Afgewezen schreef:Ik vind dat dit onderwerp altijd iets beladens heeft. De argumenten worden niet uitsluitend gebaseerd op rationele overwegingen. Ik merk bij sommigen een zekere venijnigheid als het over de tale Kanaäns gaat.
Natuurlijk is het goed om verstaanbaar te zijn voor iedereen. Maar je hoeft toch met elkaar toch niet steeds in 'evangelisatietaal' te spreken? Dat hou je op den duur niet vol.
Ik denk trouwens dat er heel wat mensen die uit de wereld werden getrokken zich de 'tale Kanaäns' hebben weten eigen te maken. Logisch toch? Wie van buiten ergens in komt, wil toch ook de taal spreken van hen bij wie hij zich voegt?
Is dat zo? Als je ergens met een groep zit en niet iedereen spreekt jou taal, ga je of een taal spreken die iedereen verstaat, of je gebruikt er een tolk bij. Je gaat niet je eigen taal brabbelen en tegen je gasten / nieuwkomers zeggen: Doe je best maar om het te begrijpen.
Het probleem is trouwens dat we zo'n andere taal gecreeerd hebben... door ons vast te klampen aan onze tradities en niets te willen veranderen, al een paar honderd jaar krampachtig dezelfde vertaling te willen houden etc.
De oplossing is heel simpel. Gewoon in normaal nederlands gaan praten.... dan kan over het algemeen utistekend, dat wordt in genoeg kerken duidelijk... dat we het niet willen is een ander probleem, dat is onze fout en daarom ben ik wat negatief. De tale kanaaans is geen bijzondere taal of zo... het is gewoon ons eigen traditionele eeuwenoude taaltje waar we zo aangehecht zijn en wat we zo graag vasthouden want het is zo lekker ouderwets vertrouwd.