Curatorium GG / discussie

refo

Bericht door refo »

Leonius schreef:
Miscanthus schreef:
refo schreef:" De kerk gaat de dood in met een geopenbaarde Christus.
dat stond ook in de meditatie van wijlen Ds Koster pasgeleden in de Saambinder. Als je dat serieus neemt, durf je toch de bladzijde niet meer om te slaan? Daar zou ik krankjorum van worden. En dat zou dan het ultieme beleven van pasen zijn?
Dat is ook om krankjorem van te worden... Maar dat is een andere discussie. Mij ging het om die uitspraak van die predikant, waaruit blijkt dat ook bij dergelijke predikanten twijfels leven omtrent functioneren van het curatorium én het laat zien dat het curatorium geen onfeilbaar instrument is.
Alleen benadert ds Blok het van rechts en wij van links. :mrgreen:

En Als een kandidaat kandidaat niet wordt toegelaten, ligt dat altijd aan de kandidaat.
Leonius

Bericht door Leonius »

Miscanthus schreef:
Leonius schreef:Mij ging het om die uitspraak van die predikant, waaruit blijkt dat ook bij dergelijke predikanten twijfels leven omtrent functioneren van het curatorium én het laat zien dat het curatorium geen onfeilbaar instrument is.
Voor mij blijkt hieruit dat je met "niet functioneren" twee kanten op kunt:
1. het functioneert niet omdat ze geen goede predikanten selecteren
2. het functioneert niet omdat ze de "goede kandidaten" niet toelaten.
Nee, dat bedoelde ik niet zozeer. Ik bedoel meer: wat het curatorium doet, is mijns inziens voornamelijk gebaseerd op gevoel en dus feilbaar. Het gaat me dus niet om de kandidaten en of die wel/niet goed zijn. Die mensen ken ik niet eens.
Leonius

Bericht door Leonius »

refo schreef:
Leonius schreef:
Miscanthus schreef:
refo schreef:" De kerk gaat de dood in met een geopenbaarde Christus.
dat stond ook in de meditatie van wijlen Ds Koster pasgeleden in de Saambinder. Als je dat serieus neemt, durf je toch de bladzijde niet meer om te slaan? Daar zou ik krankjorum van worden. En dat zou dan het ultieme beleven van pasen zijn?
Dat is ook om krankjorem van te worden... Maar dat is een andere discussie. Mij ging het om die uitspraak van die predikant, waaruit blijkt dat ook bij dergelijke predikanten twijfels leven omtrent functioneren van het curatorium én het laat zien dat het curatorium geen onfeilbaar instrument is.
Alleen benadert ds Blok het van rechts en wij van links. :mrgreen:
Daar hou ik niet van....
En Als een kandidaat kandidaat niet wordt toegelaten, ligt dat altijd aan de kandidaat.
Dat is iig niet wat ik bedoel. Mij gaat het om de werkwijze van het curatorium, niet om de kandidaten.
refo

Bericht door refo »

Zo wordt tegen de werkwijze aangekeken. Als er mensen 'aangenomen' danken we God omdat Hij naar ons heeft omgezien. Alsof het niet een menselijke instelling is, maar een handelen van God. De werkwijze is niet echt van belang. Een afwijzing ligt zo steeds aan de kandidaat. Want het curatorium is de hoogste instantie. Nergens staat beroep open.
Leonius

Bericht door Leonius »

refo schreef:Zo wordt tegen de werkwijze aangekeken. Als er mensen 'aangenomen' danken we God omdat Hij naar ons heeft omgezien. Alsof het niet een menselijke instelling is, maar een handelen van God. De werkwijze is niet echt van belang. Een afwijzing ligt zo steeds aan de kandidaat. Want het curatorium is de hoogste instantie. Nergens staat beroep open.
Dank voor deze verheldering, want dat bedoel ik dus: zelfs een dergelijke instantie (waarvan het handelen per definitie gezien wordt als een handelen van God Zelf) werd door een predikant als ds. Blok eigenlijk dus ter discussie gesteld.
Leonius

Bericht door Leonius »

Adrianus schreef:Hierbij naar aanleiding van een aantal recente postings een mooi artikel van de heer G. Roos uit het RD van enige jaren geleden.

