De prediking: bevel van geloof en bekering

Lelie

Bericht door Lelie »

Miscanthus schreef:@ Lelie:
Lelie schreef:Ik vind dat in elke preek een oproep tot bekering gehoord moet worden.
Die onderwerpen die reckor aanhaalde kunnen ook regelmatig aan de orde komen: zoals bij natuurrampen de eindtijd aangehaald kan worden, de vrijetijdsbesteding tijdens WK enz.
Gelukkig hebben we ook een krant die regelmatig commentaar geeft op allerlei actuele zaken, zodat die onze mening over dergelijke zaken ook beinvloed. :wink:
je refereerde aan de lijst van Rekcor.... :)
En dat lijstje vindt jij de bekering??? Ik denk dat ik je niet zo goed begrijp en jij mij niet. :D
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:Miscanthus, waarom beantwoord je deze vraag niet?
Tiberius schreef:Of ben je van mening dat ook het merendeel van de mensen in onze gemeenten het zaligmakende geloof deelachtig zijn?
Ik ben geen hartenkenner en Paulus ook niet. Hij (en God door hem) spreekt ons aan op onze roeping. Niet hoe we onszelf op een bepaald moment voelen of bezien.
Miscanthus

Lelie schreef:
Miscanthus schreef:@ Lelie:
Lelie schreef:Ik vind dat in elke preek een oproep tot bekering gehoord moet worden.
Die onderwerpen die reckor aanhaalde kunnen ook regelmatig aan de orde komen: zoals bij natuurrampen de eindtijd aangehaald kan worden, de vrijetijdsbesteding tijdens WK enz.
Gelukkig hebben we ook een krant die regelmatig commentaar geeft op allerlei actuele zaken, zodat die onze mening over dergelijke zaken ook beinvloed. :wink:
je refereerde aan de lijst van Rekcor.... :)
En dat lijstje vindt jij de bekering??? Ik denk dat ik je niet zo goed begrijp en jij mij niet. :D
Dit lijstje:
- welke partij ik moet stemmen
- wat ik van de NBV moet denken
- hoe ik op mijn werk kan getuigen
- hoe het zit met de eindtijd
- hoe we om moeten gaan met de overvloed aan seks in onze cultuur
- hoe ik om moet gaan met het dilemma schepping/evolutie
- hoe ik om moet gaan met het WK
- karakterstudies over de levens van Mozes, Nehemia, etc
- de rol van gebed in een christenleven
- de geestelijke strijd tegen satan en zijn trawanten
- hoe ik om moet gaan met gezinsplanning
- hoe we als gemeente moeten functioneren in de wijk waarin we staan
- waarom de DaVinci-code niet waar is
- wat ik moet zeggen tegen schriftkritici
- hoe mijn omgang moet zijn met kunst en cultuur
- hoe ik met mijn (toekomstige) kinderen over het geloof kan praten
- wat 'je kruis op je nemen' in het dagelijkse leven betekent

Kortom: veel meer dan alleen de oproep tot bekering, want dat weten we zo onderdehand wel (het blijft natuurlijk ook een heel belangrijk onderwerp).

heeft alles te maken met de dagelijkse bekering, namelijk een afkeren van de zonde en een heenwenden tot God.
Let wel, als het geloof er niet bij komt/blijft, blijven het dode werken des vleses die God niet kunnen behagen. Het probleem met de gereformeerde gezindte is over het algemeen dat men wel netjes leeft (zich uitwendig) bekeert, maar dat geloven zo lastig blijkt omdat men daarvan een al te ingewikkelde voorstelling van gemaakt heeft onder invloed van mystiek, verlichting en uitwassen uit de nadere reformatie.

Het bevel (de Wet) gehoorzamen we zo goed als we kunnen (zie hoeden, rokken, lang haar, zondagsrust, kerkgang etc), maar geloven, da kunnemenie.
We kunnen het niet over onze strot krijgen om te zeggen: Heere, ik vertrouw volledig op U en uw Woord en niet op iets in mezelf. Ik wil mijn leven aan u wijden en u gehoorzamen, ook als u mij roept tot de tafel van uw Nieuwe Verbond. Omdat ik des te vaster zou geloven dat niet alleen anderen, maar ook ik behoor tot uw genadeverbond, Uw kind ben en U toebehoor en een erfgenaam van het eeuwioge leven ben. Niet om iets uit mij, maar alleen om Uw Lieven Zoons wille, AMEN. We kunnen wel vroom zeggen dat we niet kunnen maar als we deze woorden nog nooit gezegd hebben, dan hebben we geen recht van spreken.

laten we ons zwakke geloof laten versterken door de tekenen van brood en wijn, en God gehoorzaam zijn, ook in het gebruik van de sacramenten. Laat Jezus en Zijn Woord regeren en niet koning Twijfel.
Lelie

Bericht door Lelie »

Miscantus, natuurlijk ben ik het helemaal met je eens als je stelt dat een dagelijkse bekering nodig is.

