De prediking: bevel van geloof en bekering
Wat denk ik niet niet goed is, is dat de prediking ervan uitgaat dat de gemeente een groep mensen is die beëvangeliseerd moet worden, met daartussen een enkele gelovige.
De gemeente is het lichaam van Christus en moet/kan daar ook op aangesproken worden.
Dat betekent dus dat er niet steeds een soort evangelisatietoespraak gehouden moet worden. Het betekent óók niet dat in (bijna) iedere preek beschreven moet worden hoe God een mens bekeert.
Het Woord moet bediend worden, de grote werken Gods moeten verkondigd worden. Daar gaat het om. En de gemeente moet vanuit dat Woord gevoed worden.
Verder is het toch verbazend als mensen altijd maar een appellerende preek willen horen? Als het goed is, hoeft dat toch maar één keer?...
De gemeente is het lichaam van Christus en moet/kan daar ook op aangesproken worden.
Dat betekent dus dat er niet steeds een soort evangelisatietoespraak gehouden moet worden. Het betekent óók niet dat in (bijna) iedere preek beschreven moet worden hoe God een mens bekeert.
Het Woord moet bediend worden, de grote werken Gods moeten verkondigd worden. Daar gaat het om. En de gemeente moet vanuit dat Woord gevoed worden.
Verder is het toch verbazend als mensen altijd maar een appellerende preek willen horen? Als het goed is, hoeft dat toch maar één keer?...
Juist! Daar wilde ik een beetje naartoe, in de bijbel gaat dat zo anders. Maar blijkbaar is het er een beetje ingeslopen dat dat nu heel anders gaat. Lelie, je hebt gelijk... maar het is wel het lichaam van Christus... lees maar eens bijv de 1e brief aan de Korinthiers of de Galatenbrief door... daarin staat wel alles wat je zegt: Bemoediging, vertroosting, waarschuwingen, oproepen tot inkeer... maar tegelijk wordt de gemeente als gemeente van Christus, als heiligen, aangesproken!Afgewezen schreef:Wat denk ik niet niet goed is, is dat de prediking ervan uitgaat dat de gemeente een groep mensen is die beëvangeliseerd moet worden, met daartussen een enkele gelovige.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen, waarom kom je niet naar de Gereformeerde Gemeenten...? Zulke lidmaten kunnen we nog wel gebruiken!Afgewezen schreef:Wat denk ik niet niet goed is, is dat de prediking ervan uitgaat dat de gemeente een groep mensen is die beëvangeliseerd moet worden, met daartussen een enkele gelovige.
- Miscanthus
Het hangt er maar net vanaf wat de gemeente nodig heeft. De Gemeente (met hoofdletter) is inderdaad het lichaam van Christus, maar het maakt nogal wat uit of het een kinderlijk lichaam is, of van een volwassen man (Ef. 4:13-14). Want het is duidelijk dat niet ieder lid in de gemeente automatisch tot het lichaam van Christus behoort. Daarom kan het accent in de ene gemeente dan meer op het appellerende aspekt komen te liggen en kunnen in de andere gemeente meer de nadruk op andere accenten worden gelegd. Maar mijns inziens heeft het opwassen van het lichaam ook te maken met de toebrenging van mensen tot de Gemeente des Heeren. Dus een appellerend accent mag mijns inziens niet ontbreken in de preek, zij het dat dit in de ene preek meer naar voren komt dan in de andere.Afgewezen schreef:Wat denk ik niet niet goed is, is dat de prediking ervan uitgaat dat de gemeente een groep mensen is die beëvangeliseerd moet worden, met daartussen een enkele gelovige.
Dat klopt, maar hoevaak ligt het aan het type gemeente en hoevaak aan kerkverband / kerkgeschiedenis?elbert schreef:Het hangt er maar net vanaf wat de gemeente nodig heeft. De Gemeente (met hoofdletter) is inderdaad het lichaam van Christus, maar het maakt nogal wat uit of het een kinderlijk lichaam is, of van een volwassen man (Ef. 4:13-14). Want het is duidelijk dat niet ieder lid in de gemeente automatisch tot het lichaam van Christus behoort. Daarom kan het accent in de ene gemeente dan meer op het appellerende aspekt komen te liggen en kunnen in de andere gemeente meer de nadruk op andere accenten worden gelegd. Maar mijns inziens heeft het opwassen van het lichaam ook te maken met de toebrenging van mensen tot de Gemeente des Heeren. Dus een appellerend accent mag mijns inziens niet ontbreken in de preek, zij het dat dit in de ene preek meer naar voren komt dan in de andere.Afgewezen schreef:Wat denk ik niet niet goed is, is dat de prediking ervan uitgaat dat de gemeente een groep mensen is die beëvangeliseerd moet worden, met daartussen een enkele gelovige.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- jakobmarin
Nou, de opdracht is om het evangelie te verkondigen. Dat staat duidelijk in de bijbel, dat de discipelen die opdracht kregen.
Dat is m.i. toch iets anders, dan het 'Woord van God'(=bijbel) te verkondigen. Dat het Woord van God gebruikt wordt om het evangelie te verkondigen is natuurlijk waar.