Ik zal mij verder niet in de discussie mengen.

Allen hartelijk gegroet.

Adrianus
Hoewel je opnieuw weigert verder te discussiëren, wil ik toch op het artikel van Roos ingaan (het had trouwens door jou geschreven kunnen zijn gezien de schrijfstijl). Ik zal daarbij de argumenten één voor één langs lopen.

Er ligt volgens Roos een opdracht om de kandidaat te beproeven. Hij haalt daarbij de volgende bijbelse vindplaatsen aan:

o 1 Timótheüs 3:10: En dat deze ook eerst beproefd worden en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.
o 1 Timotheus 5:22: Leg niemand haastelijk de handen op.
o Handelingen 20:28: Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft...
o 3 Joh. 1:3: Want ik ben zeer verblijd geweest, als de broeders kwamen, en getuigden van uw waarheid, gelijk gij in de waarheid wandelt.

Uit deze Schriftplaatsen blijkt duidelijk dat een kandidaat vooraf op de één of andere manier getoetst wordt. Dat is dus het punt niet. Wél de uitleg die aan deze teksten gegeven worden. Roos betoogt namelijk dat de beproeving méér is dan alleen na te gaan wat de leer en leven van de kandidaat betreft. En hier gaat hij volstrekt in de fout. Ik citeer de kanttekenaars:

Bij 1 Tim. 3:10 schrijven zij dat de persoon “onbeschuldiglijk; namelijk in hunnen handel en wandel geoordeeld en bevonden worden”. In het hele hoofdstuk wordt dat nader uitgelegd. De kandidaat behoort:
- geen polygamie te bedrijven of gescheiden te zijn
- zich niet te begeven tot veel sterke drank of wijn
- dient verdraagzaam en redelijk te zijn
- dient zedig, deftig, gestadig en eerbaar te zijn
- het mag geen nieuweling zijn, ofwel iemand die “kort tevoren tot het geloof of de gemeente zich heeft begeven”
- dient niet alleen een goede opgang in de gemeente te hebben, maar ook daarbuiten
- hij dient recht in de leer van het Evangelie te zijn.

Concluderend: er dient niets op leer en leven aan te merken zijn! Het is daarom onzin als hij schrijft dat de beproeving meer is dan een examen/attest betreffende de zuiverheid in leer en levenswandel. Vooral ook, omdat de Zeeuwse afgevaardigden tijdens de Synode precies daarop wezen! Iemand die dus volstrekt niet is af te rekenen op zijn leer en leven, dient dus gewoon toegelaten te worden. Want buiten deze objectieve toetstenen is er niets om als maatstaf te hanteren, dan alleen het gevoel. En dat is precies het meest onbetrouwbare instrument! Nu worden de kandidaten getoetst op: bekeringsverhaal, zijn roeping en ten slotte zijn zending…. Want ten slotte kan hij wel geroepen zijn, maar nog niet gezonden. Het curatorium trekt zich echter terug om als een orakel van Delphi vervolgens de boodschap van God door te geven.

