Welke muziek ben jij nu aan het beluisteren? [1]

Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Marnix schreef:Nou ja, met christelijk doelde ik op de band.... niet op de muziek en teksten in het bijzonder.
. . .
Hoe ver moet het gaan voordat je nou eens gewoon zegt dat je je er als christen verre van moet houden? Het etiketje "christelijk" dat je er nog op probeert te plakken is totaal misplaatst. God-onterende troep is het.
Wat?!?! Sorry, waar slaat dit dan op. Ik zit ff met grote ogen te lezen naar wat je zegt... volgens mij heb je even wat dingen niet goed begrepen. En veroordeel je zonder reden...

Goed, ik leg het nog een keer uit, misschien heb je iets gemist of zo. Vier christenen zitten samen in een band. Ze hebben niet als doel om uitgesproken christelijke muziek (gospel ofzo) te maken... ze houden van muziek maken, ze komen er openlijk voor uit dat ze christelijk zijn... ze maken muziek met gewone teksten, die dus niet uitgesproken christelijk, ze maken eigen verhalen op muziek... en ze geven aan dat je als je goed kijkt wel christelijke dingen erin kan terugvinden, omdat ze zelf christenen zijn, en dat ook aan christenen te merken moet zijn.

Sorry hoor, maar wat is hier God-onterend aan?! En hoe kom jij er bij te stellen dat het etiket misplaatst is?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:Nou ja, met christelijk doelde ik op de band.... niet op de muziek en teksten in het bijzonder.
. . .
Hoe ver moet het gaan voordat je nou eens gewoon zegt dat je je er als christen verre van moet houden? Het etiketje "christelijk" dat je er nog op probeert te plakken is totaal misplaatst. God-onterende troep is het.
Wat?!?! Sorry, waar slaat dit dan op. Ik zit ff met grote ogen te lezen naar wat je zegt... volgens mij heb je even wat dingen niet goed begrepen. En veroordeel je zonder reden...

Goed, ik leg het nog een keer uit, misschien heb je iets gemist of zo. Vier christenen zitten samen in een band. Ze hebben niet als doel om uitgesproken christelijke muziek (gospel ofzo) te maken... ze houden van muziek maken, ze komen er openlijk voor uit dat ze christelijk zijn... ze maken muziek met gewone teksten, die dus niet uitgesproken christelijk, ze maken eigen verhalen op muziek... en ze geven aan dat je als je goed kijkt wel christelijke dingen erin kan terugvinden, omdat ze zelf christenen zijn, en dat ook aan christenen te merken moet zijn.

Sorry hoor, maar wat is hier God-onterend aan?! En hoe kom jij er bij te stellen dat het etiket misplaatst is?
Of ik dingen verkeerd begrepen heb en je ze nog eens uit moet leggen? Nee natuurlijk niet. Misschien moet jij nog eens in de forumregels kijken, dit is een forum voor refo's. Of muziek acceptabel is of niet hangt niet af van of de bandleden zich christelijk noemen of niet. Wij, ik bedoel met "wij" dan maar de achterban van dit forum, zijn niet van deze wereld, de muziek waar het hier om gaat overduidelijk wel. Dit is niet de eerste keer dat het op dit forum over deze muziek gaat. Ik heb ook geen zin in een discussie of dit wel of niet christelijk of toelaatbaar is. Dat ís tussen refo's geen discussie. Deze troep hoort niet op een "refoforum".
memento

Bericht door memento »

Of ik dingen verkeerd begrepen heb en je ze nog eens uit moet leggen? Nee natuurlijk niet. Misschien moet jij nog eens in de forumregels kijken, dit is een forum voor refo's. Of muziek acceptabel is of niet hangt niet af van of de bandleden zich christelijk noemen of niet. Wij, ik bedoel met "wij" dan maar de achterban van dit forum, zijn niet van deze wereld, de muziek waar het hier om gaat overduidelijk wel. Dit is niet de eerste keer dat het op dit forum over deze muziek gaat. Ik heb ook geen zin in een discussie of dit wel of niet christelijk of toelaatbaar is. Dat ís tussen refo's geen discussie. Deze troep hoort niet op een "refoforum".
Er zijn ook refo's die wereldse muziek minder slecht vinden dan gospelmuziek. Men redeneerd: Wereldse muziek op een werelds wijsje, muziek voor de Heere op kerk-wijsje (orgel, piano, dwarsfluit, etc).

