Reformatorische Omroep gaat dóór

ahuibers

Bericht door ahuibers »

PERSBERICHT - Reformatorische Omroep Print

Voorzitter ds. J. van Amstel uit Ede licht het besluit van het bestuur toe: "In de periode van januari tot en met mei is het aantal luisteraars verdubbeld, het aantal leden vervijfvoudigd en de inkomsten zijn er gekomen". Volgens de predikant heeft de omroep aangetoond programma's te kunnen maken in overeenstemming met de doelstelling: verantwoorde opinievorming, informatie en ontspanning binnen de kaders van Schrift en belijdenis. "In afhankelijkheid van de zegen en wasdom die van de HEERE zijn, gaan we verder. In de overtuiging dat de Reformatorische Omroep een belangrijke taak heeft."
Onderscheid

Ds. van Amstel onderstreept het bijzondere van de Reformatorische Omroep: "De omroep onderscheidt zich van alle Hilversumse omroepen door vrij en onafhankelijk te zijn." Omdat de RO buiten het publieke bestel opereert, hebben programmacoördinatoren of politici geen enkele invloed op de omroep en zijn identiteit. "Ons enige kader is dat van Schrift en belijdenis, en binnen dat kader wil de Reformatorische Omroep programma's aanbieden voor jong en oud binnen de gereformeerde gezindte." Het bestuur heeft de belangrijke taak om, samen met medewerkers, comité van aanbeveling èn luisteraars de identiteit te bewaken. "Dit geheel andere karakter moet het bijvoorbeeld ook voor kerken mogelijk maken mee te werken en steun te verlenen aan een initiatief, dat tot grote zegen zou kunnen worden voor de gereformeerde gezindte," aldus ds. Van Amstel.
Draagvlak

In de afgelopen vijf maanden heeft de omroep het nodige gedaan om het draagvlak voor het initiatief te peilen. Zo zijn er 17 regionale ontmoetingsavonden gehouden, waar de RO zich aan de achterban heeft gepresenteerd. Pieter Ariese, woordvoerder van de omroep, geeft aan dat de opkomst tijdens deze avonden is tegengevallen. "Toch waren het stuk voor stuk goede avonden waar op openhartige wijze over de plannen kon worden gesproken." De initiatiefnemers denken na het voortraject, waarin ook veel werd gesproken met prominenten uit de achterban, een goed beeld te hebben van de mogelijkheden voor het initiatief. Directeur Arjan van der Zouwen: "We zijn erg blij met de instemming van ons bestuur. Dat geeft ons ruimte om de omroep verder uit te bouwen." Van der Zouwen is zich ervan bewust dat dit de nodige tijd in beslag zal nemen. "Een volwaardige omroep zet je niet van de ene op de andere dag neer. De organisatie zal geleidelijk moeten groeien. Daarbij komt dat we momenteel alleen te beluisteren zijn via het internet, en dat is een beperking." De verwachting is echter dat later dit jaar digitale radio in Nederland wordt geïntroduceerd. De RO hoopt van deze nieuwe techniek te kunnen profiteren. "Met digitale radio wordt het voor ons een stuk makkelijker om in de huiskamers en zelfs in de auto's te komen. Op dat moment kunnen we de programmering ook laten groeien naar 100%."
Programmering

Hoewel een dagvullende programmering voorlopig nog niet aan de orde is, zal in de komende maanden wel verandering merkbaar zijn. Vanaf 1 juni worden de dagelijkse uitzendingen via het internet geopend met een meditatie, gevolgd door een nieuws- en actualiteitenrubriek die in samenwerking met het Reformatorisch Dagblad zal worden gemaakt. Daarnaast zullen enkele gepresenteerde muziekuren aan de programmering worden toegevoegd, alsmede programma's voor ouderen, reportages en verzoekplatenprogramma's. "We zullen stap voor stap naar een volledige programmering moeten toegroeien," zegt Pieter Ariese. "We zijn er echter van overtuigd dat we met de beperkte middelen die we hebben toch een aantrekkelijk aanbod kunnen neerzetten."

In de zomermaanden hoopt de omroep enkele live-uitzendingen te verzorgen, o.a. vanaf de gezinsbeurs Naar Buiten. Arjan van der Zouwen: "De omroep gaat in de vakantie naar zijn doelgroep toe. Daar waar veel mensen uit de gereformeerde gezindte zijn, willen wij ook uitzendingen maken."
Toekomst