Daarmee komen we ook tot het belangrijkste punt in zijn artikel. Roos eindigt zijn artikel met een belangrijke zin die eigenlijk het leidmotief is van heel het artikel: “Het getuigenis van de medegelovigen en van een curatorium komt als het goed is tot stand omdat dezelfde Heilige Geest hen leidt”. Deze zin maakt duidelijk dat het handelen van een curatorium of kerkenraad haast als vanzelf gezien wordt als een handelen van God zelf. Het curatorium/de kerkenraad wordt daarmee verheven tot een goddelijke instantie. Vanuit deze gedachte geredeneerd is elke vorm van kritiek dan ook ronduit blasfemie. Consequent geredeneerd, maar absoluut een groot misverstand!! Het curatorium is en blijft een menselijke instelling en dus feilbaar. Hoewel Roos dat niet wil ontkennen, klinkt daar toch iets van door: ‘formeel is dat zo, maar in de praktijk absoluut niet…’ Ik ben van mening dat dit hoogmoed is. Het curatorium wordt immers bezet door vuile zondaren. Ook het beroep op de oudheid van het instrument is niet geldig, want dat zou dan wel erg Rooms zijn. Indien dit besef sterker zou leven, zou men erg voorzichtig zijn in het oordelen en veroordelen van mogelijke kandidaten!!
memento

Bericht door memento »

De waarschuwende woorden over het "los maken van het algemeen oordeel van de kerken" klinken mij bepaald rooms in de oren.
'Het oordeel van de kerk' is idd Rooms, 'het oordeel van de gemeente Gods' is puur Reformatorisch. We moeten oppassen dat we niet de mening/beleving van het individu verheffen tot norm in dezen, boven de mening/beleving van de gemeente. Een ambtsdrager wordt nl. geroepen om God te dienen, door het dienen van de gemeente.

Ik acht een curatorium dan niet geschikt. Ik zou liever de studie openzetten, en de keuze overlaten aan de gemeente, ofwel: De gemeente laat studenten een keer 'proefpreken', en spreekt een afgestudeerde student aangaande zn roeping en verkiezing, en beroept hem als zij het over kunnen nemen. Deze wijze legt de beslissing bij de gemeente (waar m.i. het oordeel thuishoort), en voorkomt dat er toelating geschied op basis van theologische voorkeur voor een bepaalde ligging (i.e. zolang er gemeenten zijn die een bepaalde ligging hebben, kunnen er studenten komen met die ligging, en zullen die een beroep kunnen krijgen)

In de praktijk zie ik daar binnen de GG(iN) nog niet van komen. En ik ben bang dat dat is omdat men niet alle gemeenten in dezen vertrouwd...
Leonius

Bericht door Leonius »

Memento en Hendrikus, jullie woorden zijn me uit het hart gegrepen!!!!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Leonius schreef:Memento en Hendrikus, jullie woorden zijn me uit het hart gegrepen!!!!
Mij ook. Nu wordt het echt tijd voor een BBQ! :D
vlinder

Bericht door vlinder »

Miscanthus schreef:
Leonius schreef:Memento en Hendrikus, jullie woorden zijn me uit het hart gegrepen!!!!
Mij ook. Nu wordt het echt tijd voor een BBQ! :D
memento, bij ons kan dat wel...wij hebben 2 vierkante meter balkon ruimte. Als je het snel zegt....lijkt het niet zo weinig..

Maar ik voel ook wel wat voor een bbq.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
G. Roos bij monde van Adrianus schreef:Natuurlijk kunnen de mensen die beslissingen moeten nemen zich vergissen. Maar de grote nadruk op het feit dat een curatorium slechts mensenwerk verricht en niet in staat is om over het hart te oordelen, kan tevens teken zijn van innerlijk, vijandig verzet tegen de weg die de Heere uitstippelde. Het sterk benadrukken dat de plaatselijke gemeente de 'kandidaat' het beste kent, kan het onheilig streven inhouden om zich los te maken van het algemeen oordeel van de kerken, omdat men de grenzen voor toelating ruimer wil trekken.
Treffend en typerend in dit soort betogen vind ik, ook nu weer, de veroordelende ondertoon - die natuurlijk wel past in een klimaat waarin ook over bekering, roeping en zending van potentiële predikanten door mensen wordt geoordeeld.

