Seksueel misbruik

FlyingEagle

Re: Seksueel misbruik

Bericht door FlyingEagle »

huisman schreef: Vandaag, 13:49
FlyingEagle schreef: Vandaag, 13:38 Ik begrijp het ook gewoon echt niet. Over andere zonden wordt een dader onder censuur gezet. Als je een TV hebt kom je al in de problemen maar in deze gevallen wordt zo vaak de hand boven het hoofd gehouden... hoe is dat toch mogelijk denk ik dan.
Stond deze dader niet onder censuur? Ik weet het niet.
Nee dat weet ik ook niet uiteraard, maar je leest wel wat af aan gedrag van ambtsdragers. Dat is hier gewoon diametraal op wat je mag verwachten in zo'n casus. Hoe langer ik hier over nadenk hoe onbegrijpelijker ik het vind. Maar ik heb ook nog nooit met zo'n situatie te maken gehad dus misschien praat ik te makkelijk
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Charles schreef: Vandaag, 12:47 Helaas in gezin te maken gehad met vervelende casus. Kerkenraad zat gelijk op klein houden, vergeving en oog voor de dader. Wij hebben toen Meldpunt gebeld die contact heeft opgenomen met kerkenraad. Toen moesten ze een flinke draai maken. Dader was achteraf heel tevreden met alle pastorale aandacht, naar ons is nooit omgekeken.
Sterkte Charles, wat ingrijpend om te lezen..
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Recent heb ik mij mogen/moeten verdiepen in de Generale Regeling Veilige Kerk (van de HHK) en is daar op een gemeenteavond ook aandacht voor geweest. Ook onze predikant laat niet na in de preek mensen die misbruik of ander onrecht aangedaan worden op te roepen zich veilig te voelen om het te melden.

Ik ben blij met de aandacht die het heeft, al is het intens verdrietig dat het moet. Aan @Charles en anderen niet bij naam, maar mogelijk hier wel mee lezen: veel sterkte. Ik bid dat het tot troost mag zijn dat de Heere er van af weet en ooit recht zal spreken, in of na dit leven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: Vandaag, 14:26 Ik ben een voorstander dat meerdere onderwerpen via een wereldlijke rechter gaat en niet via een kerkelijke weg. Noem slechts twee plaatsnamen: Geldermalsen en Driedorp.
Dacht al, waar komt die vraag vandaan maar ik gokte blijkbaar goed. Wat jij noemt zijn andere casussen waarbij geen misdrijven zijn gepleegd maar waarbij de eigen kerkelijke regels niet goed gevolgd zijn of niet voorzien in een oplossing. Stel dat de ruiten waren ingegooid bij ds. Op 't Hof of bij ds. Brugge dan komt een aangifte en een wereldlijke rechter wel om de hoek kijken. En om nu dit jarenlange misbruik te vergelijken met situaties waarbij meerdere personen een onderling conflict hebben ::please
Eloesje

Bericht door Eloesje »

CvdW schreef: Vandaag, 14:26
Eloesje schreef: Vandaag, 14:03
CvdW schreef: Vandaag, 09:57 Zonder iets af te doen van het hele gebeuren had dit niet via de kerkelijke weg (kerkenraad, classis, PS) opgelost kunnen worden?
Als antwoord hierop:

https://www.rd.nl/artikel/1101047-hulpv ... en-de-kerk
Ik ben een voorstander dat meerdere onderwerpen via een wereldlijke rechter gaat en niet via een kerkelijke weg. Noem slechts twee plaatsnamen: Geldermalsen en Driedorp.
Volgens mij kun je dat niet vergelijken met seksueel misbruik. Je gelijk halen omdat je op je teentjes getrapt bent, ook al zou dat mogelijk onterecht zijn, is in mijn ogen iets totaal anders.

Of wil je zeggen dat in desbetreffende gemeenten sprake is van machtsmisbruik met psychische gevolgen? Ik geloof zeker dat zoiets nml heel ver kan gaan, maar op basis van wat ik gehoord heb gaat het vooral om 'je gelijk halen'. In die gevallen denk ik: wees de minste en haal de naam van God niet naar beneden door naar de rechter te stappen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik moet zeggen dat het altijd een moeilijke situatie is.
Het is vreselijk voor de slachtoffers en hun moet recht gedaan worden. Daar hoort straf bij voor de dader. Het is ook niet aan anderen dan de slachtoffers om te vergeven.

