rekcor schreef:Tiberius schreef:Dan nog het "ontstichtende" element: een ander kan door zijn ranzigheid zelf ook op vunzige gedachten komen.
Ik heb het gevoel dat jij, TIberius, steeds meer op de eigen toer verder redeneert, en je je daarmee steeds verder vande tekst (van het artikel in het ND) beweegt. Ik lees namelijk helemaal geen expliciet verwoorde vunzige gedachten in dat verhaal. Lever jij niet kritiek op je eigen karikatuur van de werkelijkheid?
Ik heb dit artikel met meerdere mensen (allen overtuigde christenen) besproken: men had diep respect voor deze dominee en begreep direct de heilzame pastorale werking die van het artikel uitgaat. Het lijkt erop dat jij en joepie de enigen zijn die de clou niet snappen. Nu is dit natuurlijk geen sterk argument om aan te tonen dat jullie geen gelijk zouden hebben - de waarheid is tenslotte niet op democratische wijze te achterhalen - maar het is in ieder geval
wel een indicitatie. Ik zou bijna willen zeggen: probeer jezelf te 'resetten' en met een positief-kritische blik het artikel opnieuw te lezen.
Alleen al het feit dat een dominee daaraan blijkt toe te geven is denk ik weinig bevorderlijk voor bijv. anderen in zijn gemeente die ook die strijd heeft te voeren. Verslaafden hebben er echt totaal maar dan ook totaal niets aan dat anderen dat ook hebben.
Er zijn zelfs grote gevaren aan teveel openheid op dit punt. Als er teveel openheid komt en mensen herkennen dit soort dingen bij elkaar (bijv. bij praatgroepjes enzo), dan gaan mensen met elkaar in de
'je-vorm' praten: "als
'je' dan achter de pc gaat en
'je' ziet weer een vuil plaatje dan is het moeilijk om de verleiding te weerstaan he". "Maar daar heb
'je' dan al van tevoren last van he, dat er beelden in
'je' hoofd opkomen van die naakte vrouwen". Op die manier komt er een extra probleem bij, namelijk dat mensen een verslaving haast beschouwen als een opgelegd iets waar
'je' dan last van hebt. Terwijl het echt draait om een 'ik' die heeft gezondigd. Daarom, allerlei gepraat daarover op de manier zoals deze dominee doet of schijnt te willen, helpt gewoon niet.
Het enige dat helpt bij verslavingen is consequent negeren en niet op focussen, zelfs teveel bidden op de verkeerde manier voor zoiets kan al desastreus zijn. Het enige wat helpt is je richten op nuttiger dingen (werk, vrienden etc.) en Gode in de binnenkamer om ontferming vragen over deze zware zonden.
Dus ik betwijfel, ondanks de goede bedoelingen die deze dominee gehad zal hebben, of het zo verstandig is.
Tiberius heeft gewoon gelijk :|