„Leer jongeren bevindelijke taal” ?????????

Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Ik vond nog een aardig artikel van Dr. K. Schilder:

http://www.neocalvinisme.nl/ks/gkg/ksgkg091401.html
Ach, het doet mij deugt te zien dat de redelijke melk hier plaats begint te maken voor de vaste spijze van K. Schilder :D :P

Erasmiaan, zolang je zegt: De taal van vroeger is veel rijke, er zijn nog geen nieuwerwetse woorden ergens voor... dus laten we die oude maar blijven gebruiken... zullen er ook geen nieuwe woorden voor komen... die krijg je alleen door je iets minder aan vroeger vast te klampen :)

JakboMarin, ik zou zeggen: Nee, ik heb mijn studiepakket van de LOI nog niet binnen ;)

Unionist, amen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind dat dit onderwerp altijd iets beladens heeft. De argumenten worden niet uitsluitend gebaseerd op rationele overwegingen. Ik merk bij sommigen een zekere venijnigheid als het over de tale Kanaäns gaat.
Natuurlijk is het goed om verstaanbaar te zijn voor iedereen. Maar je hoeft toch met elkaar toch niet steeds in 'evangelisatietaal' te spreken? Dat hou je op den duur niet vol.
Ik denk trouwens dat er heel wat mensen die uit de wereld werden getrokken zich de 'tale Kanaäns' hebben weten eigen te maken. Logisch toch? Wie van buiten ergens in komt, wil toch ook de taal spreken van hen bij wie hij zich voegt?
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Ik vind dat dit onderwerp altijd iets beladens heeft. De argumenten worden niet uitsluitend gebaseerd op rationele overwegingen. Ik merk bij sommigen een zekere venijnigheid als het over de tale Kanaäns gaat.
Natuurlijk is het goed om verstaanbaar te zijn voor iedereen. Maar je hoeft toch met elkaar toch niet steeds in 'evangelisatietaal' te spreken? Dat hou je op den duur niet vol.
Ik denk trouwens dat er heel wat mensen die uit de wereld werden getrokken zich de 'tale Kanaäns' hebben weten eigen te maken. Logisch toch? Wie van buiten ergens in komt, wil toch ook de taal spreken van hen bij wie hij zich voegt?
Is dat zo? Als je ergens met een groep zit en niet iedereen spreekt jou taal, ga je of een taal spreken die iedereen verstaat, of je gebruikt er een tolk bij. Je gaat niet je eigen taal brabbelen en tegen je gasten / nieuwkomers zeggen: Doe je best maar om het te begrijpen.

Het probleem is trouwens dat we zo'n andere taal gecreeerd hebben... door ons vast te klampen aan onze tradities en niets te willen veranderen, al een paar honderd jaar krampachtig dezelfde vertaling te willen houden etc.

De oplossing is heel simpel. Gewoon in normaal nederlands gaan praten.... dan kan over het algemeen utistekend, dat wordt in genoeg kerken duidelijk... dat we het niet willen is een ander probleem, dat is onze fout en daarom ben ik wat negatief. De tale kanaaans is geen bijzondere taal of zo... het is gewoon ons eigen traditionele eeuwenoude taaltje waar we zo aangehecht zijn en wat we zo graag vasthouden want het is zo lekker ouderwets vertrouwd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:De oplossing is heel simpel. Gewoon in normaal nederlands gaan praten.... dan kan over het algemeen uitstekend, dat wordt in genoeg kerken duidelijk...
Ik heb die vraag wel eens eerder gesteld, maar kunnen mensen voorbeelden geven van tale kanaans? (In dit topic heb ik het - voor het gemak - zelf maar vertaald als zijnde woorden als 'zonde', 'rechtvaardigmaking' etc.) Als we een aantal zinnen tale kanaans voor ogen hebben, kunnen we samen kijken of deze tale nu echt onvervangbaar is, of dat we met gewoon Nederlands uit de voeten kunnen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Lees het stuk van Schilder, daar mag hij zo enige voorbeeldjes komen te noemen.

