Je spreekt vanuit een niet-GG perspectief.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 10:36 ]Er zijn ook gemeenten die heel dankbaar zijn dat ze een predikant hebben,
en er zijn ook gemeenten die een eigen predikant echt missen.
Slechte voorbeelden, toen de vele goede niet te niet.
Of misschien moet ik het iets duidelijker opschrijven, daar komt-ie:
Ik denk dat er twee soorten gemeenten zijn; althans: als uitersten van een continuüm.
Aan het ene uiterste: echte predikant-gemeenten. Dat zijn gemeenten met een (tamelijk) zwakke kerkenraad, waar de predikant een sterke positie heeft. Deze gemeenten zijn oprecht blij met een predikant, vanwege het werk dat hij doet, zijn prediking enzovoort. Deze kerkenraden zijn blij als ze de voorzittershamer weer aan een predikant kunnen overhandigen.
Als zo'n predikant vertrekt, laat hij een lege plek over, en heeft men behoefte aan opvulling daarvan.
Het andere uiterste: echte ouderling-gemeenten (om het zo maar eens te noemen).
Zulke gemeenten zijn vaak jarenlang vacant; één of twee ambtsdragers zijn bazige (zo niet: narcistische) typen, die al jaren in de kerkenraad zitten, met een aantal ja-knikkende vazallen om hen heen. Vaak zijn dat de ambtsdragers die naar meerdere vergaderingen worden afgevaardigd.
Als zo'n gemeente een predikant krijgt, krijg je binnen de kerkenraad een soort van hanengevecht. Dat kan goed gaan, maar ook goed mis.
Omdat er in de gemeente veel bestaande loyaliteiten zijn t.o.v. de zittende kerkenraad, krijgt de nieuwe predikant het echt moeilijk.
Dat zijn de gemeenten waar ze een nieuwe predikant eerder als een voorbijgaande indringer zien, dan als predikant waarmee ze dankbaar zijn.
Al zal men dat niet snel hardop zeggen.
Nu zullen er niet veel gemeenten echt op deze uitersten zitten, maar ik merk dat er in de GG relatief veel gemeenten richting de 'ouderling-gemeenten' zitten, en minder richting de 'predikant-gemeenten'.
In de CGK meer richting de 'predikant-gemeenten'.
Voor de HHK of PKN kan ik dat niet beoordelen.
Als kandidaat/student/predikant merk je dat vrij snel. Waarschijnlijk eerder dan 'gewone' leden. En dat zijn geen fijne gemeenten om als kandidaat of predikant een beroep naar aan te nemen.