Ik denk dat we redelijk op één lijn zitten, behalve op essentieel 1 punt. Er is volgens mij maar 1 verbond. De Bijbel heeft het niet over verschillende verbonden, het doopformulier doet dat niet, de 3 formulieren doen dat niet. Wel hebben ze het over de verschillende manieren van omgaan met dat verbond en de consequenties voor de verbondsbeloften. Daarom verwees ik je ook naar de Bijbel én de gereformeerde belijdenisgeschriften, die het niet over verschillende verbonden hebben maar duidelijk er op wijzen dat er maar één verbond is. Ik heb regelmatig te horen gekregen dat die hier gerespecteerd worden en dat je ze moet onderschrijven, vandaar dat het me verbaast dat dooor iemand van wie ik dat absoluut niet verwacht, wordt ingegaan tegen wat daarin staat. Het is dan ook geen aanval, maar een verwijzing naar wat er in de drie formulieren en het daarop gebaseerde doopformulier over gezegd wordt... daarin staan volgens mij toch hele andere dingen dan jij aangeeft, daarin staat gewoon dat kinderen bij het verbond horen en in Christus geheiligd zijn.Erasmiaan schreef:Jaag jij mij even de studieboeken in omdat ik het oneens met je bent. Beetje aanmatigend vind ik dat. Laten we discussieren op argumenten en persoonlijke aanvallen, ter zake van al dan niet vermeende kennis, achterwege laten.Marnix schreef:Erasmiaan, ik heb uit het doopformulier geciteerd, en er is ook uit de HC geciteerd door Refo. Daarnaast is ook verwezen naar het oude verbond, de besnijdenis, waar volgens de gereformeerde leer de doop voor in plaats is gekomen bij het nieuwe verbond. Je kan ook nog de NGB er op naslaan. Overal staat helder omschreven wat jij hier ontkent.
Ik begin me af te vragen wat nou remonstrants is... Deze visie op de doop (de gereformeerde als ik de belijdenisgeschriften mag geloven) of jou visie, waarbij de doop niet zo veelzeggend is, het verwijst alleen naar iets waarvan je nog maar moet afwachten of het je toegeeigend wordt. Nogmaals, verdiep je eens in de gereformeerde leer en wat daarin over de doop staat, dan kan je niet langer volhouden dat de doop slechts een verwijzing naar het verbond is, maar dat kinderen ook daadwerkelijk bij het verbond horen.
Je zegt: "Anders zou Christus Zijn verdienste ook gegeven hebben voor een mensen die nooit het Koninkrijk zullen beërven. En dat zij verre.". Maar waarom zegt de Bijbel dan op verschillende plaatsen dat Christus voor de zonde van de hele wereld stierf? Waarom sloot God vroeger al zijn verbond met mensen en roept Hij hen vervolgens op daarin te blijven?
Goed, de formulieren en zo zeggen hierover genoeg, ga het maar eens uitgebreid bestuderen.
Ik wil benadrukken dat velen in het verleden al met deze vraag geworsteld hebben. En niet de minsten! De Christelijk Gereformeerde Kerken hebben een drie-verbondenleer. Dat zou een "oplossing" kunnen zijn. Kinderen komen in het verbond der genade door geboorte en doop. Door wedergeboorte komen ze in het verbond der verlossing. Ds. Kersten was het hier niet mee eens op, volgens mij, goede gronden. Die heb ik ook al eerder aangegeven. Christus genade zou dan, vergeef me het woord, "verknoeid" worden.
Er zijn twee verbonden. Het verbond der werken en het genadeverbond. Binnen het genadeverbond wil ik onderscheid maken tussen het wezen van het verbond, en de bediening van het verbond. Door doop en geboorte ben je onder de bediening van het verbond, de erve des verbonds, door wedergeboorte kom je tot het wezen van het genadeverbond.
Ik weet dat velen zich hier niet in kunnen vinden, maar zo is het mij geleerd, en zo geloof ik het.
Op zich ook logisch, want als een kind vroegtijdig komt te overlijden mogen we toch ook van Gods genade voor dat kind verzekerd zijn?