Dat is niet de bedoeling.rekcor schreef:...Ik word gek hier! ...
Zet even een rustig muziekje op; neem een glaasje water. Tel tot tien alvorens te reageren, etc.
1. Hoe kom je erbij dat het tot 'zieligheid' zou leiden? Mijn ervaring is dat het delen van frustraties mensen erg kan helpen. Niet voor niets is 'de gespreksgroep' een wijdverbreid en algemeen geaccepteerd middel in de geestelijke gezondheidszorg.Vincent schreef:Met elkaar frustraties en moeiten delen leidt in dergelijke gevallen tot zielighied, terwijl het erom gaat deze zware zonden voor Gods heilig Aangezicht te brengen, dat hij ons allemaal kan vernietigen, dat we het verdiend zouden hebben als er een onweer uit de hemel ons vernietigd he.
Dit is inderdaad een gevaar van het verhaal van de predikant. Maar nogmaals: een gevaar is nog niet per se een argument tegen. Ook aan iedere uitingen, bijv. op dit forum, kleeft het gevaar dat de mens in het middelpunt komt te staan.Vincent schreef:Pas bij de (misschien best wel oprechte) verhaaltjes van die predikant maar op dat de mens in het middelpunt gaat komen
Luister, gespreksgroepjes mogen algemeen aanvaard zijn, mijn ervaring is dat het niet de meest effectieve manier is.rekcor schreef:1. Hoe kom je erbij dat het tot 'zieligheid' zou leiden? Mijn ervaring is dat het delen van frustraties mensen erg kan helpen. Niet voor niets is 'de gespreksgroep' een wijdverbreid en algemeen geaccepteerd middel in de geestelijke gezondheidszorg.Vincent schreef:Met elkaar frustraties en moeiten delen leidt in dergelijke gevallen tot zielighied, terwijl het erom gaat deze zware zonden voor Gods heilig Aangezicht te brengen, dat hij ons allemaal kan vernietigen, dat we het verdiend zouden hebben als er een onweer uit de hemel ons vernietigd he.
2. God heeft ons niet voor niets een gemeente gegeven. Wij Westerlingen zijn zo door en door individualistisch! Dit is in mijn ogen ook een (onbedoelde) zwakte van de centrale vraag in de Reformatie: "hoe krijg ik een genadig God?".
In niet-Westerse culturen - en ook in Handelingen e.v. - is er een radikaal andere benadering: daar leef je samen voor Gods aangezicht. Daar bid je samen, daar strijd je samen, daar vermaan je elkaar, daar steun je elkaar. Een artikel als in deze discussie besproken past m.i. heel goed in laatstgenoemd wereldbeeld (want dat is het!).
Luister, gespreksgroepjes mogen algemeen aanvaard zijn, mijn ervaring is dat het niet de meest effectieve manier is.rekcor schreef:1. Hoe kom je erbij dat het tot 'zieligheid' zou leiden? Mijn ervaring is dat het delen van frustraties mensen erg kan helpen. Niet voor niets is 'de gespreksgroep' een wijdverbreid en algemeen geaccepteerd middel in de geestelijke gezondheidszorg.Vincent schreef:Met elkaar frustraties en moeiten delen leidt in dergelijke gevallen tot zielighied, terwijl het erom gaat deze zware zonden voor Gods heilig Aangezicht te brengen, dat hij ons allemaal kan vernietigen, dat we het verdiend zouden hebben als er een onweer uit de hemel ons vernietigd he.
2. God heeft ons niet voor niets een gemeente gegeven. Wij Westerlingen zijn zo door en door individualistisch! Dit is in mijn ogen ook een (onbedoelde) zwakte van de centrale vraag in de Reformatie: "hoe krijg ik een genadig God?".
In niet-Westerse culturen - en ook in Handelingen e.v. - is er een radikaal andere benadering: daar leef je samen voor Gods aangezicht. Daar bid je samen, daar strijd je samen, daar vermaan je elkaar, daar steun je elkaar. Een artikel als in deze discussie besproken past m.i. heel goed in laatstgenoemd wereldbeeld (want dat is het!).
Tsja, elkaar de zonden belijden (Jak 5:16) is elkaar de zonden belijden. Dat lijkt me heel concreet. Er staat immers zonden, niet zonde.Vincent schreef: De concreetheid waarmee dat gepaard dient te gaan volgens jou lees ik nergens in mijn bijbel terug.
Tsja, elkaar de zonden belijden (Jak 5:16) is elkaar de zonden belijden. Dat lijkt me heel concreet. Er staat immers zonden, niet zonde.Vincent schreef: De concreetheid waarmee dat gepaard dient te gaan volgens jou lees ik nergens in mijn bijbel terug.
Tjonge... Ik vind de bijbel overigens nogal concreet in bepaalde zonden, inclusief namen. Het oude testament kent een nake Noach, een Lot die kinderen kreeg van zijn dochteren, David... Nou, dat weten we allemaal wel. Maar ook het NT, waar 2 mensen stierven omdat ze gelogen hadden over hun giften, mensen bij naam genoemt worden om hun dwaalleer, de gemeenten die aan afgodendienst, hoererij en zelfs zonden deden die men niet zag bij de ongelovigen. Allemaal concreet bij naam genoemt.Vincent schreef:De concreetheid waarmee dat gepaard dient te gaan volgens jou lees ik nergens in mijn bijbel terug.