Maargoed, je hebt gelijk. De discussie over muziek willen we hier niet! Daarmee worden nodeloos broeders en zusters voor het hoofd gestoten...
plebe

Bericht door plebe »

De waardering van niet expliciet-christelijke cultuuruitingen door Limosa komt me wat kort-door-de-bocht over. De Heere heeft ons óók in de muziekcultuur veel moois gegeven.
Je kunt alleen verschillen in smaak....

Een talibanachtige houding past ons reformatorische christenen niet als het gaat om cultuurwaardering.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, er worden nodeloos broeders voor het hoofd gestoten. Ik zal dus niet meer in dit topic posten, temeer omdat er ook mensen hier verleid worden tot het doen van onchristelijke uitspraken en veroordelingen. Kijk voortaan uit met je woorden, gebruik de regels om te zien om iets reformatorisch is of niet.... maar klim er niet mee op de rechterstoel, de forumregels gaan over wat in reformatorische kring geaccepteerd is en wat niet, maar jij hoeft niet op basis van die regels te oordelen of iets Godonterend is of niet. Laat dat maar aan God over.

Opmerkelijk trouwens dat Tchaikovsky hier wel genoemd mag worden bijvoorbeeld... was ook geen christen. Gelukkig is niet alle seculiere muziek dus fout hier... als het maar klassiek is en minimaal 100 jaar oud he :) ;) :roll:
Laatst gewijzigd door Marnix op 13 jul 2006, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

"God-onterend", "troep", wat een grote woorden allemaal. Verbazingwekkend dat dit allemaal kan... :roll:
Petrus

Bericht door Petrus »

Hoewel de "achterban" van dit forum over "het algemeen" bepaalde muziek, zeg maar verreweg het meeste, niet acceptabel vindt, wil dat nog niet zeggen dat sommigen dan gelijk maar met een enorm kanon "grootte: Dikke Berta" {Kanonnen van Navarône} op de muziekkeuze van anderen moeten gaan knallen.

In deze ben ik het met Marnix eens, hoewel dat wat hij aardig vindt, "not my cup off tea" is.

Andersom zal dat ook wel zo her en der zijn, so what???

Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten (hé hoor ik hier Chubby Checker voorbij komen??), maar als ik o.a. van jazz hou, dan is dat MIJN pakkie an, en als JIJ alleen maar van orgel of psalmen houdt, nou, prima toch?? NIks mis mee.

Dus, gewoon lekker doorposten wat je op enig moment aan het draaien bent of welke zender je aan hebt staan (dat is in mijn geval op dit moment Radio Set)
Petrus

Bericht door Petrus »

geledu schreef:
Marnix schreef:Klopt, er worden nodeloos broeders voor het hoofd gestoten. Ik zal dus niet meer in dit topic posten, temeer omdat er ook mensen hier verleid worden tot het doen van onchristelijke uitspraken en veroordelingen. Kijk voortaan uit met je woorden, gebruik de regels om te zien om iets reformatorisch is of niet.... maar klim er niet mee op de rechterstoel, de forumregels gaan over wat in reformatorische kring geaccepteerd is en wat niet, maar jij hoeft niet op basis van die regels te oordelen of iets Godonterend is of niet. Laat dat maar aan God over.
Er zijn afspraken gemaakt hoe te handelen op dit refoforum.
Deze heb je zelf geaccepteerd bij je aanmelden.
Werk alsjeblieft mee, en als je je hierin niet kan vinden dan moet je zelf daaruit je conclussie trekken Goed werk van de administrators trouwens !!!!
Geledu,

JIJ durft een grote broek aan te trekken zeg!!

Ik dacht dat IK soms kort door de bocht kon zijn, maar dit slaat álles zeg!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Goed, ik wil er nog wel even op reageren, hoewel het wel wat off-topic wordt...Maar volgens mij is muziek op zich neutraal, en of het goed is of niet hangt of van wie het maken en wat ze maken. Ik luisterde naar een band, bestaande uit 4 christenen, met neutrale teksten. Ik was me van geen kwaad bewust, dat dit in strijd met de forumregels zou zijn en volgens mij is dat het ook niet. Maar het feit dat de band bestaat uit een toetsenist, drummer, gitarist, bassist... (met daarbij Cello, Viool, Xylofoon etc.) schijnt de muziek al verkeerd en volgens sommigen zelfs Godonterend te maken en wereld te maken?

