Volgens mij zijn er wezenlijker (Bijbelser) kenmerken te noemen.Lassie schreef:Miscanthus schreef:ohelp, en als ze dat niet doen?Pim schreef:Wedergeboren jongeren gaan dan toch vanzelf zo praten?
zijn ze niet wedergeboren.(sorry kon het niet laten).
„Leer jongeren bevindelijke taal” ?????????
- Miscanthus
En waarom is dat de Tale Kanaans? Volgens mij is dat gewoon de "Tale 500 jaar oud Nederlands"Misschien moeten we eerst vaststellen wat de Tale Kanaans is. Voor mij is het in ieder geval: de uitdrukkingen in de Statenvertaling, eventueel aangevuld met uitdrukkingen uit de psalmen 1773. Niet meer.
Bah, dat is tegenwoordig de taal van het beloofde land?
Dit soort "traditie-promoties" zoals Post doet vind ik een typisch voorbeeld van God spannen voor je met tradities beladen karretje.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Ik denk dat er wel met gepaste eerbied over God gesproken moet worden. Vet cool vind ik persoonlijk nou niet een geweldige uitdrukking als je het hebt over Jezus. Maar we moeten wel oppassen dat bepaalde omschrijvingen van heilsfeiten geen stokpaardjes en dogma´s worden waarmee we elkaar om de oren kunnen slaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik vind dat er nogal overtrokken gereageerd wordt door sommige mensen op het artikel.
Logisch toch dat Van der Post vindt dat in elk geval in zijn eigen kring de tale Kanaäns levend gehouden moet worden. Nee, niet omdat je geestelijke zaken alleen maar in die dingen kunt zeggen. Maar taal is meer dan alleen woorden. Bepaalde uitdrukkingen kunnen een inhoud hebben die moeilijk met andere woorden uit te drukken is, omdat er een hele gedachte- en belevingswereld aan verbonden is.
Ik denk trouwens dat iedere kerk waar ook ter wereld wel een bepaald 'jargon' zal hebben, omdat hoe meer bepaalde zaken ter sprake komen, hoe meer daar gestandaardiseerde uitdrukkingen voor ontstaan. Iemand hoeft dan soms maar een half woord te zeggen en de ander begrijpt hem al. Dat kun je bijv. ook op je werk hebben: je gebruikt onder elkaar uitdrukkingen die een buitenstaander zo niet zal gebruiken.
Dat Van der Post zoiets in zijn eigen kring wil, vind ik zo gek nog niet.
En al die mensen die zo tekeer gaan tegen de tale Kanaäns: weten jullie wel precies wat ermee bedoeld wordt?
Logisch toch dat Van der Post vindt dat in elk geval in zijn eigen kring de tale Kanaäns levend gehouden moet worden. Nee, niet omdat je geestelijke zaken alleen maar in die dingen kunt zeggen. Maar taal is meer dan alleen woorden. Bepaalde uitdrukkingen kunnen een inhoud hebben die moeilijk met andere woorden uit te drukken is, omdat er een hele gedachte- en belevingswereld aan verbonden is.
Ik denk trouwens dat iedere kerk waar ook ter wereld wel een bepaald 'jargon' zal hebben, omdat hoe meer bepaalde zaken ter sprake komen, hoe meer daar gestandaardiseerde uitdrukkingen voor ontstaan. Iemand hoeft dan soms maar een half woord te zeggen en de ander begrijpt hem al. Dat kun je bijv. ook op je werk hebben: je gebruikt onder elkaar uitdrukkingen die een buitenstaander zo niet zal gebruiken.
En al die mensen die zo tekeer gaan tegen de tale Kanaäns: weten jullie wel precies wat ermee bedoeld wordt?
