„Leer jongeren bevindelijke taal” ?????????
Sterker nog: Anno Domini 2006 kunnen we een antieke vaas zo goed verpakken dat hij niet eens meer breken KAN. De vraag is natuurlijk of we de antieke vaas überhaupt wel MOETEN verpakken. Die moet goed zichtbaar zijn. Dan komt hij pas tot z'n recht. Net als de koperen slang (die werd afgelopen zondag bij ons evenwel nauwkeurig ingepakt overigens)
Hmm, gevoelsmatig kan ik wel met dhr. Post meedenken als hij stelt dat geloven niet "vetcool" is. Dan denk ik ook dat men te gauw modewoorden gebruikt om het geestelijke leven weer te geven. Aan de andere kant ben ik er ook niet voor om 17de eeuws Nederlands aan mijn kinderen te leren, omdat dat de betere verpakking zou zijn. Nee, in gewoon 21ste eeuws Nederlands, maar dan wel met gepaste eerbied, lijkt me het beste advies hierin.
De term zelf komt uit Jesaja 19 vandaan; zie ook hier op wikipediaUnionist schreef:"lauw" is wel Bijbeltaal, maar zo wordt het wel verwaarend...
Maar laten we alsjeblieft eens afscheid nemen van de uitdrukking Tale Kanaäns, want die slaat nergens op.
Maar wat is het voordeel van het spreken van die taal (oud-Nederlands), tov het uitdrukken van geestelijke zaken in 'gewone' woorden?Persoonlijk ben ik namelijk niet tegen de Tale Kanaans.
Niet als een jargonnetje gezuurdesemd met allerlei amechtige uitdrukkingetjes, zoals Wikipedia als voorbeeld geeft, maar eenvoudigweg: uitdrukkingen uit de Statenvertaling, eventueel aangevuld met uitdrukkingen uit de psalmen 1773.
Het nadeel van het pleidooi van dr Post is dat het gebruik van de Tale Kanaäns dadelijk als mate van echtheid van de beleving van geestelijke zaken wordt gezien. En dat is een zeer kwalijke ontwikkeling.
Dan krijgen we situaties als (om in de beeldspraak te blijven): de verpakking staat me niet aan, dan zal de inhoud ook wel niet kloppen.
Maar eigenlijk snap ik het probleem van dr Post niet. Ik wil daarom nogmaals de vraag opwerpen: Als deze terminologie zich niet beperkt is tot een cultuur en niet slechts een vorm van emotie is, waarom moeten wij dan ons best doen om deze terminologie te behouden? Wedergeboren jongeren gaan dan toch vanzelf zo praten?
Dan krijgen we situaties als (om in de beeldspraak te blijven): de verpakking staat me niet aan, dan zal de inhoud ook wel niet kloppen.
Maar eigenlijk snap ik het probleem van dr Post niet. Ik wil daarom nogmaals de vraag opwerpen: Als deze terminologie zich niet beperkt is tot een cultuur en niet slechts een vorm van emotie is, waarom moeten wij dan ons best doen om deze terminologie te behouden? Wedergeboren jongeren gaan dan toch vanzelf zo praten?
- Miscanthus