Ik denk dat er 2 taalcategorieën zijn die aangeduid worden met "tale Kanaäns":

a) Woorden en uitdrukkingen uit de Statenvertaling en de psalmberijming van 1773. b.v. "het dodelijkst tijdsgewricht"

b) Uitdrukkingen die niet direct aan de BIjbel, maar aan het gezelschapsleven of bepaalde thelogische werken ontleend zijn. b.v. "uurtjes van korte duurtjes", "zo in de wolken, zo in de kolken" "komen (staan) te gebeuren", maar ook het gebruik van verkleinwoordjes. "Hoe is het?" "Ach, donkertjes" "Wil je een gebedje doen?" "een zegentje onder dit dakkie afsmeken"
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

- zo genoten, zo weer toegesloten
- graaf maar dieper, mensenkind, en hij zult meer gruwelen vinden
- zien is nog geen hebben
- niet de Vadernaam gebruiken
- overmatig gebruik van woorden als: mocht(en) e.d.
- visionaire vierschaarbelevingen
- etc.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb een aantal postings geleden al een paar voorbeelden genoemd.
Tussen de opsomming van Jakobmarin bevindt zich een bijbeltekst uit Ezechiël; niets mis mee zou ik denken.
Visionaire vierschaarbelevingen is geen tale Kanaäns; waarschijnlijkt bedoelt Jakobmarin dat mensen die de tale Kanaäns spreken visionaire vierschaarbelevingen beschrijven.
Ook in de toon van Jakobmarin proef ik weer iets wat mij niet sympathiek overkomt.
Natuurlijk zijn er uitwassen, natuurlijk zijn er misstanden (geweest), maar ga niet met het badwater het kind weggooien s.v.p.
Marnix, jij komt een traditie waar men daar geen weet van heeft; wees dus voorzichtig met je oordeel.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat ook opvalt, is het aantal foutief gebruikte teksten of flarden daarvan.

"verstand van kernen hebben" is in tale Kanaäns: je ellende doorleefd hebben. In Amos 5:16 gaat het juist om de klaagvrouwen die op bestelling kwamen huilen en kermen.

"Graaf maar dieper mensenkind en gij zult nog meer gruwelen vinden" staat niet in de Bijbel. Deze tekst is een verbastering van Ezechiël 8, waar de gruwelen juist door de geestelijken bedreven werden.

"Hij heeft de pers alleen getreden" klinkt heel zielig, maar slaat op het overwinnen van Christus bij Armagedoon (Jes. 63:2) Hij alleen is overwinnar en vertrapt Zijn vijanden.

Zo zijn er vast nog wel meer te bedenken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

"Graaf maar dieper mensenkind en gij zult nog meer gruwelen vinden" staat niet in de Bijbel. Deze tekst is een verbastering van Ezechiël 8, waar de gruwelen juist door de geestelijken bedreven werden.
Geen verbastering, vrije weergave. En wat bedoel je met de toevoeging 'waar de gruwelen juist door de geestelijken bedreven werden'. Dat het 'gewone' volk vrijuit gaat? Dat zondekennis voor niet-geestelijken niet nodig is?
Ook bij Unionist valt de bijtende toon op. Waarom moet dat zo?
Unionist

Bericht door Unionist »

Het gaat hier in Ezechiël om de gruwelen die de oudsten van het vok, de geestelijke leidslieden, nota bene in de tempel bedrijven.

Niet: graaf maar veel in jezelf en kom tot steeds meer zondenbesef.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:Het gaat hier in Ezechiël om de gruwelen die de oudsten van het vok, de geestelijke leidslieden, nota bene in de tempel bedrijven.

Dat heeft dus helemaal niets te maken met zonden die jou en door mij bedreven worden?
En nogmaals, waarom dat bijtende in je toon. De vloer aanvegen met de tale Kanaäns?
Unionist

Bericht door Unionist »

Omdat ik de kwalijke gevolgen hiervan maar al te goed ken. Ik heb niets tegen door de traditie gekleurd taalgebruik, maar wel waar dit een kenmerk wordt van het ware.

Zo draag ik op dit moment een zwarte broek, maar waar mensen beweren dat iemand geen (of een minder) kind van God is omdat hij niet in het zwart loopt, vind ik dat kwalijk.
Unionist

Bericht door Unionist »

Afgewezen schreef:
Unionist schreef:Het gaat hier in Ezechiël om de gruwelen die de oudsten van het vok, de geestelijke leidslieden, nota bene in de tempel bedrijven.

Dat heeft dus helemaal niets te maken met zonden die jou en door mij bedreven worden?
Niet met de door mij aangehaalde toepassing in ieder geval.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:
Omdat ik de kwalijke gevolgen hiervan maar al te goed ken. Ik heb niets tegen door de traditie gekleurd taalgebruik, maar wel waar dit een kenmerk wordt van het ware.

Zo draag ik op dit moment een zwarte broek, maar waar mensen beweren dat iemand geen (of een minder) kind van God is omdat hij niet in het zwart loopt, vind ik dat kwalijk.
Je moet een bepaald fenomeen nooit beoordelen aan de uitwassen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Afgewezen schreef:
Unionist schreef:

Je moet een bepaald fenomeen nooit beoordelen aan de uitwassen.
Als je mijn postings goed leest, zie je dat ik alleen ageer tegen de uitwassen.
Plaats reactie