Gereformeerde Gemeenten

Arja
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 15:37
merel schreef: Vandaag, 15:15 Ik zie de dwalingen, maar ook de positieve punten. En een van de positieve punten vind ik de heiligheid van God die voelbaar is tijdens de diensten. Dat laatste mis ik in veel protestantse kerken. Daar is het bij binnenkomst vaak een theekransje met geklets en gepraat.

Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik meer zoek naar hetgeen ons bind in het geloof dan affakkelen wat anders is of in onze ogen een dwaling. Veel protestantse kerken dwalen namelijk ook in bepaalde opzichten.
In behoudende gemeenten is het vaak stil voor de kerkdienst en staat de heiligheid van God meer centraal.

Bij jou kan er echt veel door, ik zal maar geen dingen meer noemen maar dat blijkt steeds weer.
Ik zoek wat bind, maar Gods woord is leidend en veel zaken die jij best vindt daar geeft Gods heilig woord en dus ook die o zo heilige God geen ruimte voor.
Ik ken de kerkcultuur van de de Gereformeerde Gemeente op de Veluwe van binnenuit. Ik was er belijdenid lid in KWB.

Voor de dienst moest je stil zijn.
Als je belijdenis had gedaan en aan het avondmaal ging werd er dubbel op je gelet.
Hoed-grootte, kleur van kleren onder de jas, kleren door de week, praten voor de dienst, wel of niet meezingen van een psalm, ontroerde zijn of niet etc.
Wie praatte voor de dienst, kon als oneerbiedig of zelfs onbekeerd worden gezien.
Want dat doe je niet als je een echt kind van God bent.

Ik ken de gewoonte van stilte vóór de dienst dus heel goed
Ze kan mooi zijn als persoonlijke voorbereiding.
Ik ervoer het niet als sfeer van heiligheid

Later ontdekte ik dat een kerkelijke gewoonte, geen maatstaf is voor eerbied of voor Gods heiligheid.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

X
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 03 aug 2026, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Martijn

Bericht door Martijn »

Heerlijk he om die misstanden bij anderen waar te nemen en benoemen.
Ondertussen gaat de verrotting van binnenuit ook gewoon door zoals blijkt. Maar dat lijkt in stand gehouden te moeten worden onder het mom van vroomheid en waarheid...
Eloesje

Bericht door Eloesje »

merel schreef: Vandaag, 15:44
Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 15:37
merel schreef: Vandaag, 15:15 Ik zie de dwalingen, maar ook de positieve punten. En een van de positieve punten vind ik de heiligheid van God die voelbaar is tijdens de diensten. Dat laatste mis ik in veel protestantse kerken. Daar is het bij binnenkomst vaak een theekransje met geklets en gepraat.

Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik meer zoek naar hetgeen ons bind in het geloof dan affakkelen wat anders is of in onze ogen een dwaling. Veel protestantse kerken dwalen namelijk ook in bepaalde opzichten.
In behoudende gemeenten is het vaak stil voor de kerkdienst en staat de heiligheid van God meer centraal.

Bij jou kan er echt veel door, ik zal maar geen dingen meer noemen maar dat blijkt steeds weer.

Ik zoek wat bindt, maar Gods woord is leidend en veel zaken die jij best vindt daar geeft Gods heilig woord en dus ook die o zo heilige God geen ruimte voor.
Ik houd mij vast aan Handelingen 2 vers 21 en dat is voldoende.

En de opmerking ‘bij jou kan er veel door’ laat ik maar aan mij voorbij gaan. Jij kent mij niet eens.
Ik heb het niet met je oneens hoor, ik zoek ook graag naar verbinding en vind daarom de opmerkingen dat een ds die hier iets positiefs over zegt daar verantwoording van moet afleggen bij z'n kerkenraad hoogst bijzonder.

Maar hoe zie jij in dat licht mattheus 7:21-23?
Johann Gottfried Walther

DDD schreef: Vandaag, 15:56 Heb je ook nog een bron die inhoudt wat 'verdoemd' betekent? Want zo'n woord van toen citeren alsof het betekent wat het nu betekent, is niet perse juist.