Gerrit Roos is intelligent genoeg om z'n woorden subtiel te kiezen, maar niettegenstaande het woordeke "kan" staat het er toch maar: een teken van innerlijk, vijandig verzet tegen de (weg die de) Heere (uitstippelde).
Zo gaat dat steevast: ben je het er niet mee eens, dan deug je niet.
Voldoe je niet aan die en die met name genoemde kenmerken, dan "mag je het nog wel eens nakijken".
Schrijf je een boek met meer dan 900 bladzijden, dan ben je "weggegroeid bij je belijdenis".
En plaats je kritische opmerkingen bij het oordeel van het curatorium, dan is dat (dan kan dat zijn) een teken van vijandig verzet tegen de Heere.

De waarschuwende woorden over het "los maken van het algemeen oordeel van de kerken" klinken mij bepaald rooms in de oren.

Naar mijn overtuiging is dat oordelen over anderen een boezemzonde die door velen in onze kring gekoesterd wordt, zelfs met goddelijk gezag wordt gehanteerd, maar die niettemin zonde is!
En laten we nu eens eerlijk zijn; als het curatorium rijen predikanten af zouden leveren die jullie welgevallig zijn, dan zou je hier niemand horen die het gezag van het curatorium aan zou tasten. Het is een beetje anders omschreven, maar dat zegt G.Roos in principe ook.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
'Het oordeel van de kerk' is idd Rooms, 'het oordeel van de gemeente Gods' is puur Reformatorisch. We moeten oppassen dat we niet de mening/beleving van het individu verheffen tot norm in dezen, boven de mening/beleving van de gemeente. Een ambtsdrager wordt nl. geroepen om God te dienen, door het dienen van de gemeente.

Ik acht een curatorium dan niet geschikt. Ik zou liever de studie openzetten, en de keuze overlaten aan de gemeente, ofwel: De gemeente laat studenten een keer 'proefpreken', en spreekt een afgestudeerde student aangaande zn roeping en verkiezing, en beroept hem als zij het over kunnen nemen. Deze wijze legt de beslissing bij de gemeente (waar m.i. het oordeel thuishoort), en voorkomt dat er toelating geschied op basis van theologische voorkeur voor een bepaalde ligging (i.e. zolang er gemeenten zijn die een bepaalde ligging hebben, kunnen er studenten komen met die ligging, en zullen die een beroep kunnen krijgen)

In de praktijk zie ik daar binnen de GG(iN) nog niet van komen. En ik ben bang dat dat is omdat men niet alle gemeenten in dezen vertrouwd...
Ik weet wel waarom ze dit niet doen. Niet omdat men niet alle gemeenten vertrouwt, maar omdat het dan zou kunnen zijn dat een student 4 jaar voor niets gestudeerd heeft.
refo

Bericht door refo »

Ja, leuk. Hoe vaak komt dat niet voor? Is het dan zo'n flutopleiding dat 4 jaar studie 'voor niets' is als het niet tot predikantschap leidt?
Vincent

Bericht door Vincent »

refo schreef:Ja, leuk. Hoe vaak komt dat niet voor? Is het dan zo'n flutopleiding dat 4 jaar studie 'voor niets' is als het niet tot predikantschap leidt?
Kandidaten binnen GG en GGinNed enzo krijgen toch niet echt een opleiding behalve dan een soort 'trainee-ship' van een paar jaar ofzo?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Vincent schreef:
refo schreef:Ja, leuk. Hoe vaak komt dat niet voor? Is het dan zo'n flutopleiding dat 4 jaar studie 'voor niets' is als het niet tot predikantschap leidt?
Kandidaten binnen GG en GGinNed enzo krijgen toch niet echt een opleiding behalve dan een soort 'trainee-ship' van een paar jaar ofzo?
Er is een boek over de Theologische school van de GG.
Als ik me goed herrinner staat me bij dat er behoorlijk wat gestudeerd en geleerd wordt, ook veelzijdig.
Duss k wil gewoon blijven spreken over een volwaardige predikantsopleiding, ondanks dat het geen universiteit is.
De opleiding is ook nog op maat....
Plaats reactie