemde verzen:
Gal. 5
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid
1 Kor. 13
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En [13:2] Matt 7:22. Rom 12:7.al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen [13:2] Matt 17:20; 21:21. Mark 11:23. Luk 17:6.verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De [13:4] Spr 10:12. 1 Petr 4:8.liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij [13:5] 1 Kor 10:24. Filipp 2:4.zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar [13:6] 2 Joh. vs 4.zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want [13:12] 2 Kor 3:18.wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
1 John. 2
7 Broeders! Ik schrijf u geen [2:7] 2 Joh. vs 5.nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt; dit oud gebod is het woord, dat gij van den beginne gehoord hebt.
8 Wederom schrijf ik u een [2:8] Joh 13:34; 15:12.nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu.
9 Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
10 Die [2:10] 1 Joh 3:14.zijn broeder liefheeft, blijft [2:10] Joh 12:35.in het licht, en geen ergernis is in hem.
11 Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind
Re: Bevinding en 1 Korinthe 13
Deze conclusie is erg kort door de bocht.mayflower schreef: en de zachtmoedigheid en liefde voor de andere hebt ik ook nog niet zo sterkt ervaren.
Geen liefde = geen bevinding.
Ook Paulus en Barnabas gingen uit elkaar. Deze mensen kan ik de bevinding niet ontzeggen.
Maar liefde en zachtmoedigheid zijn hier ook niet de eerste indrukken die bij mij boven komen.
Dus wat mij betreft, een gebrek aan liefde sluit bevindelijkheid niet uit.
En: behalve de Volmaakte Mens, Jezus Christus, is er op deze aarde geen mens die voldoet aan de beschrijving van 1 korinthe 13. Zie vers 10. Als het volmaakte gekomen zal zijn, dat is niet op deze aarde.
Ik spreek de predikant zeker niet vrij. Maar laten we niet kijken naar de splinters in andermans oog voor we de balk in ons eigen oog verwijderd hebben. Want, waar is onze liefde?
En ik verwijs naar vers 10, met kanttekening:
10 Doch wanneer het volmaakte39) zal gekomen zijn,40) dan zal hetgeen ten dele is,41) te niet gedaan worden.
39) het volmaakte
Dat is, de volmaakte kennis van goddelijke zaken, zoveel een bloot mens zal kunnen vatten, en ons tot volmaakte vreugde en zaligheid zal nodig zijn.
40) zal gekomen zijn,
Hetwelk eerst wezen zal in het toekomende leven.
Deze opmerking heb ik zeker niet geschreven als een reactie tegen de GG. Ik goede vrienden die lid zijn van de GG.limosa schreef:een gezonde discussie is prima maar ik waarschuw voor de duidelijkheid maar even bij voorbaat, als dit topic gebruikt gaat worden om tegen predikanten of tegen de GerGem aan te schoppen gaat er een slot op
groeten,
limosa
Het gaat om de bevinding algemeen.
Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, net als predikanten die niet kritisch zijn tegenover alles wat er voor geestelijk mee door moet gaan...het valt me op dat deze predikant toch wel veel erg andere medechristenen doet veroordelen, en de zachtmoedigheid en liefde voor de andere hebt ik ook nog niet zo sterkt ervaren.
Daarbij, ware liefde en barmhartigheid zijn zaken die mn door de armen en zwakke ervaren zullen worden. Zij zijn degenen bij uitstek aan wie liefde en barmhartigheid bewezen kan worden. Beter de predikant die zn preekgeld s avonds laat ergens onder de deur doorschuift, dan de predikant waarvan iedereen weet dat hij 'barmhartig' is. Laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand geeft. Barmhartig zijn kan prima zonder daarom bekend te worden...
Nee, ik kan slecht tegen dit soort discussies. Het komt erop neer dat liefde niet eerlijk mag zijn (het zou toch te erg zijn om openlijk aan iemands eeuwige staat te twijfelen, ook al geven de tekenen aanleiding tot twijfel). En barmhartigheid, ach, laat ik daar maar kort over zijn. Het aantal refo's met een modaal of hoger inkomen die 10en geeft (of iets wat daar zelfs maar in de buurt komt) is marginaal, terwijl men wel geld over heeft voor dure vakanties ed. Nee, voordat er gesproken word over barmhartigheid bij predikanten, laten we dan eerst even de hand in eigen boezem steken...
Memento,
Ik lees bij Mayflower nergens dat liefde niet eerlijk mag zijn. Wel heeft het e.e.a. te maken met de manier waarop iets word gezegd. Gooi je niet het kind (werkelijke liefde / bewogenheid, vrucht van de Heilige Geest) samen met het badwater (goedkope liefde die de waarheid met de mantel der liefde bedenkt, wat ten diepste onverschilligheid is) weg?
Ik lees bij Mayflower nergens dat liefde niet eerlijk mag zijn. Wel heeft het e.e.a. te maken met de manier waarop iets word gezegd. Gooi je niet het kind (werkelijke liefde / bewogenheid, vrucht van de Heilige Geest) samen met het badwater (goedkope liefde die de waarheid met de mantel der liefde bedenkt, wat ten diepste onverschilligheid is) weg?
