Curatorium GG / discussie

Leonius

Curatorium GG / discussie

Bericht door Leonius »

Beste mensen,

Het curatiorum van de GG heeft weer een aantal mensen aangenomen. Acht van de tien zijn afgewezen, zoals het nu lijkt. Kan iemand mij vertellen wat nu precies de criteria zijn voor het curatorium? Bij mij komt het allemaal wat arbitrair over. Wie kan het hart doorgronden? Is alles niet op het gevoel van de curatoren gestoeld?

Groet,
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik ben blij dat er een curatorium is en dankbaar dat er (iig) 2 zijn toegelaten. Criteria van het curatorium zijn eenvoudig. Men vraagt naar je genadestaat en naar je roeping tot het ambt.
Laatst gewijzigd door Kislev op 31 mei 2006, 09:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Lassie

Bericht door Lassie »

Hier mogen en kunnen wij geen oordeel over geven.
memento

Bericht door memento »

Dominee is namelijk een beroepscategorie met een verhoogde kans op autisten (net als onder musici).
Waar baseer je dat op?
Kislev

Bericht door Kislev »

memento schreef:
Dominee is namelijk een beroepscategorie met een verhoogde kans op autisten (net als onder musici).
Waar baseer je dat op?
Algemeen aanvaard gegeven. Kijk om je heen. Kan zo een stel predikanten noemen. Kenmerk is dat er nagenoeg geen wederzijdse communicatie is, vaak zeer ontactisch etc. Googlen op autisme levert vast wel wat kenmerken op.
Laatst gewijzigd door Kislev op 31 mei 2006, 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Dus bij de keuze gaat (ook) het om persoonlijke eigenschappen. Een 'communicator' heeft meer kans dan een 'autist'? Op zich legitiem, maar wees er dan ook eerlijk over.
Leonius

Bericht door Leonius »

Kislev schreef:Ik ben blij dat er een curatorium is en dankbaar dat er (iig) 2 zijn toegelaten. Criteria van het curatorium zijn eenvoudig. Men vraagt naar je genadestaat en naar je roeping tot het ambt.
Prima, maar dan bepaalt dus het curatorium of die roeping en of die genadestaat wel echt is?? Dus: het gevoel prevaleert dan?
Dit jaar twee oud-onderwijzers. Dat is ook positief. Dominee is namelijk een beroepscategorie met een verhoogde kans op autisten (net als onder musici). Mensen in het basisonderwijs zijn dat nagenoeg nooit omdat je dan dat beroep niet uit kunt oefenen.
Wat is het verschil tussen dominee en onderwijzer, beroepsmatig gezien dan? Beide hebben altijd gelijk.... Ik prefereer kandidaten die in het echte leven - en niet (alleen) in het veilige refo-wereldje - hebben gestaan. Zij brengen doorgaans meer tact en levenswijsheid mee dan hen die dat hebben gemist.
Kislev

Bericht door Kislev »

Zosinus schreef:Dus bij de keuze gaat (ook) het om persoonlijke eigenschappen. Een 'communicator' heeft meer kans dan een 'autist'? Op zich legitiem, maar wees er dan ook eerlijk over.
Weet niet of het curratorium zich er echt van bewust is maar kan wel meespelen. In het boek 'Ontboezemingen' over de theologische school vertelt ds. Honkoop e.e.a. over (de werkwijze van) het curratorium. Vertelt over iemand die afgewezen werd, leek ook erg op zo'n iemand.

Wie e.e.a. wil weten over het curratorium moet dat artikel trouwens maar eens lezen. Vast wel iemand die het kan scannen en plaatsen hier. ;-)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kislev schreef:Dominee is namelijk een beroepscategorie met een verhoogde kans op autisten (net als onder musici).
Wat is dat nou weer voor een theorie?
Verklaar u nader...
Kislev

Bericht door Kislev »

-edit-
Laatst gewijzigd door Kislev op 31 mei 2006, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Re: Curatorium GG / discussie

Bericht door Kislev »

Leonius schreef:Beste mensen,

Het curatiorum van de GG heeft weer een aantal mensen aangenomen. Acht van de tien zijn afgewezen, zoals het nu lijkt. Kan iemand mij vertellen wat nu precies de criteria zijn voor het curatorium? Bij mij komt het allemaal wat arbitrair over. Wie kan het hart doorgronden? Is alles niet op het gevoel van de curatoren gestoeld?

Groet,
Voor we afwijken. Dit was de eigenlijke vraag :wink:
memento

Bericht door memento »

Kislev schreef:
memento schreef:
Waar baseer je dat op?
Algemeen aanvaard gegeven. Kijk om je heen. Kan zo een stel predikanten noemen. Kenmerk is dat er nagenoeg geen wederzijdse communicatie is, vaak zeer ontactisch etc. Googlen op autisme levert vast wel wat kenmerken op.

Was een keer op kraambezoek ergens (mensen uit ned. ger. kerk ofzo). Ze hadden een nieuwe dominee die was ook langs geweest maar daar hadden ze niet zo'n goed gevoel aan over gehouden. Het was wel een aardige man maar hij leek helemaal niet geinteresseerd in het kind en hij leek niet echt te luisteren enzo. In de auto keken mn vriendin en ikke elkaar aan en zeiden 'vrijwel zeker een autist'.
Vind ik een gevaarlijke stelling hoor. En wel om de volgende redenen:
1. Autisten houden niet van veranderingen. Als predikant heb je een baan die erg veranderlijk is (je kan elk moment gebeld worden voor een overlijden, geboorte, etc)
2. Door drukte/stress kunnen mensen ook minder geintresseerd lijken (zo'n kraambezoek wordt voor zo'n predikant dan een verplicht nummer, één van de vele op die dag)
3. De meeste predikanten die ik persoonlijk heb meegemaakt, waren op sociaal-vaardig vlak gewoon normaal.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ben daar op gewezen door mensen (onafhankelijk van elkaar) die er beroepsmatig mee te maken hebben. Er heel wat discussies over gehad. Maar ben daarna wel heel veel dingen gaan zien en gaan plaatsen.

Laat verder maar, 't Gaat hier over het curratorium
Vincent

Bericht door Vincent »

Kislev schreef:Ben daar op gewezen door mensen (onafhankelijk van elkaar) die er beroepsmatig mee te maken hebben. Er heel wat discussies over gehad. Maar ben daarna wel heel veel dingen gaan zien en gaan plaatsen.

Laat verder maar, 't Gaat hier over het curratorium
Nou, nog ff over jouw theorie...

Ik kan je 1 advies geven: neem niet alles aan wat psychologen etcetera zeggen. Het zijn soms zelf zieke geesten die overal een theorie voor hebben. Ooit was er de ontdekking dat een bepaald percentage 'autistisch' was (wat gewoon grove leugen is, want écht autistisch is gewoon iets totaals anders dan sociaal enigszins zwak door karakter/opvoeding, etctera (wat de mensen aan de rechterzijde van het door psychologen uitgekookte maar niet werkelijk bestaande 'autistisch spectrum' zijn). Recent waren er opeens heel veel ADHD ers. En nu opeens weer allemaal HSP'ers ofzo. :P :P

Wat predikanten betreft, die zijn allemaal verschillend zoals mensen verschillend zijn. Je theorie vind ik haast beledigend, voor (echte) autisten zowel als predikanten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

maar die musici dan? :?:
Plaats reactie