Ik denk ook dat het noodzakelijk is om aan Gods Woord o.a. de onderwerpen van dat 'lijstje' te toetsen. Zoals ik al aangaf en memento zelfs met 'voorbeeldpreekstukjes' uitlegde, kan dat in een preek plaats krijgen. Gods Woord moet een lamp voor onze voet zijn, en een predikant kan iets actueels dus aanhalen in de uitleg van een bijbelse geschiedenis van bv. 2000 jaar geleden.

Toch moet de boodschap in elke preek m.i. steeds zijn: Hoe diep de mens gevallen is door de zonde en hoe groot Gods genade is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:Het bevel (de Wet) gehoorzamen we zo goed als we kunnen (zie hoeden, rokken, lang haar, zondagsrust, kerkgang etc), maar geloven, da kunnemenie.
We kunnen het niet over onze strot krijgen om te zeggen: Heere, ik vertrouw volledig op U en uw Woord en niet op iets in mezelf. Ik wil mijn leven aan u wijden en u gehoorzamen, ook als u mij roept tot de tafel van uw Nieuwe Verbond. Omdat ik des te vaster zou geloven dat niet alleen anderen, maar ook ik behoor tot uw genadeverbond, Uw kind ben en U toebehoor en een erfgenaam van het eeuwioge leven ben. Niet om iets uit mij, maar alleen om Uw Lieven Zoons wille, AMEN. We kunnen wel vroom zeggen dat we niet kunnen maar als we deze woorden nog nooit gezegd hebben, dan hebben we geen recht van spreken.

laten we ons zwakke geloof laten versterken door de tekenen van brood en wijn, en God gehoorzaam zijn, ook in het gebruik van de sacramenten. Laat Jezus en Zijn Woord regeren en niet koning Twijfel.
Tja, dan hoef je inderdaad de boodschap van zegen en vloek niet meer te laten klinken, dan kun je inderdaad allerlei andere interessante lijstjes gaan bepreken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Het probleem met de gereformeerde gezindte is over het algemeen dat men wel netjes leeft (zich uitwendig) bekeert, maar dat geloven zo lastig blijkt omdat men daarvan een al te ingewikkelde voorstelling van gemaakt heeft onder invloed van mystiek, verlichting en uitwassen uit de nadere reformatie.
Daar zeg je nogal wat.

Maar naar mijn idee ontwijk je mijn vraag. Laat ik het dan nog eenvoudiger vragen: zijn alle kerkmensen wedergeboren?
Want tenzij dat iemand wederom geboren word, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. En wat moeten we zonder wedergeboorte aan het Heilig Avondmaal zoeken?
Miscanthus

Lelie schreef:Toch moet de boodschap in elke preek m.i. steeds zijn: Hoe diep de mens gevallen is door de zonde en hoe groot Gods genade is.
Dus iedere bijbeltekst komt op hetzelfde neer?
Miscanthus

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:Het probleem met de gereformeerde gezindte is over het algemeen dat men wel netjes leeft (zich uitwendig) bekeert, maar dat geloven zo lastig blijkt omdat men daarvan een al te ingewikkelde voorstelling van gemaakt heeft onder invloed van mystiek, verlichting en uitwassen uit de nadere reformatie.
Daar zeg je nogal wat.

Maar naar mijn idee ontwijk je mijn vraag. Laat ik het dan nog eenvoudiger vragen: zijn alle kerkmensen wedergeboren?
Want tenzij dat iemand wederom geboren word, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. En wat moeten we zonder wedergeboorte aan het Heilig Avondmaal zoeken?
Volgens mij wit je mij iets laten zeggen wat je graag hoort ter rechtvaardiging van de avondmaalsmijding.
Maargoed, een gewaarschuwd man telt voor twee.
Nee, helaas. Ik denk niet dat ieder mens wat in de kerkbank zit of opgroeit wederom geboren is. Al moet ik zeggen dat er meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven dan wedergeboren te worden.
Dogmatisch gezien is het misschien correct dat we wederom geboren moeten worden, maar als we ons alleen daar op focussen verschuilen we ons achter onze onmacht.(is mijn ervaring).
Het is niets anders dan geloof en gehoorzaamheid.

we zoeken onze zaligheid niet in onszelf, maar in het volbrachte werk van Jezus, Gods Zoon. Lees het formulier maar eens.
We zoeken aan het avondmaal de gemeenschap met onze Heiland en Verlosser, Jezus Christus die ons ervan verzekeren wil dat Zijn bloed waarlijk drank, en dat Zijn lichaam waarlijk spijs is. Aanschouwelijk onderwijs.

