Waar zijn de doden?
-
Waar zijn de doden?
De algemene leer in de christelijke kerken is, dat wanneer iemand sterft, zijn geest naar de hemel of hel gaat en zijn lichaam hier achter blijft hier op de aarde. Pas wanneer Christus is wedergekomen zullen de ware gelovigen een hemels lichaam krijgen. Toch vraag ik mij af, vooral omdat deze stelling schijnbaar heel Bijbels wordt weerlegd door sommige 'christelijke' stromingen, of deze leer inderdaad wel Bijbels is.
Ik las ergens dat er een boekje, genaamd 'Waar zijn de doden?' is, maar dat ken ik nergens vinden...
Ik las ergens dat er een boekje, genaamd 'Waar zijn de doden?' is, maar dat ken ik nergens vinden...
-
Wat ik van iemand per mail kreeg als reactie op dit 'heden':Corydoras schreef:Wat betekende het 'heden' van de Heere Jezus tegen de moordenaar aan het kruis?
Als je de volgorde aanhoudt van het Grieks, dan wordt alles een stuk helderder:
"en Hij zei tegen hem Amen heden zeg Ik u gij zult met Mij in het Paradijs zijn."
Ik heb bewust de leestekens weggelaten, ze staan er in het Grieks ook niet!
In de hele bijbel is niets te vinden van een 'leven na de dood'. Wel van een opstanding. Ik vermoed dat de gestorvenen dus niet 'juichen voor Gods troon'. Lijkt me ook vreemd. ZIjn ze in de hemel, moeten ze weer terug om op te staan op de jongste dag.
Een zielenslaap dan? Het is maar hoe je het bekijkt. Er is dan geen 'tijd' meer. Het eerste wat een gestorvene 'merkt' is de wederkomst. Voor zijn gevoel onmiddellijk. Anders zou de opwekking van Lazarus voor Lazarus ook verschrikkelijk geweest zijn. De Heere Jezus had dus gelijk als Hij zegt: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Als God was Hij daar nooit weg. Als mens is Hij pas 40 dagen later naar dat paradijs gegaan.
Overigens zie je in het OT dat mensen vaak geen idee hebben van een leven na de dood.
Een zielenslaap dan? Het is maar hoe je het bekijkt. Er is dan geen 'tijd' meer. Het eerste wat een gestorvene 'merkt' is de wederkomst. Voor zijn gevoel onmiddellijk. Anders zou de opwekking van Lazarus voor Lazarus ook verschrikkelijk geweest zijn. De Heere Jezus had dus gelijk als Hij zegt: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Als God was Hij daar nooit weg. Als mens is Hij pas 40 dagen later naar dat paradijs gegaan.
Overigens zie je in het OT dat mensen vaak geen idee hebben van een leven na de dood.
'Heden zeg ik u' staat oa in de Nieuwe Wereld Vertaling van de Jehova-getuigen. Is vanuit hun zienswijze logisch.Johannes 3:16 schreef:Wat ik van iemand per mail kreeg als reactie op dit 'heden':Corydoras schreef:Wat betekende het 'heden' van de Heere Jezus tegen de moordenaar aan het kruis?
Als je de volgorde aanhoudt van het Grieks, dan wordt alles een stuk helderder:
"en Hij zei tegen hem Amen heden zeg Ik u gij zult met Mij in het Paradijs zijn."
Ik heb bewust de leestekens weggelaten, ze staan er in het Grieks ook niet!
'Voorwaar zeg ik u' komt wel diverse keren voor in de evangelien, maar altijd zonder een tijdsbepaling als heden erbij.
Is er uit het Grieks echt niet meer te halen? Ik heb het te kort gehad om er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

De bijbel spreekt over Hades als het spreekt over de doden. De traditionele opvatting van de Grieken, en ook die van de Joden, is dat Hades bestaat uit een gedeelte voor de gezaligden (paradijs), en een gedeelte voor de verloren zielen. Hades werd door sommige vroeg-christelijken (ik meen ook Augustinus en Tertullian, maar iig Aquinas) gezien als plaats waar de zielen bewaard werden tot het komende oordeel. Sommige kerkvaders spreken van Hades als het 'voorportaal' van de hemel. Rome heeft van deze visie het vage-vuur gemaakt, maar doet daarmee deze vaders onrecht aan, omdat het duidelijk is uit hetgeen ze geschreven hebben, dat ze dat nooit bedoeld hebben.
M.i. kunnen we het niet zeker weten, daar de Schrift erover zwijgt (het zegt alleen dat de zielen naar Hades gaan, en gebruikt Hades voor zowel de heiligen als de onrechtvaardigen). Wel geloof ik dat Hades voor de heiligen tot een paradijs, en voor de onrechtvaardigen tot een hel zijn zal.
M.i. kunnen we het niet zeker weten, daar de Schrift erover zwijgt (het zegt alleen dat de zielen naar Hades gaan, en gebruikt Hades voor zowel de heiligen als de onrechtvaardigen). Wel geloof ik dat Hades voor de heiligen tot een paradijs, en voor de onrechtvaardigen tot een hel zijn zal.
- Miscanthus
-
http://home.versatel.nl/gemeente.van.go ... helia.htmlMiscanthus schreef:En Elia en Henoch dan? Zijn zij uitzonderingen?
PS: is een artikel van 'alverzoeners'. Je kijkt maar wat je er mee doet. Ik vond het een interessant artikel.
- jakobmarin
- Miscanthus
idd een interessant artikel. ik lees er tot nu toe:Johannes 3:16 schreef:http://home.versatel.nl/gemeente.van.go ... helia.htmlMiscanthus schreef:En Elia en Henoch dan? Zijn zij uitzonderingen?
PS: is een artikel van 'alverzoeners'. Je kijkt maar wat je er mee doet. Ik vond het een interessant artikel.
De doden, zo zegt de Bijbel, wachten op een opstanding (1 Thess. 4:15-17; 1 Cor. 15:50-52; Dan. 12:2).
Het is duidelijk! David is dood en begraven en wacht, tezamen met al Gods heiligen, op de opstanding. (In de dood is geen bewustzijn of kennis.) Dan zal hij de beloften ontvangen.
- ndonselaar
- Contacteer:
De gedachte van een oordeel, van een hel en een hemel, is niet iets typisch voor het Nieuwe Testament.
Geschriften zoals de pseudepigrafen laten zien dat ook de rabbijnen dachten aan een hel en een hemel.
Het is wel interessant. Op dit moment ben ik bezig met 'Joods-hellenistische literatuur'. Als we deze lezen komen we op het spoor hoe de Joden in de tijd van het NT dachten.
Vergelijk bij voorbeeld het 'Testament van Abraham'. Abraham wordt hier opgehaald om te verblijven in het 'hemelse paradijs'.
Geschriften zoals de pseudepigrafen laten zien dat ook de rabbijnen dachten aan een hel en een hemel.
Het is wel interessant. Op dit moment ben ik bezig met 'Joods-hellenistische literatuur'. Als we deze lezen komen we op het spoor hoe de Joden in de tijd van het NT dachten.
Vergelijk bij voorbeeld het 'Testament van Abraham'. Abraham wordt hier opgehaald om te verblijven in het 'hemelse paradijs'.