Gereformeerde Gemeenten

Forummer

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef: Vandaag, 12:28
Forummer schreef: Vandaag, 11:35 Exact dit. Voorwaardelijk. Kleine lettertjes. Dan krijg je een halve waarheid. De andere helft is leugen, hoe vroom het ook klinkt.
We mogen er vanuit gaan dat een volmaakte preek niet bestaat. Dus jouw antenne om op postings te reageren die naar jouw gevoel jóuw mening vertolken zijn niet direct hele goede opmerkingen. Dat is tegelijk het lastige van een forum. Ik plaatste een opmerking en oogst bijval (van jou bijvoorbeeld) en weerstand.

Het mooie is dat ik blij wordt van de post van Gerson gisteren. Het woord heeft dus in zijn geval kracht gedaan. Dat maakt bescheiden en voorzichtig.

Het gaat vooral om het bedienen van het Woord. En al is dat soms linksom of rechtsom half, naar gelang de kittelachtigheid of allergie van de hoorder, het zal een zegen wegdragen.

Kortom. Dit soort gesprekken leiden uiteindelijk nergens toe. Ja, tot linkse en rechtse verliezers. In die zin was mijn bijdrage dom.
Ik heb eerder een gedeeltelijk positief bericht geplaatst.
Mijn opmerking waar je nu op reageert is in het algemeen gesteld als reactie op de algemeen gestelde berichten van JGW en JanRap en gaan dus niet meer over ds Beens uit KWB. Ik begrijp daarom ook niet goed waarom je dit betrekt op het feit dat ik je bijviel over je opmerking over ds Beens. Dat hoef je niet perse uit te leggen maar het komt op mij over alsof je je een beetje ongelukkig voelt met het feit dat ik je bijviel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef: Vandaag, 15:45 Dat hoef je niet perse uit te leggen maar het komt op mij over alsof je je een beetje ongelukkig voelt met het feit dat ik je bijviel.
Ik denk inderdaad dat je hierin gelijk heb. Omdat ik van mening ben dat zij die kerkelijk een andere weg zijn gegaan uiterst terughoudend moeten zijn in stellig te vertellen wat bij de kerk van afkomst mis gaat.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Gerson schreef: Gisteren, 22:22 Vanavond ds G. Beens beluisterd in Westkapelle.

Na alle negatieviteit in dit topic vond ik het een verademing.
De radicaliteit van zonde en genade, de soevereiniteit Gods en de zondaar op het bondigst vertroost..
Maar ook voor de onbekeerde medereiziger....... de mogelijkheid van zalig worden voor de grootste der zondaren.. In een rechte weg.
Daar stond echt geen man die het allemaal zo goed weet, maar iemand die uitstraalde :
'Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof'

Ik ben geen lid van de GG, maar dit wilde ik toch even kwijt.
Fijn dat je er door gesticht mocht worden! Ik kan helaas niet meer zonder vooroordelen naar deze man luisteren. Ik vind de manier waarop hij vertalers van de Bijbel afschilderen dusdanig buitensporig, dat ik niet meer rustig naar hem kan luisteren.

Enige tijd geleden heb ik naar een uitzending van Antoine Bodar geluisterd. Ik werd er door gegrepen. Weliswaar denkt hij over bepaalde zaken anders, toch proefde ik de liefde tot Christus.