Ik begrijp ook dat er fouten gemaakt worden. Als slachtoffers niet meer in gemeente zitten, kan ik me voorstellen dat kerkenraad niet het contact zoekt met slachtoffers. Dat is fout, maar er zitten waarschijnlijk alleen mannen in kerkenraad en ook nog mannen met geheimhoudingsplicht wat het allemaal wat moeilijker maakt om de input te krijgen van vrouwen of dochters. Dat er fouten gemaakt worden is nooit goed, maar ook wel weer te begrijpen.

Ik ben blij dat er tegenwoordig wel meer aandacht is voor misbruik en mishandeling. Toen onze zoon op school gevallen was en een heel duidelijk blauw oog had, was de oppas bij de kerk er snel bij om subtiel te vragen hoe dit kwam (en terecht). Ik was ergens blij dat het op school was gebeurd en niet thuis.
Ik denk dat misbruik in kerken en scholen wel zeldzaam genoeg is dat ik niet mannelijke leerkrachten, opvangmedewerkers of oppas bij de creche ga verdenken. Zeker de eerste groep is ook hard nodig. Wel moet alles op zijn plaats zijn om zoveel mogelijk te voorkomen.

Zelf zit ik op werk in een situatie waar ook wel kritiek op is: Een top-onderzoeker in mijn vakgebied is ongeveer acht jaar geleden ge-me-too-ed en alles wijst er op dat dit volkomen terecht is. Er is niets illegaals gebeurd, maar genoeg reden voor ontslag bij zijn toemalige werkgever (en dat zou ook bij Nederlandse universiteiten tot ontslag hebben geleid, het bleek ook om meerdere gevallen te gaan). Hij wordt nog steeds buitengesloten door velen. Degene met wie ik samenwerkte wist niet van deze situatie en had contact met hem gezocht over een probleem en toen was voor mij wel de vraag: moet ik meedoen aan het "cancelen". Voor mij was een reden om wel samen te werken dat het niet aan mij is om mee te doen aan dit buitensluiten, zeker niet na zoveel jaar en en waar de straf (ontslag) geweest is. Dus nu werken we samen aan een project. Door sommige anderen wordt me dit wel kwalijk genomen en dat begrijp ik ook. Echter ik dacht juist als Christen wil ik niet "genadeloos" zijn. (Bij gebrek aan beter woord, want het is niet aan mij om te vergeven of iets dergelijks).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
mvdb

Bericht door mvdb »

Ik kan me goed vinden in jouw lijn @parsifal
Als iemand straf heeft gehad, denk ik dat we vanuit christelijke optiek ook 'genadig' moeten handelen en dat buitensluiten dus niet aan de orde is.
Dat 'genadig' betekent wat mij betreft weer niet dat iemand per definitie het 'recht' heeft om na ondergaan van straf weer terug te keren op een oude positie. Zo vind ik bijv. dat een predikant die een ernstig misdrijf pleegt, zeker niet kan eisen of verwachten dat hij terug kan keren als predikant. Vergelijk het met een penningmeester die na fraude/diefstal niet meer in zijn functie als penningmeester terugkeert.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 15:42 Recent heb ik mij mogen/moeten verdiepen in de Generale Regeling Veilige Kerk (van de HHK) en is daar op een gemeenteavond ook aandacht voor geweest. Ook onze predikant laat niet na in de preek mensen die misbruik of ander onrecht aangedaan worden op te roepen zich veilig te voelen om het te melden.

Ik ben blij met de aandacht die het heeft, al is het intens verdrietig dat het moet. Aan @Charles en anderen niet bij naam, maar mogelijk hier wel mee lezen: veel sterkte. Ik bid dat het tot troost mag zijn dat de Heere er van af weet en ooit recht zal spreken, in of na dit leven.
Pas hadden wij een preek waarin de dominee het laatste sterk benadrukte. In eigen woorden zei hij als ik over misbruik hoor of lees dan roept mijn hart o God wanneer komt u terug om recht te spreken.
Plaats reactie