Ik heb mij hier niet specifiek in verdiept, maar verdoemen betekent veroordelen. Dat heeft niet perse dezelfde connotatie als het woord in sommige bevindelijk gereformeerde kringen heeft gekregen.
"anathema sit"
hij zij vervloekt... (Concilie van Trente)

Zoals in 1 Kor 16v22: "Als iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, laat die vervloekt zijn. Maranatha!"
Anathema = vervloekt of geband of geëxcommuniceerd

-------------
Wikipedia: "Op het concilie werden in 126 stellingen (canones) onderdelen van de protestantse leer als dwaling gekenmerkt. Voor katholieken die van de leer van de Rooms-Katholieke Kerk afwijken en deze punten onderschrijven, gold en geldt het "Anathema Sit" (In de ban is hij). "
---------------

Op het concilie van Trente zin 126 vervloekingen over Protestantse leringen uitgesproken, zoals gezegd zijn deze in de 20ste en 21ste eeuw bevestigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Rido91

Bericht door Rido91 »

Zoveel verschil zit er niet meer in een Rooms Katholieke Kerk en sommige gemeenten ter rechterzijde.

In sommige van die laatstgenoemde gemeenten wordt misschien nog met de mond beleden dat je alleen door genade zalig kan worden maar in de praktijk moet men aan allerlei uiterlijkheden en eisen voldoen wil het door 'Gods ware volk worden overgenomen. Dat 'ware volk' , inclusief ambtsdragers en predikanten wordt vaak zo op een voetstuk geplaatst dat je ook daar gerust van een protestantse heiligenverering kan spreken. Zelfs zo dat hun woorden zwaarder wegen dan het Woord.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Terri schreef: 28 jul 2026, 23:13
Arja schreef: 28 jul 2026, 20:25
Terri schreef: 28 jul 2026, 11:46 Ik snap dan de liefde voor een kerkverband niet zo. Er komen zelfs woorden als moeder voorbij. Terwijl ik altijd denk aan deze tekst: 1 Kor. 1:12
Ik ben van Paulus, en een ander: Ik van Apollos, bent u dan niet vleselijk?
Wie is Paulus dan, en wie is Apollos, anders dan dienaren, door wie u tot geloof gekomen bent, en dat zoals de Heere aan ieder van hen gegeven heeft?

Dat je een geestelijke band ervaart met bv een predikant, evangelist, of zelfs je moeder/vader, die woorden uitgesproken hebben welke je hart raakten, kan ik goed begrijpen, maar een heel kerkverband? In bovenstaande tekst wordt zelfs gewaarschuwd om ook de personen die veel voor je betekent hebben, de juiste plek te geven.

Maar het ligt waarschijnlijk aan mijn opvoeding, er was geen echt kerkelijk besef-zo noem je dat toch?- bij ons thuis en ook niet in de gemeente waar ik opgroeide.
En.. kerkelijk besef kan zomaar kerkisme worden.
Natuurlijk kan liefde voor een kerkverband veranderen in kerkisme.
Maar het feit dat liefde kan ontsporen, maakt de liefde zelf nog niet verkeerd.

Ik kan me mijn liefde voor een heel kerkverband eigenlijk nog goed herinneren. Je kwam elkaar tegen op bonds- en zendingsdagen en vrouwendingen, je kende dezelfde prediking, dominees en geloofstaal en ik had sfamilie en vrienden in allerlei gemeenten. Dan voelde echt als een grotere geestelijke familie.