Hierbij de uitzending:
https://npo.nl/start/serie/adieu-god/se ... ne-bodar_2
Konijntje

Bericht door Konijntje »

MGG schreef: 03 aug 2026, 21:41
Konijntje schreef: 03 aug 2026, 20:36
MGG schreef: 03 aug 2026, 17:48
Rido91 schreef: 03 aug 2026, 16:44

Ik ben het ook wel met je eens op de punten die je benoemde maar ik zie niet veel minder gevaar in bepaalde uitwassen ter rechterzijde van de protestante hoek. Ik vind het gevaar eigenlijk nog groter om de mensen in theorie voor te houden dat ze alleen door het geloof behouden kunnen worden maar in de praktijk allerlei schema's, eisen, mitsen en maren erbij te formuleren, dan ronduit zeggen dat er meer nodig is dan dat zoals Rome doet. In dat opzicht ben ik het dus met GG-Links eens dat ik nog liever naar de Rooms Katholieke Kerk zou gaan dan naar de Ger Gem in Kootwijkerbroek.
Het laat wat mij betreft goed zien waar jullie staan. Blijkbaar dichterbij de kerk die onze voorvaderen in grote getalen afgeslacht heeft, massaal kinderen misbruikte en zowel op papier als in de praktijk grote dwalingen hebben.
Dan vergeet je erbij te vermelden dat de Roomse kerk toch echt de moederkerk is en wortelt in de vroegchristelijke gemeente. Verder vergeet je er bij te vermelden dat deze kerk ten opzichte van de Reformatie forse veranderingen heeft ondergaan. Tot slot vergeet je te vermelden dat ook onder de Gereformeerde vlag er genoeg misstanden zijn geweest.

Overigens beweer ik niet dat ik dichter bij de Roomse kerk sta dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Ik geef enkel aan dat ik mij meer kan vervoegen bij enkele personen in de Roomse kerk dan bij enkele personen van de Gereformeerde Gemeenten. Goed, het is niet mijn bedoeling hier bepaalde dominees in een kwaad daglicht te zetten. Laat ik het er op houden dat ik grote moeite heb met predikanten die medechristenen wegzetten bij het grofvuil vanwege bijvoorbeeld een Bijbelvertaling. Ik mis mildheid en zachtmoedigheid bij bepaalde leidslieden binnen de Gereformeerde gezindte.
Dat de RK de moederkerk is en net als bijvoorbeeld de Oosters-Orthodoxe Kerk wortelt in de vroegchristelijke kerk is een feit wat waarschijnlijk bij alle lezers bekend is. Ik zie begrijp niet waarom ik dat vergeet te vermelden. Hetzelfde telt voor misstanden over gereformeerde vlag.

Wel forse veranderingen heeft de RK doorgaan? Welke veroordelingen van 'ketters' zijn herroepen? Vind je het tijd om de HC over de mis te herzien?
Het gaat mij om de nuance. Je kunt onmogelijk de Rooms Katholieke kerk ten tijde van de Reformatie gelijk stellen met die van nu. Een voorbeeld? Wel, de mis wordt niet meer in het Latijn voorgedragen, maar in eigen taal. Aftlatenhandel? Werd afgeschaft. En zo zijn er nog genoeg zaken te benoemen.

Overigens was dat niet zozeer mijn punt. Dat was namelijk dat er predikanten zijn binnen de gereformeerde gezindte die zich dusdanig scherp uitlaten (bijvoorbeeld door andere reformatorische christenen als duivelen af te schilderen), dat ik daar niet meer rustig naar kan luisteren.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De misleiding door aflaten is er nog steeds, je hoeft ze alleen niet meer te kopen, maar je moet dingen/gebeden doen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: 46 minuten geleden De misleiding door aflaten is er nog steeds, je hoeft ze alleen niet meer te kopen, maar je moet dingen/gebeden doen.
Dat de Roomse kerk dwaalt, staat wat mij betreft niet ter discussie. Tegelijkertijd is de Roomse kerk een grote, brede kerk, waarin vele verschillende standpunten zijn. Daarom is nuance nodig.

De protestantse kerk kent ook vele schakeringen. Zelfs de reformatorische kerken. Neem enkel de formulieren van enigheid, die ook wel eens de formulieren van onenigheid worden genoemd. De uitleg van bijvoorbeeld dr. G. vd Brink mbt de formulieren is toch beduidend anders dan die van bijvoorbeeld ds. A. Schot.
Plaats reactie