Voor de toekomst zien de initiatiefnemers een keur van mogelijkheden als het gaat om de programmering. Ariese: "We gaan ons succesvolle kinderprogramma een mooi vervolg geven. Daarnaast bezinnen we ons op een jongerenprogramma, waarmee we na de vakantie willen starten." De makers beseffen terdege dat jongeren een lastig te bereiken doelgroep vormen. "We willen dan ook te rade gaan bij kerkelijke jongerenorganisaties, bij reformatorische scholen en bij de jongeren zelf, om zo tot een goede invulling te komen." Vanzelfsprekend zullen kerkelijke actualiteiten, meditatieve en opbouwende programma's een belangrijk onderdeel van de uitzendingen gaan vormen. Achterbanorganisaties zullen een belangrijke rol spelen bij de invulling van de programmering. Nu reeds verlenen veel organisaties in het onderwijs, de gezondheidszorg, het maatschappelijk leven en de politiek regelmatig hun medewerking aan de uitzendingen. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven, inclusief de uitgevers uit eigen doelgroep. "Er zijn mogelijkheden te over om verantwoorde programma's te bieden," zegt ook bestuurslid I.A. Kole. "Wanneer de omroep bekender wordt, zal zeker ook het ledental blijven groeien. Van harte hopen we dat alle kerken in de gereformeerde gezindte dit initiatief willen ondersteunen, vooral ook door het gebed. Dan kunnen we elkaar tot een hand en een voet zijn onder de zegen des HEEREN!" Dat de omroep tijd nodig heeft om te groeien, is volgens Kole logisch. "Bovendien is het geen schande om klein te beginnen; het leert ons opnieuw de oprechte afhankelijkheid."
Unionist

Bericht door Unionist »

In de zomermaanden hoopt de omroep enkele live-uitzendingen te verzorgen, o.a. vanaf de gezinsbeurs Naar Buiten.
Ha, dat doet me denken aan de zomershows van Veronica vroeger. "De RO komt naar je toe deze zomer!!" :lol:
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Alleen inhoudelijk heb ik al m'n grote vraagtekens bij de RO

Hebben jullie al geluisterd wat er zoal ten gehore wordt gebracht?!

Het is niet de theologische bagage waar ik m'n kinderen mee wil opvoeden, niet om er boven te gaan staan, maar ik heb het idee dat de programmering ruim is opgezet om publiek te trekken!
limosa

Bericht door limosa »

Oude Paden schreef:Alleen inhoudelijk heb ik al m'n grote vraagtekens bij de RO

Het is niet de theologische bagage waar ik m'n kinderen mee wil opvoeden, niet om er boven te gaan staan, maar ik heb het idee dat de programmering ruim is opgezet om publiek te trekken!
zoals bijvoorbeeld . . .

ik luister niet zo vaak maar ik heb nog geen onoirbare geluiden horen klinken
Oude Paden

limosa schreef:

zoals bijvoorbeeld . . .

Zoals Joh. de Heer liederen en meditaties van Spurgeon e.a. opwekkingspredikers
jacob

Bericht door jacob »

Als Spurgeon al niet reformatorisch is.........

Tis bij jou maar 1 paadje geloof ik :mrgreen:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ja, ik heb eigenlijk geen rare geluiden gehoord tot dusver...
Oude Paden

jacob schreef:Als Spurgeon al niet reformatorisch is.........

Uiteraard had deze reactie al verwacht.
Er zijn inderdaad delen in de theologische visie van Spurgeon die ik niet reformatorisch kan noemen. Waarmee ik overigens niets zeg over Spurgeons staat. Ik heb zijn levenbeschrijving gelezen en dit is best indrukwekkend. Maar kleine stukjes uit zijn werken als meditatie gebruiken vindt ik persoonlijk erg gevaarlijk. Bij Spurgeon is bij kleine stukjes gauw het verband weg.
Oude Paden

jacob schreef:Als Spurgeon al niet reformatorisch is.........

Overigens is het m.i. ook maar een paadje!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:
limosa schreef:

zoals bijvoorbeeld . . .

Zoals Joh. de Heer liederen en meditaties van Spurgeon e.a. opwekkingspredikers
Kom op zeg!!! Dat is goed te horen! Nix mis mee , dacht ik zo. Ben blij dat ik het kan ontvangen!
Oude Paden

en het gebruik van een drumstel......zoals nu!

het is een balans zoeken tussen christelijk en goed in het gehoor liggend
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:en het gebruik van een drumstel......zoals nu!

het is een balans zoeken tussen christelijk en goed in het gehoor liggend
Schitterend nummer van Johan Bredewout, God is tegenwoordig, speel ik ook...

Oude Paden, het kwaad zit niet in het muziekinstrument! Dat zit in de mens die het gebruikt. Anders vind ik het vrij Rooms aandoen hoor! (vgl Maarten Luther)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En wat vind je dan hiervan?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude Paden schreef:en het gebruik van een drumstel......zoals nu!
o help, het hellende vlak...

[fade]BOEM![/fade]
Oude Paden

Mister schreef:En wat vind je dan hiervan?
Ik vindt ook niet alles fout.

De combinatie stoort me alleen. Net als het RD.
Een meditatie met waarschuwing om de wereld en haar begeerlijkheden te mijden en verlaten. En advertenties toestaan met van alles en nogwat.

Zo ook drum. Ik vindt de combinatie van geestelijke muziek en het opzwepende karakter van drum niet bij elkaar horen
Plaats reactie