Groei Mariaverering bij niet-katholieken

Petrus

Bericht door Petrus »

t.a.v. de topic-naamgeving kan ik alleen aangeven dat ik zélf dus wél Maria de eer bewijs die haar krachtens haar plaats en roeping toekomt.

En zo je dat Maria-verering noemt, dan zij het aldus.
wim

Bericht door wim »

Petrus schreef:t.a.v. de topic-naamgeving kan ik alleen aangeven dat ik zélf dus wél Maria de eer bewijs die haar krachtens haar plaats en roeping toekomt.

Welke eer kun je nog aan een overledene bewijzen? Maria heeft er niets aan... want ze weet van ons niet. Toch?
Petrus

Bericht door Petrus »

wim schreef:
Petrus schreef:t.a.v. de topic-naamgeving kan ik alleen aangeven dat ik zélf dus wél Maria de eer bewijs die haar krachtens haar plaats en roeping toekomt.

Welke eer kun je nog aan een overledene bewijzen? Maria heeft er niets aan... want ze weet van ons niet. Toch?
Tóch wel dus, als je in aanmerking neemt dat in 1850 de toenmalige Paus, na zeer lang beraad, het Dogma ("Leerstelling") van de Ten Hemelopneming van Maria uitsprak.

En aangezien zij eveneens, en al langere tijd, Heilig is verklaard, is men dus niet "verkeerd" bezig als men de H. Maria eer bewijst.

denk er om: eren is fundamenteel iets ánders dan aanbidden!!! dat is een denkfout die vele protestanten maken!!!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Adorote schreef:Bij het herzien van de plaats van Maria de Moeder des Heren,zullen we uit moeten gaan van de Traditie der Kerk en de Heilige schrift;------Alle volken zullen mij zalig prijzen------- dat staat er niet voor niets.
die Traditie zou wel eens kunnen gaan heersen over de Schrift: een bril waardoor we de Schrift lezen. Daarom staat Traditie ook met een hoofdletter? Ik kan geen voorbeed uit de bijbel bedenken dat men hier uiting aan geeft.

Maar hoe doe je dat dan, Maria eer bewijzen, - zonder in aanbidding te vervallen?
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:Maar hoe doe je dat dan, Maria eer bewijzen, - zonder in aanbidding te vervallen?
Daar moet je Katholiek voor zijn of zijn geweest om dát te kunnen aanvoelen, invoelen desnoods. Dat is voor ieder anders, en heel persoonlijk. Dat valt niet zo maar uit te leggen aan mensen die er sowieso geen affiniteit mee hebben of er ronduit afwijzend tegenover staan.
olfie

Bericht door olfie »

Petrus schreef:
Miscanthus schreef:Maar hoe doe je dat dan, Maria eer bewijzen, - zonder in aanbidding te vervallen?
Daar moet je Katholiek voor zijn of zijn geweest om dát te kunnen aanvoelen, invoelen desnoods. Dat is voor ieder anders, en heel persoonlijk. Dat valt niet zo maar uit te leggen aan mensen die er sowieso geen affiniteit mee hebben of er ronduit afwijzend tegenover staan.
Geeft toch een beetje het 'heiligen vererings' gevoel.

Dan moet je consequent zijn en mensen als Noach, Elia, Paulus, Bunyan etc ook 'eren'... of zit ik nu op een hele andere golflengte?

Laat ik het zo vragen: Wat versta jij onder 'eren'?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Petrus

Bericht door Petrus »

olfie schreef:
Petrus schreef:
Geeft toch een beetje het 'heiligen vererings' gevoel.

Dan moet je consequent zijn en mensen als Noach, Elia, Paulus, Bunyan etc ook 'eren'... of zit ik nu op een hele andere golflengte?/quote]

De Heiligenverering is een RK-gegeven. Maar alleen worden die mensen geeerd die volgens normen en maatstaven van de RK-kerk een heilig leven hebben geleid of vanwege hun geloof God roemende de dood zijn ingegaan (gedood zijn om hun geloof, dus geen zelfmoordenaars die met een autobom inrijden op een menigte onder het slaken van RK-kreten...............) of een door de kerk erkend wonder hebben (laten) verrichten op hun voorspraak.

