Nou, ben ik het eigenlijk hele-maal mee eens. Hij zal wel roeping hebben, maar het is toch jammer.... Sowieso zijn christenen binnen de samenleving (zoals ook christelijke topzakenlui, christelijke medici, etcetera) op dat soort posten veel en veel harder nodig dan de zoveelste voortrekker van de refozuil!Hendrikus schreef:Op het gevaar af dat ik half refoforum over me heen krijg: in zekere zin is het toch jammer dat een psychiater uit onze kringen z'n beroep opgeeft. In de medische wereld zijn academici van reformatorische huize toch al zo schaars. En natuurlijk, ik weet van roeping - maar die geldt ook in de medische wereld. Ik weet van het predikantentekort in de GG -maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs te worden opgelost door de schaarse medici uit eigen kring dominee te maken.RD schreef:IJsselstein (40) is psychiater te Houten. Hij is gehuwd en vader van vier kinderen.
Maar goed, velen zullen het vast heel erg fout van me vinden als ik dit hardop zeg:
Curatorium GG / discussie
Menselijk gesproken vind ik dat Hendrikus wel een beetje gelijk heeft. Juist in de psychiatrie en dergelijke is het ontzettend fijn als de hulpverlener zijn client met christelijke achtergrond als geheel ziet. Ik denk dat er minder christenpsychiaters zijn als gergem-dominees.
Maar je kan natuurlijk moeilijk zeggen dat God het niet goed heeft gedaan om juist hem een roeping te geven.
Maar je kan natuurlijk moeilijk zeggen dat God het niet goed heeft gedaan om juist hem een roeping te geven.
- jakobmarin
Als IJsselstein misschien een kleine gemeente krijgt, kan hij nog wel wat bijklussen als psychiater toch?Lelie schreef:Menselijk gesproken vind ik dat Hendrikus wel een beetje gelijk heeft. Juist in de psychiatrie en dergelijke is het ontzettend fijn als de hulpverlener zijn client met christelijke achtergrond als geheel ziet. Ik denk dat er minder christenpsychiaters zijn als gergem-dominees.
Paulus bleef ook tenten maken......
Precies. Maar onwillekeurig gaan je gedachten dan toch wel uit naar al die anderen, die niét werden aangenomen. Gelukkig hoeven wij niet over hun staat en roeping te oordelen, maar ik maak me sterk dat er onder de afgewezenen (sorry, Afgewezen, jou bedoel ik nietLelie schreef:Menselijk gesproken vind ik dat Hendrikus wel een beetje gelijk heeft. Juist in de psychiatrie en dergelijke is het ontzettend fijn als de hulpverlener zijn client met christelijke achtergrond als geheel ziet. Ik denk dat er minder christenpsychiaters zijn als gergem-dominees.
-
Ik denk dat heel veel gemeenten bij ons zitten te springen om een psychiater als voorganger. Ik denk dat die kant van pastorale zorg heel erg onderbelicht wordt.Hendrikus schreef:Op het gevaar af dat ik half refoforum over me heen krijg: in zekere zin is het toch jammer dat een psychiater uit onze kringen z'n beroep opgeeft. In de medische wereld zijn academici van reformatorische huize toch al zo schaars. En natuurlijk, ik weet van roeping - maar die geldt ook in de medische wereld. Ik weet van het predikantentekort in de GG -maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs te worden opgelost door de schaarse medici uit eigen kring dominee te maken.RD schreef:IJsselstein (40) is psychiater te Houten. Hij is gehuwd en vader van vier kinderen.
Maar goed, velen zullen het vast heel erg fout van me vinden als ik dit hardop zeg:
Het vroegere beroep van de predikant komt in prediking en pastoraat niet als vanzelfsprekend weer tot uitdrukking. Van de predikant die vroeger huisarts was, heb ik noch in prediking, noch in pastoraat ooit iets van medische zorg of tact gemerkt. En de predikant die eerder beroepsmilitair was, wist wel van aanpakken, maar gedroeg zich niet als een generaal.Eppie schreef:Ik denk dat heel veel gemeenten bij ons zitten te springen om een psychiater als voorganger. Ik denk dat die kant van pastorale zorg heel erg onderbelicht wordt.
Werd daarin die uitspraak gedaan?refo schreef:Las pas een interview in Terdege met ds P Blok.Kislev schreef:Wat een zelfkennis heeft die man!!...............Leonius schreef: Ik hoor het ds. P. Blok nóg zeggen: we hebben predikanten aangenomen die nooit predikanten hadden moeten worden....
Dat een toekomstig ds. als achtergrond psychiater is heeft wel z'n voordelen. Psychisch wordt in de ger. gezindte teveel verward met bevinding.
Nee, geloof ik niet. Wat ik wel een opvallende uitspraak vond ging over 'de donkere tijd'. In plaats van over kerkverlating ofzo te spreken vond hij iets anders 'donker'. " De kerk gaat de dood in met een geopenbaarde Christus. Nu kan de kerk in die stand in leven blijven." Ik weet niet of ik het helemaal juist citeer. Maar zoiets was het wel.
Plaats je dat naast 'predikanten, die dat nooit hadden mogen worden', dan snap ik wat hij bedoelt. Veel predikanten zullen dat niet zo zien, want niet bijbels.
Plaats je dat naast 'predikanten, die dat nooit hadden mogen worden', dan snap ik wat hij bedoelt. Veel predikanten zullen dat niet zo zien, want niet bijbels.
Veel? Weinig predikanten bedoel je?!refo schreef:Nee, geloof ik niet. Wat ik wel een opvallende uitspraak vond ging over 'de donkere tijd'. In plaats van over kerkverlating ofzo te spreken vond hij iets anders 'donker'. " De kerk gaat de dood in met een geopenbaarde Christus. Nu kan de kerk in die stand in leven blijven." Ik weet niet of ik het helemaal juist citeer. Maar zoiets was het wel.
- Miscanthus
dat stond ook in de meditatie van wijlen Ds Koster pasgeleden in de Saambinder. Als je dat serieus neemt, durf je toch de bladzijde niet meer om te slaan? Daar zou ik krankjorum van worden. En dat zou dan het ultieme beleven van pasen zijn?refo schreef:" De kerk gaat de dood in met een geopenbaarde Christus.
Dat is ook om krankjorem van te worden... Maar dat is een andere discussie. Mij ging het om die uitspraak van die predikant, waaruit blijkt dat ook bij dergelijke predikanten twijfels leven omtrent functioneren van het curatorium én het laat zien dat het curatorium geen onfeilbaar instrument is.Miscanthus schreef:dat stond ook in de meditatie van wijlen Ds Koster pasgeleden in de Saambinder. Als je dat serieus neemt, durf je toch de bladzijde niet meer om te slaan? Daar zou ik krankjorum van worden. En dat zou dan het ultieme beleven van pasen zijn?refo schreef:" De kerk gaat de dood in met een geopenbaarde Christus.
- Miscanthus
Voor mij blijkt hieruit dat je met "niet functioneren" twee kanten op kunt:Leonius schreef:Mij ging het om die uitspraak van die predikant, waaruit blijkt dat ook bij dergelijke predikanten twijfels leven omtrent functioneren van het curatorium én het laat zien dat het curatorium geen onfeilbaar instrument is.
1. het functioneert niet omdat ze geen goede predikanten selecteren
2. het functioneert niet omdat ze de "goede kandidaten" niet toelaten.