Vincent schreef:En Nederlanders zijn erg kleinburgerlijk, iedereen moet hetzelfde zijn,.... zelfs in de kerk is dat heel erg aanwezig... als je even iets anders gedraagt/kleedt etcetera dan anderen, is het gek, terwijl het toch eigenlijk fantastisch moet zijn als mensen eens iets anders doen dan een ander?
Vincent, mag het ook ánders geformuleerd worden? En dan als volgt:
iedereen moet hetzelfde zijn, denken én vinden vooral in de kerk is dat héél erg aanwezig. Als je je éven iets anders gedraagt/kleedt (of naar iets anders luisterd), wordt je diepzwart aan/weggekeken of zelfs totaal met de nek aangekeken of zijzelf zoveel beter zijn dan de betrokken persoon.
Helaas spreek ik uit een flink aantal jaren ervaring in diverse steden.
Vincent schreef:En Nederlanders zijn erg kleinburgerlijk, iedereen moet hetzelfde zijn,.... zelfs in de kerk is dat heel erg aanwezig... als je even iets anders gedraagt/kleedt etcetera dan anderen, is het gek, terwijl het toch eigenlijk fantastisch moet zijn als mensen eens iets anders doen dan een ander?
iedereen moet hetzelfde zijn, denken én vinden vooral in de kerk is dat héél erg aanwezig. Als je je éven iets anders gedraagt/kleedt (of naar iets anders luisterd), wordt je diepzwart aan/weggekeken of zelfs totaal met de nek aangekeken of zijzelf zoveel beter zijn dan de betrokken persoon.
Totaal gelijk, Petrus!
Ik ga in dat verband ook altijd over me nek van heel veel advertenties in bladen die in onze gezindte (algemeen) geaccepteerd zijn...
Totaal gelijk, Petrus!
Ik ga in dat verband ook altijd over me nek van heel veel advertenties in bladen die in onze gezindte (algemeen) geaccepteerd zijn...
Petrus, ik formuleerde het voorzichtig. Maar ik ben bang dat je gelijk hebt. Wel denk ik dat het per gemeente verschilt.
Om de één of andere, diep weggestopte reden die om onverklaarbare reden nu weer aan de oppervlakte komt, doet mij de gedragingen in de gereformeerde gezindte (en dan vooral in de rechterflank) ineens sterk denken aan het denk- en leefsysteem van de oude sovjet-unie:
iedereen moet hetzelfde dénken en doen, andere gedragingen of denkwijzen zijn onmiddelijk verdacht.
Goed, je wordt in Nld niet meteen opgepakt en afgevoerd naar de gevangenis of concentratiekamp, maar ook hier is het wél zo dat als je een andere mening durft te uiten dan (vaak door de voorganger) wordt geventileerd, je de hele goegemeente over je heen krijgt, want a) is de dominee bijna "heilig" (wie schoppen er toch zo tegen de heiligen in de rk aan??) en b) wat de dominee vindt of zegt wordt als de onveranderlijke waarheid geslikt (net als in de rk de woorden van de Paus).
Zoals je ziet is het een soort van knelkleed of ook wel "mal" waarin de gemeenteleden zich moeten persen, en van wie er een stukje uitgsteekt of zich niet geheel in die mal wil laten persen, wordt op z'n zachtst gezegd "niet geaccepteerd" mogelijk zelfs onder censuur gesteld vanwege afwijkende opvattingen tov die van "de kerk" (de opvatting/schriftuitleg van de dominee).........
ik moet het helaas van nabij constateren, heel jammer want zoveel hoofden zoveel zinnen,
Heeft de Heere ons niet in al onze verscheidenheid geschapen? Als de Heere van ons een "éénheidsworst" had willen maken was dat voor Hem geen enkel probleem: één oogwink was voldoende geweest!