Van de mensen die jij noemde is Paulus dus idd Heilig verklaard.

De anderen dus niet. Dat zal mede afgehangen hebben van het kale feit dat zij zich ná hun dood niet hebben doen gelden door het (laten) verrichten van een wonder op hún voorspraak............ik denk niet dat een protestant zich aesy zal wenden tot bv. Bunyan om voorbede te doen voor een doodzieke om maar even iets te noemen................................
Laatst gewijzigd door Petrus op 26 mei 2006, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Petrus schreef:
wim schreef:

Tóch wel dus, als je in aanmerking neemt dat in 1850 de toenmalige Paus, na zeer lang beraad, het Dogma ("Leerstelling") van de Ten Hemelopneming van Maria uitsprak.

En aangezien zij eveneens, en al langere tijd, Heilig is verklaard, is men dus niet "verkeerd" bezig als men de H. Maria eer bewijst.

denk er om: eren is fundamenteel iets ánders dan aanbidden!!! dat is een denkfout die vele protestanten maken!!!
Petrus, de Paus heeft wel meer gekke dingen gedaan, die ingaan tegen de Schrift. Traditie (en de Paus) is iets wat alleen zeggensschap heeft, als zij enkel de Schrift naspreekt, i.e. er niets aan toedoet, en ook niets aan afdoet.

Nee, als christen ben ik gehouden om de Schrift te volgen, niet een of andere man die zichzelf heel belangrijk vindt, en Gods toorn over zich uitroept door zichzelf de plaatsvervanger van Christus op aarde te noemen. Ongeacht wat er bedoelt wordt met het ver-eren van Maria (lees de documenten van het Vaticaan maar eens, en je zal zien dat het wel degelijk gaat om aanbidden, en andere gruwelijke dingen*), zwijgt de Schrift erover.

* De RK claimt dat (1) Maria middelares is tussen God en mensen. (2) Dat zij zonden kan vergeven. (3) Dat zij een voorbidder is voor de kerk. Etc. Een goed lezer zal zien dat de RK (men leze hun officiele documenten hierover) de kern-taken van Christus van Hem afneemt, en aan Maria toekent. Hoe gruwelijk.
Petrus

Bericht door Petrus »

Memento............Maria kan geen zonden vergeven. Punt. Zij wordt door de RK wél gezien als mede-verlosseres, maar is geplaatst in de Hemel ónder de Vader en de Zoon en de Heilige Geest die van Beiden uitgaat, steeds verwijzende naar haar Zoon als Verlosser, nooit naar haarzelf als mede-verlosseres..........

zo even uit de losse pols opgediept uit mijn rk-verleden.............

ff toegeveogd, "kerntaken" van Jezus zijn per sé NIET aan Maria "overgedragen", maar zij is "voorspreekster" ( dat is "pleitbezorgster"), onder verwijzing naar de Bruiloft van Kana (Jezus zal Zijn moeder nooit iets weigeren)
Laatst gewijzigd door Petrus op 26 mei 2006, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

mede-verlosseres? :roll:
En hoe eer je die dan (even uit de losse pols)?
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:mede-verlosseres? :roll:
En hoe eer je die dan (even uit de losse pols)?
in de rk-traditie heb je een beeldje van Maria, of een prent, waarbij je een kaarsje aansteekt.

er wordt niet geknield, maar je overdenkt, staande of zittende, het wondere leven en werken van Maria voor de wereld, toen én nu. daarnaast kun je, hoeft niet, haar voorspraak (pleitbezorging) vragen bij God de Vader voor iets dat je na aan het hart ligt.

daarna, als eerbewijs sluit je je meditatiemoment af met:

weest gegroet Maria,
vol van genade,
de Heer is met u,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen
en gezegend is Jezus de Vrucht van uw schoot.

heilige Maria,
moeder van God
bid voor ons, zondaars
nu, en in het uur van onze dood
Adorote

Bericht door Adorote »

Ten eerste was de Traditie er eerder dan de Heilige Schrift, de Canon van de Heilige Schrift zoals we die kennen komt uit de Traditie; ken uw kerkgeschiedenis.