Maargoed, onze verbondsvisie verschilt waarschijnlijk en daar begint de ellende. Gedoopte Kinderen van gelovige ouders zijn volgens ons doopformulier kinderen des verbonds en in dat verbond begrepen. Het Heilig avondmaal is de tafel des verbonds.
Eigenlijk is er geen ruimte om ongelovig te zijn of te blijven. Belofte en eis vanm geloof en gehoorzaamheid. Zoniet, dan plaatsen we onszelf buiten het verbond, waarmee het niet krachteloos gemaakt wordt, maar waardoor wij verbondsbrekers worden.

Het feit dat niet iedere kerkganger wederomgeboren is, is geen reden om zo massaal het sacrament te mijden als in de meeste Gereformeerde Gemeenten het geval is. Het is geen gezonde gemeente als Gods Volk een selecte minderheid is, en nog minder als het normaal is dat een meerderheid zichzelf niet als Gods kind ziet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Al moet ik zeggen dat er meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven dan wedergeboren te worden.
Dit snap ik niet helemaal, Miscanthus.
Miscanthus

Afgewezen schreef:
Al moet ik zeggen dat er meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven dan wedergeboren te worden.
Dit snap ik niet helemaal, Miscanthus.
Ik zeg dit, met in mijn achterhoofd hetgeen ons de Drieenige God verzegeld bij de doop, namelijk:

Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade doen meewerken ten goede.

Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons z6 in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft, dat wij van al onze zonden bevrijd en voor God rechtvaardig gerekend worden. Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen wil om ons tot lidmaten van Christus te heiligen. Zo wil Hij ons toeëigenen wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij eenmaal in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven smetteloos een plaats zullen ontvangen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, maar ik vind het toch een vreemde uitdrukking, die ik zo niet in de Bijbel tegenkom; het is een gedachtegang die mij vreemd lijkt aan de Bijbel.
Miscanthus

Afgewezen schreef:Ja, maar ik vind het toch een vreemde uitdrukking, die ik zo niet in de Bijbel tegenkom; het is een gedachtegang die mij vreemd lijkt aan de Bijbel.
het is enigszins subjectief, hoe ik er zelf op terugkijk.
Maar ook in Psalm 81 zie je dat wel terug:

9 “Hoor, mijn volk, ik moet je vermanen,
Israël, luister naar mij.
10 Laat geen andere god bij je toe,
buig je niet voor een vreemde god,
11 ik ben de HEER, je God,
die je wegleidde uit Egypte –
open wijd je mond, ik zal hem vullen.”

12 Maar mijn volk luisterde niet,
Israël wilde niet van mij weten.
13 Toen liet ik hen begaan,
koppig volgden zij hun eigen inzicht.

14 Ach, wilde mijn volk maar horen,
wilde Israël mijn wegen maar volgen.
15 Spoedig zou ik zijn vijanden vernederen,
zou mijn hand zich keren tegen zijn belagers.

16 Wie de HEER haten, zouden kruipen voor zijn volk,
dat zou voor altijd hun lot zijn.
17 Maar Israël zou hij voeden met de edelste tarwe –
ja, jou zou ik spijzigen met honing uit de rots.’
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, maar dat er 'meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven' vind ik toch niet terug.
Nu lijk je te suggereren dat je als je gedoopt bent, als een soort 'herborene' begint, hetgeen je later kwijt kunt raken. Dát lijkt me niet bijbels. In het verbond geboren zijn is niet per definitie wedergeboren zijn.
Miscanthus

Afgewezen schreef:Ja, maar dat er 'meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven' vind ik toch niet terug.
Nu lijk je te suggereren dat je als je gedoopt bent, als een soort 'herborene' begint, hetgeen je later kwijt kunt raken. Dát lijkt me niet bijbels. In het verbond geboren zijn is niet per definitie wedergeboren zijn.
God wil ons liever zaligen dan wij gezaligd willen worden.
Ongeloof is aktief verzet.
Geloof is overgave.
limosa

Bericht door limosa »

Miscanthus,

Je zet een = teken tussen gelovige ouders, Doop, wederomgeboren zijn en Avondmaal. Volgens ontstaat daardoor deze discussie. En dat Doop als vanzelfsprekend zou leiden tot wedergeboorte lijkt me ook niet Bijbels.
Plaats reactie