Nee, leg het eens uit. Ik ben tot dusverre alleen ingegaan tegen de definitie die hier van de Tale Kanaans werd gegeven.Afgewezen schreef:Ik vind dat er nogal overtrokken gereageerd wordt door sommige mensen op het artikel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wel grappig dit: mayflower zegt niets van "de tale Kanaäns" te moeten weten, maar zijn posting is doorspekt (onbewust?) van vele uitdrukkingen:
de genade van God tot bekeering zijn gekomen, en die (met alle tekort komingen)
en Zijn Heilig kostbaar Woord,
met vrees en eerbied gesproken
verkondigen
Misschien ook voor Marnix, dit versta ik onder de tale Kanaäns, uitdrukkingen die aan Gods Woord en de psalmberijming zijn ontleend. Die hebben ook een bepaalde gevoelswaarde, precies zoals Afgewezen zegt. Voorbeeldje: het woord "verkondigen" bijvoorbeeld. Er zijn genoeg andere woorden in het Nederlands om ook te zeggen wat je daarmee bedoelt, maar "verkondigen" heeft toch die gevoelswaarde. "Ik verkondig u grote blijdschap, die al de volken wezen zal"Heilig Evangelie
Ook de uitdrukking 'tale Kanaäns' is in feite tale Kanaäns.
Ik zou het willen definiëren als een aantal uitdrukkingen die in de gezelschappen werden (worden?) gebruikt om daarmee bepaalde geestelijke realiteiten aan te duiden.
Twee voorbeelden:
een zondaar wordt gearresteerd; dat betekent dat iemand wordt stilgezet en door de Heilige Geest tot het besef wordt gebracht dat hij zonder God en zonder Christus is en dus voor eeuwig verloren.
Natuurlijk kun je hier ook andere uitdrukkingen voor gebruiken en dat zal ook zeker het geval zijn, want dit lijkt me een heel universeel iets, dat niet alleen Nederlandse, bevindelijk-gereformeerde mensen meemaken.
voor de zaak staan; hier wordt mee bedoeld dat de Heilige Geest in iemands leven aan het werk is, maar dat deze persoon nog geen vrede met God heeft gevonden, hij is nog 'zoekende'.
Ook hiervoor geldt: natuurlijk kun je dit op een andere manier verwoorden.
De vraag die ik hier toch aan wil koppelen, is deze: is de aversie tegen de tale Kanaäns bij sommigen wellicht gerelateerd aan een aversie tegen deze zaken op zich?
Ik zou het willen definiëren als een aantal uitdrukkingen die in de gezelschappen werden (worden?) gebruikt om daarmee bepaalde geestelijke realiteiten aan te duiden.
Twee voorbeelden:
een zondaar wordt gearresteerd; dat betekent dat iemand wordt stilgezet en door de Heilige Geest tot het besef wordt gebracht dat hij zonder God en zonder Christus is en dus voor eeuwig verloren.
Natuurlijk kun je hier ook andere uitdrukkingen voor gebruiken en dat zal ook zeker het geval zijn, want dit lijkt me een heel universeel iets, dat niet alleen Nederlandse, bevindelijk-gereformeerde mensen meemaken.
voor de zaak staan; hier wordt mee bedoeld dat de Heilige Geest in iemands leven aan het werk is, maar dat deze persoon nog geen vrede met God heeft gevonden, hij is nog 'zoekende'.
De vraag die ik hier toch aan wil koppelen, is deze: is de aversie tegen de tale Kanaäns bij sommigen wellicht gerelateerd aan een aversie tegen deze zaken op zich?
- JolandaOudshoorn
Dat lijkt mij een voorbarige conclusieAfgewezen schreef:Ook de uitdrukking 'tale Kanaäns' is in feite tale Kanaäns.
Twee voorbeelden:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Inderdaad. En daarom snap ik het punt van dr Post ook niet. Tenzij hij bedoelt dat het nuttig is om deze taal te kennen om oude boeken sneller te begrijpen.Afgewezen schreef: Natuurlijk kun je hier ook andere uitdrukkingen voor gebruiken en dat zal ook zeker het geval zijn, want dit lijkt me een heel universeel iets, dat niet alleen Nederlandse, bevindelijk-gereformeerde mensen meemaken.
(..)
natuurlijk kun je dit op een andere manier verwoorden.
(..)
- ndonselaar
- Contacteer:
Daar is verschil van mening over.ndonselaar schreef:voor de zaak staan; hier wordt mee bedoeld dat de Heilige Geest in iemands leven aan het werk is, maar dat deze persoon nog geen vrede met God heeft gevonden, hij is nog 'zoekende'.
Wat wordt er gezocht Afgewezen? Is dat de vrede met God, of de persoonlijke zekerheid dat de vrede met God er ís?