Het gaf een stukje rouw om dat los te moeten laten
Maar is het dan liefde voor de sfeer, gezelligheid, het ons kent ons gevoel? Want uit al je schrijfsels maak ik op dat je in je geloofsgroei niet meer zo uit de voeten kon met dit alles.
Dat is nl ook juist mijn bezwaar, heb je op goede gronden, echt geestelijk contact? Wat is de inhoud van deze liefde; God, samen in de naam van Jezus?
Ik probeer het te begrijpen.... :)
Je vraag zat nog in mijn hoofd.
Nu even tijd en ruimte voor een antwoord

Nee, het was niet vooral liefde voor sfeer, gezelligheid of een ons-kent-onsgevoel. In het dorp (KWB) zelf heb ik dat juist nauwelijks zo ervaren. Het ging meer om vertrouwdheid en gewend zijn aan de cultuur. Ik zoek naar woorden.... ook wel dat de Heere de preken gebruikt heeft om me uit de duisternis te trekken tot Zijn wonderbaar licht. En dat dàt zo'n mooie tijd was. Maar ook wel dubbel omdat de preken die ik hoorde niet klopten met wat bijvoorbeeld Andrew Gray zei.

Later, in Veenendaal, waren er ook echte geestelijke banden. Mensen met wie je samen naar Gods Woord luisterde, bad, zong en bij elkaar thuis samenkwam. Niet ieder contact was diep geestelijk en misschien heb ik mijn liefde voor het kerkverband toen ook enigszins geïdealiseerd (denk ik nu). Maar er waren wel degelijk mensen met wie ik mij in de Heere verbonden wist.

Juist daarom deed het loslaten pijn. Je verliet niet alleen een systeem, maar ook een gemeenschap waarin je geworteld was en waarin veel mensen je dierbaar waren. Dat veel van die contacten na ons vertrek vrijwel meteen wegvielen, heeft me achteraf wel doen afvragen hoe diep en onvoorwaardelijk sommige banden waren.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Martijn schreef: Vandaag, 16:05Heerlijk he om die misstanden bij anderen waar te nemen en benoemen.
Ondertussen gaat de verrotting van binnenuit ook gewoon door zoals blijkt. Maar dat lijkt in stand gehouden te moeten worden onder het mom van vroomheid en waarheid...
Je kunt JGW moeilijk verwijten dat hij verrotting van binnenuit in stand wil houden. Daar is hij kritisch genoeg op.
Het geflirt door protestanten met de RKK is populair. Terwijl de RKK dwaalt en haar leiding het vaak onwetende kerkvolk knecht in dwaalwegen. In deze kerkstructuur zitten diepgaand antichristelijke machten verweven. Ik geloof dat de HEERE Zijn kinderen heeft in de RKK, ondanks (en niet dankzij) de leiders.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 16:06
DDD schreef: Vandaag, 15:56 Heb je ook nog een bron die inhoudt wat 'verdoemd' betekent? Want zo'n woord van toen citeren alsof het betekent wat het nu betekent, is niet perse juist.

Ik heb mij hier niet specifiek in verdiept, maar verdoemen betekent veroordelen. Dat heeft niet perse dezelfde connotatie als het woord in sommige bevindelijk gereformeerde kringen heeft gekregen.
"anathema sit"
hij zij vervloekt... (Concilie van Trente)

Zoals in 1 Kor 16v22: "Als iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, laat die vervloekt zijn. Maranatha!"
Anathema = vervloekt of geband of geëxcommuniceerd

-------------
Wikipedia: "Op het concilie werden in 126 stellingen (canones) onderdelen van de protestantse leer als dwaling gekenmerkt. Voor katholieken die van de leer van de Rooms-Katholieke Kerk afwijken en deze punten onderschrijven, gold en geldt het "Anathema Sit" (In de ban is hij). "
---------------

Op het concilie van Trente zin 126 vervloekingen over Protestantse leringen uitgesproken, zoals gezegd zijn deze in de 20ste en 21ste eeuw bevestigd.
Wikipedia is niet helemaal juist geformuleerd. De vervloekingen gelden ook mensen en niet alleen leerstellingen.
Zie de documenten van de RKK zelf: https://thoughtfulcatholic.com/wp-conte ... educed.pdf
Zinnen zoals: "... let him be anathema."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Affakkelen? Je lijkt wel verstoord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Johann Gottfried Walther

Rido91 schreef: Vandaag, 16:10 Zoveel verschil zit er niet meer in een Rooms Katholieke Kerk en sommige gemeenten ter rechterzijde.

