Ik heb de dogmatiek van Van Genderen en Velema er eens op na geslagen en zij geven toch wel goede argumenten voor een leven in de hemel met Christus tussen sterven en opstanding.
Fil. 1:23, waarin Paulus aangeeft dat sterven hem zeer verre het beste is, omdat hij dan met Christus zal zijn.
2 Kor. 5:8 wordt verder genoemd. En Joh. 11:25, waar Jezus zegt dat wie in Hem gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven.
Zelf denk ik nog aan wat de Heere Jezus tegen de moordenaar aan het kruis zei: "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn."
In deze topic is volgens mij ook al genoemd de tekst in Openbaring 6, waar het gaat over de zielen onder het altaar.
Het idee van de 'zielenslaap', dat hier door sommigen gepropageerd wordt (lijkt er tenminste op), is trouwens niet nieuw.
Calvijn is er in zijn dagen al tegenin gegaan.
Waar zijn de doden?
De Roomsen stellen een vagevuur, wij ontkennen dat. De Schrift stelt dat er geen tussen staat is tussen gelovigen en ongelovigen, goeden en kwaden, die ingaan door de enge en door de wijde poort, maar maakt overal tussen zulken een rechtstreekse tegenstelling. Dus erkent zij niet die tussenmensen, niet zeer kwaad en niet zeer goed zijn.
Apostel Paulus: 2 Kor. 5:1: Als ons aardse huis van deze tabernakel verbroken wordt, dat wij een gebouw van God hebben. De Schrift heeft ons geen drie gebieden geleerd.
Apostel Paulus: 2 Kor. 5:1: Als ons aardse huis van deze tabernakel verbroken wordt, dat wij een gebouw van God hebben. De Schrift heeft ons geen drie gebieden geleerd.
- Miscanthus
Ik heb je posting 6x gelezen en ik snap hem nog niet.Dort schreef:De Roomsen stellen een vagevuur, wij ontkennen dat. De Schrift stelt dat er geen tussen staat is tussen gelovigen en ongelovigen, goeden en kwaden, die ingaan door de enge en door de wijde poort, maar maakt overal tussen zulken een rechtstreekse tegenstelling. Dus erkent zij niet die tussenmensen, niet zeer kwaad en niet zeer goed zijn.
Wat bedoel je precies?
-
7 april jl. heeft de EO een aflevering gewijd aan dit topic:
http://www.eo.nl/portals/programs/episode.jsp?portal=4177509&program=3624097&season=6381196&episode=6892831
http://www.eo.nl/portals/programs/episode.jsp?portal=4177509&program=3624097&season=6381196&episode=6892831
- Miscanthus
tjsa, ik had die link eerder gepost, maar nadat ik de aflevering gezien had, heb ik hem weer weggehaald. Heb jij de aflevering bekeken?Johannes 3:16 schreef:7 april jl. heeft de EO een aflevering gewijd aan dit topic:
slappe hap, waar je niet veel wijzer van wordt.
-
Kheb hem net bekeken. Voegt inderdaad weinig nuttigs toe aan dit topic. Wel ontroerend hoe de meeste mensen praten over overleden mensen en over het hiernamaals.Miscanthus schreef:tjsa, ik had die link eerder gepost, maar nadat ik de aflevering gezien had, heb ik hem weer weggehaald. Heb jij de aflevering bekeken?Johannes 3:16 schreef:7 april jl. heeft de EO een aflevering gewijd aan dit topic:
slappe hap, waar je niet veel wijzer van wordt.
Onder het eeuwige leven wordt verstaan, de eeuwige zaligheid en het geluk van de mens, dat ontstaat uit de onophoudelijke verbinding of vereniging van God met de uitverkorene. want gelijk de ziel het leven van het lichaam is, zo is God het leven van de ziel, vandaar ook dat de profeet David zegt Ps. 33:12 Welgelukzalig het volk welks God de Heere is.
De eeuwige dood besaat in de eeuwige verwerping van die mensen van het aangezicht Gods, en van de lotsgemeenschap van alle zaligen in de hel; en in het levende effectieve gevoel van de toorn Gods, als van de rechtvaardige rechter tegen hun onboetvaardigheid, naar de maat van hun zonden tegen hen met recht ontstoken, waaruit ook de angsten en kwellingen van het geweten volgen, die hen eeuwig zullen bezetten.
Aldus Antonius Waleus (statenvertaler)
De eeuwige dood besaat in de eeuwige verwerping van die mensen van het aangezicht Gods, en van de lotsgemeenschap van alle zaligen in de hel; en in het levende effectieve gevoel van de toorn Gods, als van de rechtvaardige rechter tegen hun onboetvaardigheid, naar de maat van hun zonden tegen hen met recht ontstoken, waaruit ook de angsten en kwellingen van het geweten volgen, die hen eeuwig zullen bezetten.
Aldus Antonius Waleus (statenvertaler)