Maria als medeverlosseres is dat zij Jezus ter wereld bracht en het mogelijkgemaakt heeft dat Hij zijnVerlosserwerk kon beginenop aarde; Maar Maria als medeverlosseres kan niet en is ook niet zo.

In de RK heb je jammer genoeg een door geschoten Mariadevotie ,maar daar gaat het niet over , het gaat om het herzien van Maria en de eer die haar toe komt op grond van de Heilige Schrift en Traditie.
Petrus

Bericht door Petrus »

Adorote schreef: Maria als medeverlosseres is dat zij Jezus ter wereld bracht en het mogelijkgemaakt heeft dat Hij zijnVerlosserwerk kon beginenop aarde; Maar Maria als medeverlosseres kan niet en is ook niet zo.
dat is een inzichzelf tegenstrijdige uitspraak.

het is het één of het ander.............lees je stukje nog even na Adorote, en wil je dan zeggen wat het wél moet zijn?
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:mede-verlosseres? :roll:
De visie van de RK is, dat Maria door God de Heilige Geest is overschaduwd, en het Heilige dat daardoor geboren werd (Jezus) tevens inhield dat Maria, door haar mede-werking naar lichaam en ziel daardoor mede-verlosseres werd.

Evenwel houdt dat niet in dat zij mede gezien kan worden als mede-verlosseres naar lichaam en ziel van mensen, dat is en blijft alleen Jezus de Verrezen Heer die verlossing kan brengen voor hen die naar Hem zoeken.

Daarnaast echter is zij getooid met de hoge naam Moeder Gods, en ook "vrouwe van altijddurende bijstand", omdat zij mensen in nood en ziekte mag steunen (NIET genezen). Ook worden haar benamingen gegeven als koningin van de Hemel en er zijn nog wel een handvol benamingen die mensen aan Maria hebben gegeven.

tot zover even
Dathenum

Bericht door Dathenum »

'Ieder geslacht prijst mij zalig' (Lc. 1,48): 'De godsvrucht van de kerk voor de heilige Maagd is een wezenlijk element van de christelijke eredienst'.1 De heilige Maagd 'geniet terecht van de kant van de kerk een bijzondere verering. En inderdaad, reeds vanaf de oudste tijden wordt de heilige Maagd vereerd met de titel 'Moeder Gods' en tot haar bescherming nemen de gelovigen in al hun gevaren en noden hun toevlucht (...). Hoewel deze verering (...) een heel bijzonder karakter heeft, verschilt ze niettemin wezenlijk van de eredienst van aanbidding die op gelijke wijze het mensgeworden Woord, de Vader en de heilige Geest gebracht wordt, en bevordert ze deze in hoge mate'2; ze vindt haar uitdrukking in de liturgische feesten die aan de Moeder Gods3 gewijd zijn, en in het gebed tot Maria, zoals de rozenkrans, 'samenvatting van heel het evangelie'.4

Bron: Katechismus van de Katholieke Kerk

Er word wel gesproken van alleen verering, maar het gaat verder. Bidden tot en in toevluchtneming in al onze noden en gevaren gaat duidelijk verder dan verering. En wat men dan ook mag zeggenn, ik lees volstrekt nergens in mijn bijbel dat ik tot maria zou moeten bidden. Ik vind het absoluut niet kunnen dat deze goddeloze afgoderij hier op dit forum word gepropageerd.

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Plaats reactie