Ik snap niet wat dan wel en niet kan. Als iemand zegt naar opwekking te luisteren kan dat. Als iemand zegt naar Tchaikovsky te luisteren, geen probleem (die man was volgens mij niet christelijk hoor)... Ik was me totaal niet bewust dat dit tegen de regels van dit forum in zou gaan... Ik dacht: als een niet-christen die neutrale muziek maakt hier al genoemd mag worden, mag ik dan verwijzen naar christenen die neutrale muziek maken?

Dus, allereerst was ik me totaal niet ervan bewust dat dit tegen de regels in zou gaan, anders had ik het er niet neergezet. Als tweede vind ik dat de regels vreemd worden toegepast, het een mag wel en het ander niet, dit maakt het nogal verwarrend. Als derde, zelfs al ga ik zonder dit te weten tegen bepaalde regels in, laat een admin/mod dat dan op een normale manier zeggen, in plaats van mij de grond in te trappen (ik krijg het verwijt dat ik naar God-onterende troep luister en dan vind ik erg want ik wil God eren, ook door de muziek die ik luister), de bandleden de grond in trap (ze maken Godonterende muziek want het past niet in de reformatorische traditie en gaat tegen de forumregels in) en bovendien... en bovendien worden de forumregels nu opeens maatstaven voor wat Godonterend is en wat niet? Laat dat maar aan God over...
geledu

Bericht door geledu »

Petrus schreef:
geledu schreef:
Marnix schreef:Klopt, er worden nodeloos broeders voor het hoofd gestoten. Ik zal dus niet meer in dit topic posten, temeer omdat er ook mensen hier verleid worden tot het doen van onchristelijke uitspraken en veroordelingen. Kijk voortaan uit met je woorden, gebruik de regels om te zien om iets reformatorisch is of niet.... maar klim er niet mee op de rechterstoel, de forumregels gaan over wat in reformatorische kring geaccepteerd is en wat niet, maar jij hoeft niet op basis van die regels te oordelen of iets Godonterend is of niet. Laat dat maar aan God over.
Er zijn afspraken gemaakt hoe te handelen op dit refoforum.
Deze heb je zelf geaccepteerd bij je aanmelden.
Werk alsjeblieft mee, en als je je hierin niet kan vinden dan moet je zelf daaruit je conclussie trekken Goed werk van de administrators trouwens !!!!
Geledu,

JIJ durft een grote broek aan te trekken zeg!!

Ik dacht dat IK soms kort door de bocht kon zijn, maar dit slaat álles zeg!!

Nee !! geen grote broek !!

Alleen wel de forum regels goed gelezen !!!!!!!!!
geledu

Bericht door geledu »

Marnix schreef :
en bovendien worden de forumregels nu opeens maatstaven voor wat Godonterend is en wat niet? Laat dat maar aan God over...
Nee, gelukkig geen maatstaf !!
Maar wel een afspraak die door iedereen die hier post bij registratie is geaccepteerd !!
limosa

Bericht door limosa »

Hendrikus schreef:"God-onterend", "troep", wat een grote woorden allemaal. Verbazingwekkend dat dit allemaal kan... :roll:
tuurlijk, we kunnen met veel zalvende woorden een hele boom opzetten of het allemaal niet nét moet kunnen enzo, ik vind van niet, waar grenzen overschreden worden mag dat gezegd worden, en de grenzen hier worden heel duidelijk bepaald door de lijn van de (nadere) reformatie, dat het God-onterend is is mijn persoonlijke mening
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik luister naar: "hokjes vakjes" van elly en rikkert. :wink:
limosa

Bericht door limosa »

Lassie schreef:Ik luister naar: "hokjes vakjes" van elly en rikkert. :wink:
waarom ook niet, ik ga op zoek naar een MP3-tje van Ps. 119:17

Leer mij, o HEER', den weg, door U bepaald;
Dan zal ik dien ten einde toe bewaren;
Geef mij verstand, met Godd'lijk licht bestraald;
Dan zal mijn oog op Uwe wetten staren;
Dan houd ik die, hoe licht mijn ziel ook dwaalt;
Dan zal zich 't hart met mijne daden paren.
Petrus

Bericht door Petrus »

geledu schreef:Alleen wel de forum regels goed gelezen !!!!!!!!!
Die heb ik ook goed gelezen, maar je ontkomt niet altijd aan voortschrijdende inzichten...................................................
Gesloten