„Leer jongeren bevindelijke taal” ?????????

Eppie

Bericht door Eppie »

Ach laat ik nou dit topic nu pas zien. Ik ben helaas niet op de jaarvergadering geweest, was wettig afwezig maar als ik dit geweten had was ik wel gegaan en had graag de verbaasde gezichten gezien van de leidinggevenden die dan de 'tale Kanaäns' aan de jeugd hadden moeten aanleren. Voor zover ik de leidinggevenden ken zal de jeugdbond naast de cursus vertellen ook de cursus 'Tale Kanaäns' moeten introduceren of ze gaan de cursus vertellen in het kanaäns houden kan ook natuurlijk.

Maar nu serieus, ook ik begrijp het niet vooral niet van SD Post. Ik vind het eigenlijk wel jammer, doen wij als leidinggevenden zo ons best om de jeugd van de gemeente in hun eigen belevingswereld tegemoet te treden om juist de geloofswaarheden en bevindingen om te zetten naar hun [beslist niet turbo] nivo, krijgen we dit weer. Ik neem aan dat we op de eerst volgende verenigingsavond ook moeten vertellen dat bedekte schuld geen vergeven schuld is en dat zien geen hebben is.

ps. dat zien geen hebben is, snappen ze wel. De traktatie voor in de pauze ligt klaar, ze zien het, maar ze hebben het nog niet. Maar de rest ...? Nee ik vindt het een gemiste kans van de jeugdbond, ik vrees voor de Bondsdagen :(
Petrus

Bericht door Petrus »

Ach Eppie, ik zie het nu ook pas voor het eerst!!

Maar goed, ff on-topic:

De Tale Kanaaans is iets wat mij, als voormalige katholiek en GKN'er ten ene male onbekend is.

Als katholiek in het geloof gekomen, later jarenlang met de NBG 51-vertaling vertrouwd geweest, is dit iets wat zo ver van mij af staat dat ik niet weet wat ik er mee aan moet.

Het is beslist geen pleidooi om er maar van af te zien, maar probeer aan te geven dat er wel heel wat meer mensen zijn die er niets of weinig mee "hebben".
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Ik vind de keuze voor de uitdrukking "Tale Kanaäns" sowieso wat vreemd; Kanaän was een vervloekte, een zoon van Cham én Kanaän was een afschuwelijk heidens land.

En willen wij diezelfde taal spreken?!? :?

En al zou je de taal van de engelen spreken, zolang je de liefde niet hebt, ben je maar een klinkend stuk metaal.....
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De tale Kanaans de taal van de Heilige Geest noemen die wedergeborenen tot elkaar spreken, is een schoolvoorbeeld van gnostiek.
refo

Bericht door refo »

Jaja, spraken ze in dat land een bepaald soort Hollands?
refo

Bericht door refo »

Het wordt niet gemist. Alleen we hebben er een bepaalde voorstelling van gemaakt die niet klopt. Een gelovige Nederlander spreekt gewoon Nederlands. En niet Kanaanitisch.
rekcor

Bericht door rekcor »

refo schreef:En niet Kanaanitisch
Dit is een beetje flauw: 'tale kanaans' is gewoon een vakterm bepaalde uitdrukkingen.
Unionist

Bericht door Unionist »

maar wel een foute, gezien de context.

Tale Kanaäns is Hebreeuws.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:
refo schreef:En niet Kanaanitisch
Dit is een beetje flauw: 'tale kanaans' is gewoon een vakterm bepaalde uitdrukkingen.
Jawel, maar wel volkomen figuurlijk bedoeld. Tale Kanaäns kan heel goed in gewoon Nederlands gesproken worden. En in elke andere taal ter wereld. Dat zo'n man als Post een speciale taal wil promoten om een bepaalde groep beter te begrijpen is dom. De te begrijpen groep wil blijkbaar niet begrepen worden. Dan kan er weer geklaagd worden. Och och, het bevindelijke leven wordt toch zo gemist. Dat heeft echter niets met taal te maken. Wees de Joden een Jood en de Nederlander een Nederlander. Wordt gelijk aan allen om ze te winnen. Vraag niet die ander jouw jargon te leren.
rekcor

Bericht door rekcor »

Vraag niet die ander jouw jargon te leren
Ik vrees dat dit onvermijdelijk is: 'ellende', 'verlossing' en 'dankbaarheid' zijn ook vaktermen: ze gaan veel dieper dan de vertaling van Van Dale. 'Zonde' idem dito.

Jargon is onvermijdelijk, geeft diepte aan de zaak en komt in alle sociale groepen voor.
refo

Bericht door refo »

Maar dat wil nog niet zeggen dat het in dit geval goed is. Hoe kun je een ander winnen als je z'n taal niet spreekt? Leer eerst mijn jargon en je kunt ook bij mijn groep komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Vanwaar toch die ontzettende aversie tegen de 'tale Kanaäns'? Komt dit nu echt voort uit evangelisatorische, wervende motieven of zit er toch wat ánders achter?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Vanwaar toch die ontzettende aversie tegen de 'tale Kanaäns'? Komt dit nu echt voort uit evangelisatorische, wervende motieven of zit er toch wat ánders achter?
De grootste bron van ergenis is ws. dat de tale Kanaäns binnen sommige kringen een onmisbaar kenmerk van ware genade is. Als je normaal praat, hoor je er niet bij, en is het bij jou niet echt.

Maar stel: Er zou een engel uit de hemel komen, die de meest heerlijke dingen kwam verkondigen. Om hem heen vergaderden zich vele mensen. Allen luisterden eerbiedig naar hem. Vol vuur sprak de engel, de mooiste taal van de hemel sprak hij. Echter, niemand verstond hem, want aardlingen spreken nu eenmaal de taal van de hemel nog niet...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Vanwaar toch die ontzettende aversie tegen de 'tale Kanaäns'? Komt dit nu echt voort uit evangelisatorische, wervende motieven of zit er toch wat ánders achter?
De grootste bron van ergenis is ws. dat de tale Kanaäns binnen sommige kringen een onmisbaar kenmerk van ware genade is. Als je normaal praat, hoor je er niet bij, en is het bij jou niet echt.
Slaan we dan nu niet een beetje door naar de andere kant? Als je de tale Kanaäns spreekt, hoor je er niet bij?
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij mij vanwege het "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan". Mensen die vastgeroest zijn in tradities en deze belangrijker vinden dan geloof, belangrijker vinden dan het op begrijpelijke wijze uitleggen van dingen... kinderen zitten in de kerk en snappen geen bal van wat er gezegd wordt..... allemaal woorden die ze totaal niet begrijpen... waar goed begrijpelijke varianten voor bestaan maar nee, daar doen we niet aan.

En dat zijn er mensen die beweren dat de Geest toch ook vooral door de oude taal spreekt, dat het allemaal veel mooier is en rijker... en dat God dat toch ook wel vindt.... Daar komt het op neer... God wordt dan voor het karretje gespannen en gebruikt om het vastgeroest zijn in tradities goed te kunnen praten.... Daar heb ik een gruwelijke hekel aan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie