Met L. Rijksen was niks maar H. Rijksen is Hervormd geworden. Waarom weet ik niet eens.Tiberius schreef:Wat was dat dan met ds. Rijkse?memento schreef:Er zou eens een gemeente moeten proberen om preken van ds. Kok of ds. Rijkse te lezen...
Want volgens mij wordt die nog wel eens gelezen.
ds. T. Cabaret
Wachtte God achttien jaar met het vergeven van een beleden zonde? Dat vind ik nogal wat.In een kerkdienst die geleid werd door dr. Steenblok, legde Van de Ketterij openbare schuldbelijdenis af. Hij accepteerde zijn afzetting en werd medewerker op een scheepswerf. Ongeveer achttien jaren lang beleefde hij een donkere en smartelijke tijd, waarin ook verachting en smaad menigmaal zijn deel waren.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Hij is begonnen in de GG: in 1947 als kandidaat bevestigd in Vlaardingen (stond daar op tweetal met ds. R. Kok...). Nam in 1950 een beroep aan naar Alblasserdam en is daar tijdens de scheuring van 1953 uitgetreden om de GGiN te gaan vormen.memento schreef:PS> Snap ik nu uit het artikel hierboven dat Ketterij nooit predikant in de GG geweest is? Waarom word hij dan wel gelezen in GG's? Ik snap er hoe langer hoe minder van... :-S
En eindigde dus in de OGG...
Waarom mag een predikant gelezen worden, waarvan de synode heeft uitgesproken dat ze dwalen? Of zien we (als GG-ers) de afscheiding van 1953 niet meer als gevolg van een dwaling aan de zijde van de afgescheidenen?Hendrikus schreef:Hij is begonnen in de GG: in 1947 als kandidaat bevestigd in Vlaardingen (stond daar op tweetal met ds. R. Kok...). Nam in 1950 een beroep aan naar Alblasserdam en is daar tijdens de scheuring van 1953 uitgetreden om de GGiN te gaan vormen.memento schreef:PS> Snap ik nu uit het artikel hierboven dat Ketterij nooit predikant in de GG geweest is? Waarom word hij dan wel gelezen in GG's? Ik snap er hoe langer hoe minder van... :-S
En eindigde dus in de OGG...
Als ds. Moerkerken openlijk stelt dat-ie het voor 98% met Steenblok eens is, waar hebben we het dan nog over?memento schreef:Waarom mag een predikant gelezen worden, waarvan de synode heeft uitgesproken dat ze dwalen? Of zien we (als GG-ers) de afscheiding van 1953 niet meer als gevolg van een dwaling aan de zijde van de afgescheidenen?
Kijk eens hoe druk er gelonkt is naar de GGiN, de afgelopen jaren. Dat Scholten c.s. die avances in niet mis te verstane bewoordingen hebben afgewezen, is natuurlijk wel een probleem voor de GG. Zou men dáárom nu zo welwillend richting HHK kijken?
De bandbreedte (in leer) binnen de GG is groter dan de afstand tussen de GG en de GGiN.Hendrikus schreef:Als ds. Moerkerken openlijk stelt dat-ie het voor 98% met Steenblok eens is, waar hebben we het dan nog over?
Kijk eens hoe druk er gelonkt is naar de GGiN, de afgelopen jaren. Dat Scholten c.s. die avances in niet mis te verstane bewoordingen hebben afgewezen, is natuurlijk wel een probleem voor de GG. Zou men dáárom nu zo welwillend richting HHK kijken?
Om het maar eens heel kort door de bocht te zeggen: de rechterkant van de GG raakt (zo niet: overlapt) de GGiN. De GGiN zet zich voornamelijk af tegen het midden en de linkerkant van de GG.
Verder is er natuurlijk nog het eerverschil: een accentverschil (of: eenzijdigheid) is zodanig opgeblazen om de GGiN een bestaansgrond te verschaffen. Weer verder samengaan met de GG zou dan gewoon gezichtsverlies betekenen.
Daarnaast heb ik de indruk dat er ook een groot verschil is in leven, met name met betrekking tot het in de waarde laten van een ander. Of zo je wil: de ander uitnemender achter als jezelf.
In die zin is er een groot verschil dat de rechtse predikanten van de gergem (de overlap zeg maar) de standen der genade preken maar dat die in de GGiN niet overgenomen worden.Tiberius schreef:De bandbreedte (in leer) binnen de GG is groter dan de afstand tussen de GG en de GGiN.Hendrikus schreef:Als ds. Moerkerken openlijk stelt dat-ie het voor 98% met Steenblok eens is, waar hebben we het dan nog over?
Kijk eens hoe druk er gelonkt is naar de GGiN, de afgelopen jaren. Dat Scholten c.s. die avances in niet mis te verstane bewoordingen hebben afgewezen, is natuurlijk wel een probleem voor de GG. Zou men dáárom nu zo welwillend richting HHK kijken?
Om het maar eens heel kort door de bocht te zeggen: de rechterkant van de GG raakt (zo niet: overlapt) de GGiN. De GGiN zet zich voornamelijk af tegen het midden en de linkerkant van de GG.
Verder is er natuurlijk nog het eerverschil: een accentverschil (of: eenzijdigheid) is zodanig opgeblazen om de GGiN een bestaansgrond te verschaffen. Weer verder samengaan met de GG zou dan gewoon gezichtsverlies betekenen.
Daarnaast heb ik de indruk dat er ook een groot verschil is in leven, met name met betrekking tot het in de waarde laten van een ander. Of zo je wil: de ander uitnemender achter als jezelf.
Ik meen wel eens iets gelezen te hebben van ds. Roos waarin hij zegt dat de standen zoals die in de gg worden geleerd niet noodzakelijk zijn.Erasmiaan schreef:En of er daar standen der genade worden gepredikt!Kislev schreef:In die zin is er een groot verschil dat de rechtse predikanten van de gergem (de overlap zeg maar) de standen der genade preken maar dat die in de GGiN niet overgenomen worden.
volgens mij is dat iets heel anders. Als dat zo was dan hadden de zgn "standen" nooit bestaan.Tiberius schreef:Hoeven zij niet op te wassen in genade en in kennis?Kislev schreef:Ik meen wel eens iets gelezen te hebben van ds. Roos waarin hij zegt dat de standen zoals die in de gg worden geleerd niet noodzakelijk zijn.
Geloof mij maar dat er daar gewoon standen geleerd worden, zoals Moerkerken ze beschrijft. Misschien iets minder schematisch en uitgewerkt, maar het wezen der standen wordt in de GerGeminNed zeker gevonden.Kislev schreef:Ik meen wel eens iets gelezen te hebben van ds. Roos waarin hij zegt dat de standen zoals die in de gg worden geleerd niet noodzakelijk zijn.Erasmiaan schreef:En of er daar standen der genade worden gepredikt!Kislev schreef:In die zin is er een groot verschil dat de rechtse predikanten van de gergem (de overlap zeg maar) de standen der genade preken maar dat die in de GGiN niet overgenomen worden.