In sommige van die laatstgenoemde gemeenten wordt misschien nog met de mond beleden dat je alleen door genade zalig kan worden maar in de praktijk moet men aan allerlei uiterlijkheden en eisen voldoen wil het door 'Gods ware volk worden overgenomen. Dat 'ware volk' , inclusief ambtsdragers en predikanten wordt vaak zo op een voetstuk geplaatst dat je ook daar gerust van een protestantse heiligenverering kan spreken. Zelfs zo dat hun woorden zwaarder wegen dan het Woord.
Dit is heel makkelijk, maar ik heb nu verschillende onderbouwingen gegeven,
DL, NGB, HC...
Concilie van Trente/Vervloekingen

Maar ik zie nog geen enkele weerlegging.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 16:26
Rido91 schreef: Vandaag, 16:10 Zoveel verschil zit er niet meer in een Rooms Katholieke Kerk en sommige gemeenten ter rechterzijde.

DL, NGB, HC...

Ik ben het ook wel met je eens op de punten die je benoemde maar ik zie niet veel minder gevaar in bepaalde uitwassen ter rechterzijde van de protestante hoek. Ik vind het gevaar eigenlijk nog groter om de mensen in theorie voor te houden dat ze alleen door het geloof behouden kunnen worden maar in de praktijk allerlei schema's, eisen, mitsen en maren erbij te formuleren, dan ronduit zeggen dat er meer nodig is dan dat zoals Rome doet. In dat opzicht ben ik het dus met GG-Links eens dat ik nog liever naar de Rooms Katholieke Kerk zou gaan dan naar de Ger Gem in Kootwijkerbroek.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Dat van die uiterlijkheden enzo klopt. Iemand uit de GG zei ooit tegen mij dat het een religie is geworden in plaats van een geloof. Die man zag het goed.
Maar je kunt dat eerder wettisisme noemen dan Rooms.

Rooms zijn is anders omdat, als je een kleine of grotere zonde begaan hebt, altijd naar de biecht kunt gaan waarna je zonden, na 12x de rozenkrans ofzo, vergeven zijn.
Of Maria die voor je bidt bij Jezus als je dat zelf niet durft.
Hoe dan ook: totaal anders.

Terzijde: iets van 15 jaar geleden was ik tijdens een bezoek aan München tijdens de lijdenstijd een katholieke kerk binnen gelopen voor een vesper (het was op een doordeweekse dag).
De voorganger wees toen tijdens de dienst vooral naar het offer van Christus voor onze zonden.

Dan heb je, ondanks alle verschillen, toch een stuk herkenning.
Het was toen een fijne bijeenkomst.
Johann Gottfried Walther

Rido91 schreef: Vandaag, 16:44

DL, NGB, HC...

Ik ben het ook wel met je eens op de punten die je benoemde maar ik zie niet veel minder gevaar in bepaalde uitwassen ter rechterzijde van de protestante hoek. Ik vind het gevaar eigenlijk nog groter om de mensen in theorie voor te houden dat ze alleen door het geloof behouden kunnen worden maar in de praktijk allerlei schema's, eisen, mitsen en maren erbij te formuleren, dan ronduit zeggen dat er meer nodig is dan dat zoals Rome doet. In dat opzicht ben ik het dus met GG-Links eens dat ik nog liever naar de Rooms Katholieke Kerk zou gaan dan naar de Ger Gem in Kootwijkerbroek.
Tegen uiterlijkheden en schijn en schema's en onbijbelse bevinding ben ik net zo scherp.
Maar beter RKK dan GG....
MGG

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: Vandaag, 16:44

DL, NGB, HC...

Het laat wat mij betreft goed zien waar jullie staan. Blijkbaar dichterbij de kerk die onze voorvaderen in grote getalen afgeslacht heeft, massaal kinderen misbruikte en zowel op papier als in de praktijk grote dwalingen hebben.
Plaats reactie