Ik heb in een eerdere posting al aangeven dat wij,voor het evenwicht, eigenlijk het hele boek moeten lezen.Afgewezen schreef:Eerlijk gezegd spreekt zo'n stukje van Boston mij niet echt aan.
Ik heb er moeite mee wanneer er één woord of term uit de Bijbel helemaal uitgeplozen wordt en dan alle kenmerken en associaties worden uitgewerkt.
Wanneer een bepaald woord in de Bijbel voorkomt, is het belangrijk naar de context te kijken. Wij zijn geneigd om meteen een bepaald woord dogmatisch compleet in te vullen, zodat een tekst topzwaar wordt.
Natuurlijk is het goed dat er theologie bedreven wordt. Ik bedoel, dat dingen systematisch worden uitgelegd en met elkaar in verband worden gebracht. Ik geloof dat theologie doorschiet wanneer in elke tekst een compleet theologisch systeem gelezen wordt.
Zo geloof ik dat het bij het 'wedergeboren worden' zoals we dat in Joh. 3 lezen vooral gaat om dat de Geest ons radicaal veranderen moet om Jezus te kunnen volgen. En natuurlijk 'linkt' dat wel weer aan andere Bijbelse gegevens, maar we moeten het begrip 'wedergeboorte' aan de hand van Joh. 3 m.i. niet topzwaar gaan maken en er allerlei theologische implicaties bij halen. We moeten proberen wat meer onbevangen de Bijbel te lezen, wat natuurlijk nooit helemaal gaat; we hebben nu eenmaal allemaal onze eigen bril op. Maar we kunnen het in elk geval proberen.
(4 voudige staat)