Tiberius schreef:Miscanthus schreef:Het probleem met de gereformeerde gezindte is over het algemeen dat men wel netjes leeft (zich uitwendig) bekeert, maar dat geloven zo lastig blijkt omdat men daarvan een al te ingewikkelde voorstelling van gemaakt heeft onder invloed van mystiek, verlichting en uitwassen uit de nadere reformatie.
Daar zeg je nogal wat.
Maar naar mijn idee ontwijk je mijn vraag. Laat ik het dan nog eenvoudiger vragen: zijn alle kerkmensen wedergeboren?
Want tenzij dat iemand wederom geboren word, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. En wat moeten we zonder wedergeboorte aan het Heilig Avondmaal zoeken?
Volgens mij wit je mij iets laten zeggen wat je graag hoort ter rechtvaardiging van de avondmaalsmijding.
Maargoed, een gewaarschuwd man telt voor twee.
Nee, helaas. Ik denk niet dat ieder mens wat in de kerkbank zit of opgroeit wederom geboren is. Al moet ik zeggen dat er meer moeite voor nodig is om onwedergeboren te blijven dan wedergeboren te worden.
Dogmatisch gezien is het misschien correct dat we wederom geboren moeten worden, maar als we ons alleen daar op focussen verschuilen we ons achter onze onmacht.(is mijn ervaring).
Het is niets anders dan geloof en gehoorzaamheid.
we zoeken onze zaligheid niet in onszelf, maar in het volbrachte werk van Jezus, Gods Zoon. Lees het formulier maar eens.
We zoeken aan het avondmaal de gemeenschap met onze Heiland en Verlosser, Jezus Christus die ons ervan verzekeren wil dat Zijn bloed waarlijk drank, en dat Zijn lichaam waarlijk spijs is. Aanschouwelijk onderwijs.
Maargoed, onze verbondsvisie verschilt waarschijnlijk en daar begint de ellende. Gedoopte Kinderen van gelovige ouders zijn volgens ons doopformulier kinderen des verbonds en in dat verbond begrepen. Het Heilig avondmaal is de tafel des verbonds.
Eigenlijk is er geen ruimte om ongelovig te zijn of te blijven. Belofte en eis vanm geloof en gehoorzaamheid. Zoniet, dan plaatsen we onszelf buiten het verbond, waarmee het niet krachteloos gemaakt wordt, maar waardoor wij verbondsbrekers worden.
Het feit dat niet iedere kerkganger wederomgeboren is, is geen reden om zo massaal het sacrament te mijden als in de meeste Gereformeerde Gemeenten het geval is. Het is geen gezonde gemeente als Gods Volk een selecte minderheid is, en nog minder als het normaal is dat een meerderheid zichzelf niet als Gods kind ziet.