Ik vind het zo vreemd, dat hier zo moeilijk over gedaan gedaan wordt. Het toch wel duidelijk dat iemand die zich erg geestelijk voor doet en een uiterlijk vorm van vroomheid toont en doet preken, maar waar je weining of nauwelijks iets terug ziet van die gezindheid van de Here Jezus Christus, dat zo'n persoon weinig indruk op mij maakt en zelfs twijfel aan zijn bevindelijkheid.memento schreef:Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, net als predikanten die niet kritisch zijn tegenover alles wat er voor geestelijk mee door moet gaan...het valt me op dat deze predikant toch wel veel erg andere medechristenen doet veroordelen, en de zachtmoedigheid en liefde voor de andere hebt ik ook nog niet zo sterkt ervaren.
Daarbij, ware liefde en barmhartigheid zijn zaken die mn door de armen en zwakke ervaren zullen worden. Zij zijn degenen bij uitstek aan wie liefde en barmhartigheid bewezen kan worden. Beter de predikant die zn preekgeld s avonds laat ergens onder de deur doorschuift, dan de predikant waarvan iedereen weet dat hij 'barmhartig' is. Laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand geeft. Barmhartig zijn kan prima zonder daarom bekend te worden...
Nee, ik kan slecht tegen dit soort discussies. Het komt erop neer dat liefde niet eerlijk mag zijn (het zou toch te erg zijn om openlijk aan iemands eeuwige staat te twijfelen, ook al geven de tekenen aanleiding tot twijfel). En barmhartigheid, ach, laat ik daar maar kort over zijn. Het aantal refo's met een modaal of hoger inkomen die 10en geeft (of iets wat daar zelfs maar in de buurt komt) is marginaal, terwijl men wel geld over heeft voor dure vakanties ed. Nee, voordat er gesproken word over barmhartigheid bij predikanten, laten we dan eerst even de hand in eigen boezem steken...
Wat heeft al die kennis en bevindelijkeheid voor enige zin, als het je niet meer nederiger maakt en dat het je meer vormt naar de gezindheid van de Here Jezus Christus ?
Nee, Mayflower haalt de boel niet door elkaar. Dat doen wel diezelfde mensen die menen te beschikken over een bepaalde mate van bevindelijkheid. Zulke oordelen en - vooral - veroordelen de ander, vaak al bij voorbaat. Nee, waar Mayflower het simpelweg over heeft is: aan de vruchten kent men de boom.Duuk schreef:Ik denk dat jij veroordelen en vermanen door elkaar haalt. Veroordelen kan alleen God.memento schreef:Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen.
Ik heb wel eens de indruk dat sommigen anderen veroordelen zodat ze er zelf beter uit komen.
Ik Quoote memento en niet mayflowerLeonius schreef:Nee, Mayflower haalt de boel niet door elkaar. Dat doen wel diezelfde mensen die menen te beschikken over een bepaalde mate van bevindelijkheid. Zulke oordelen en - vooral - veroordelen de ander, vaak al bij voorbaat. Nee, waar Mayflower het simpelweg over heeft is: aan de vruchten kent men de boom.Duuk schreef:Ik denk dat jij veroordelen en vermanen door elkaar haalt. Veroordelen kan alleen God.memento schreef:Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen.
Ik heb wel eens de indruk dat sommigen anderen veroordelen zodat ze er zelf beter uit komen.
Tjonge, ik zie het.....Duuk schreef:Ik Quoote memento en niet mayflowerLeonius schreef:Nee, Mayflower haalt de boel niet door elkaar. Dat doen wel diezelfde mensen die menen te beschikken over een bepaalde mate van bevindelijkheid. Zulke oordelen en - vooral - veroordelen de ander, vaak al bij voorbaat. Nee, waar Mayflower het simpelweg over heeft is: aan de vruchten kent men de boom.Duuk schreef:Ik denk dat jij veroordelen en vermanen door elkaar haalt. Veroordelen kan alleen God.memento schreef:Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen.

Precies Leonius, dat bedoel ik!Leonius schreef:Nee, Mayflower haalt de boel niet door elkaar. Dat doen wel diezelfde mensen die menen te beschikken over een bepaalde mate van bevindelijkheid. Zulke oordelen en - vooral - veroordelen de ander, vaak al bij voorbaat. Nee, waar Mayflower het simpelweg over heeft is: aan de vruchten kent men de boom.Duuk schreef:Ik denk dat jij veroordelen en vermanen door elkaar haalt. Veroordelen kan alleen God.memento schreef:Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen.
Dus een predikant mag wel kritisch zijn, maar een gemeentelid mag niet kritisch staan ten opzichte van predikant of ouderling.memento schreef: Vergeet niet dat ware liefde niet terugschrikt om te veroordelen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, net als predikanten die niet kritisch zijn tegenover alles wat er voor geestelijk mee door moet gaan.
De vrucht van de Geest is niet enkel liefde en barmhartigheid. Iedereen kan van die vrucht proeven.Daarbij, ware liefde en barmhartigheid zijn zaken die mn door de armen en zwakke ervaren zullen worden.