En binnen het evangelie kunnen dan ook bemoedigingen, vertroostingen, etc. naar voren komen.
Dat is m.i. toch iets anders, dan het 'Woord van God'(=bijbel) te verkondigen. Dat het Woord van God gebruikt wordt om het evangelie te verkondigen is natuurlijk waar.
En binnen het evangelie kunnen dan ook bemoedigingen, vertroostingen, etc. naar voren komen.
Wanneer het Evangelie aan de heidenen verkondigd wordt (de opdracht aan de discipelen) zal dit op een andere manier gebeuren dan wanneer het Evangelie binnen de gemeente verkondigd wordt. Vergelijk maar eens een toespraak van Paulus op de Areopagus met hoe hij de gemeenten aanspreekt in de brieven.jakobmarin schreef:Nou, de opdracht is om het evangelie te verkondigen. Dat staat duidelijk in de bijbel, dat de discipelen die opdracht kregen.
Ik ben bang dat veel gemeenten altijd maar bij "het beginsel" blijven (Hebr. 6:1), waardoor een groot deel van de Bijbel een gesloten boek blijft.
Inderdaad, de opdracht om het evangelie te brengen betreft evangelisatie, daarnaast bestaat ook woordbediening aan gelovigen, wat toch wel anders is.
- Miscanthus
Dus een evenwichtige preek is een modelbekeringsgeschiedenis.....?Lelie schreef:Een evenwichtige preek bestaat uit een boodschap van dood en leven, vloek en zegen. Dan komt de weg van bekering dus aan de orde, door de uitleg van de wet, met de zondekennis en schuld en daarnaast de uitdrijving van de zondaar tot Christus door de verkondiging van het evangelie.
wie zegt trouwens dat een preek altijd " evenwichtig" moet zijn? (wat dat dan ook moge betekenen)
Een modelbekering bestaat niet. Zoals al zovaak gezegd werd: Lydia werd anders getrokken als bv. Paulus.
Als er alleen verdoemenis en wet gepreekt zou worden, is er geen uitzicht op genade. Als er alleen verlossing gepreekt zou worden is er geen kennis waarom die verlossing nodig is dus waarom zou je smeken om genade?
M.i. moet beide in elke preek aan de orde komen: dus is dat evenwicht.
Ook de boodschap op een zendingsveld kan niet zonder deze basis.
Als er alleen verdoemenis en wet gepreekt zou worden, is er geen uitzicht op genade. Als er alleen verlossing gepreekt zou worden is er geen kennis waarom die verlossing nodig is dus waarom zou je smeken om genade?
Ik wil ook wel eens zondag horen:Lelie schreef:Een modelbekering bestaat niet. Zoals al zovaak gezegd werd: Lydia werd anders getrokken als bv. Paulus.
- welke partij ik moet stemmen
- wat ik van de NBV moet denken
- hoe ik op mijn werk kan getuigen
- hoe het zit met de eindtijd
- hoe we om moeten gaan met de overvloed aan seks in onze cultuur
- hoe ik om moet gaan met het dilemma schepping/evolutie
- hoe ik om moet gaan met het WK
- karakterstudies over de levens van Mozes, Nehemia, etc
- de rol van gebed in een christenleven
- de geestelijke strijd tegen satan en zijn trawanten
- hoe ik om moet gaan met gezinsplanning
- hoe we als gemeente moeten functioneren in de wijk waarin we staan
- waarom de DaVinci-code niet waar is
- wat ik moet zeggen tegen schriftkritici
- hoe mijn omgang moet zijn met kunst en cultuur
- hoe ik met mijn (toekomstige) kinderen over het geloof kan praten
- wat 'je kruis op je nemen' in het dagelijkse leven betekent
Kortom: veel meer dan alleen de oproep tot bekering, want dat weten we zo onderdehand wel (het blijft natuurlijk ook een heel belangrijk onderwerp).
- Miscanthus
mee eens Cor.
zie o.a.: Heb 5:12 Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, [als] die melk van node hebben, en niet vaste spijze.
Heb 6:1 ¶ Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,..........9 ¶ Maar, geliefden! wij verzekeren ons van u betere dingen, en met de zaligheid gevoegd, hoewel wij alzo spreken.
10 Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten, en den arbeid der liefde, die gij aan Zijn Naam bewezen hebt, als die de heiligen gediend hebt en nog dient.
11 Maar wij begeren, dat een iegelijk van u dezelfde naarstigheid bewijze, tot de volle verzekerdheid der hoop, tot het einde toe;
12 Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beerven.
zie o.a.: Heb 5:12 Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, [als] die melk van node hebben, en niet vaste spijze.
Heb 6:1 ¶ Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,..........9 ¶ Maar, geliefden! wij verzekeren ons van u betere dingen, en met de zaligheid gevoegd, hoewel wij alzo spreken.
10 Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten, en den arbeid der liefde, die gij aan Zijn Naam bewezen hebt, als die de heiligen gediend hebt en nog dient.
11 Maar wij begeren, dat een iegelijk van u dezelfde naarstigheid bewijze, tot de volle verzekerdheid der hoop, tot het einde toe;
12 Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beerven.