Nou ja, je maakt er helaas wel regelmatig je handelsmerk van om iemand te schofferen. Als dat stoer mannelijk is...neuh laat dan maarWim Anker schreef: ↑Gisteren, 18:19Eerst de vraag opwerpen "wandel ik waardig de Heere" en dan zo'n zanikposting over anderen erachteraan. Hullie en zullie. Waar let je op zeg.Arja schreef: ↑Gisteren, 17:52 En dan die mannenbroeken. Je ziet de voorkant, je ziet de achterkant, en vaak is de vorm van het achterwerk behoorlijk duidelijk. Er hangt bij mannen nooit een rokje overheen, dus waarom doen we alsof dát vanzelfsprekend eerbaar is?
Sterker nog: een vrouw kan tenminste nog een nette, ruime broek dragen. Maar bij mannen zie je eigenlijk altijd de vorm van bovenbenen, heupen en achterwerk. Daar moeten wij als vrouwen dan overal tegenaan kijken.
Laten we gewoon eens eerlijk naar de mannenbroek kijken. Allemaal een tuniekje, jongens.
Mode en kleding
Re: Mode en kleding
Serieus? Maak je hier echt een punt van?Arja schreef: ↑Gisteren, 17:52 En dan die mannenbroeken. Je ziet de voorkant, je ziet de achterkant, en vaak is de vorm van het achterwerk behoorlijk duidelijk. Er hangt bij mannen nooit een rokje overheen, dus waarom doen we alsof dát vanzelfsprekend eerbaar is?
Sterker nog: een vrouw kan tenminste nog een nette, ruime broek dragen. Maar bij mannen zie je eigenlijk altijd de vorm van bovenbenen, heupen en achterwerk. Daar moeten wij als vrouwen dan overal tegenaan kijken.
Laten we gewoon eens eerlijk naar de mannenbroek kijken. Allemaal een tuniekje, jongens.
Waarom? Dat is toch een heel terecht punt? Ik vraag me bij zo'n bericht vaak af of je nu zo kortzichtig bent of zo kortzichtig doet. Mannenkleding accentueert vaak ook. Maar kleding die dat niet doet, is vaak lelijk, vind ik. De nieuwste mode van wijde broeken is overigens op dat punt wel beter.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 18:19Eerst de vraag opwerpen "wandel ik waardig de Heere" en dan zo'n zanikposting over anderen erachteraan. Hullie en zullie. Waar let je op zeg.Arja schreef: ↑Gisteren, 17:52 En dan die mannenbroeken. Je ziet de voorkant, je ziet de achterkant, en vaak is de vorm van het achterwerk behoorlijk duidelijk. Er hangt bij mannen nooit een rokje overheen, dus waarom doen we alsof dát vanzelfsprekend eerbaar is?
Daar gaat het niet om. Maar het klopt toch heel eenvoudig dat een nette damesbroek verhullender is dan een gemiddelde herenbroek?merel schreef: ↑Gisteren, 19:00Serieus? Maak je hier echt een punt van?Arja schreef: ↑Gisteren, 17:52 En dan die mannenbroeken. Je ziet de voorkant, je ziet de achterkant, en vaak is de vorm van het achterwerk behoorlijk duidelijk. Er hangt bij mannen nooit een rokje overheen, dus waarom doen we alsof dát vanzelfsprekend eerbaar is?
Dat ligt aan het model van de broek en het postuur van degene die de kleding draagt.
Eens dat de korte rokken bij vrouwen niets is. Daarom moeten ze een langere rok aan doen en geen broek.
Dat het tot eer van de Heere is.
Het is niet korte tok versus broek, maar korte rok versus langere rok.
Dat het tot eer van de Heere is.
Het is niet korte tok versus broek, maar korte rok versus langere rok.
Laatst gewijzigd door CvdW op 23 mei 2026, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het hellende vlak en feminisme/emancipatie worden weer van stal gehaald.
De tweede en derde zin van jouw post doen dat teniet. Hierin lees ik dat een man/vader bepaalt wat zijn vrouw/dochter aantrekt en daar theologische ‘dwang’ bij gebruikt. Ik vind dat een vrouw zelf baas is over haar morele/bijbelse kompas. Jij noemt dat emancipatie en ik noem dat zelfbeschikking.
Vandaag een ingezonden brief (van R.P. van Dijk, Barneveld - van dat nieuwe boekje viewtopic.php?p=1234385#p1234385) in het RD over het thema..
Jentje Kuiper pleit voor bezinning op de rok en voor herontdekking van de Bijbelse norm (RD 18-5). In het artikel klinkt het pleidooi door om de broek/ rokkwestie als bijzaak te bestempelen. En dát geeft reden tot grote ongerustheid. Dat zit 'm in een schadelijk mechanisme dat ik tussen de regels meen te bespeuren. Het is een mechanisme dat al eeuwenlang zowel uiterlijkheden als fundamentele waarheden laat verdampen. Dat is het mechanisme van relativering (,Zo belangrijk is het toch niet?") en rationalisatie (,Echt goede argumenten zijn er niet voor"). Waar deze denkwijze ruimte krijgt, verdwijnen langzaam maar zeker én de vorm (broek moet kunnen, het hoeft niet per se de Statenvertaling te zijn, gezangen geen probleem enzovoorts) én de inhoud (een verloren zondaar worden is niet nodig, geloof is belangrijker dan bekering, uitverkiezing en doodstaat zijn bijzaak enzovoorts).
Dat samen verdwijnen van vorm en inhoud heeft de geschiedenis helaas vaak bewezen. Bestaat er één kerkgenootschap waarin alle uiterlijkheden ooit bijzaken werden en nú nog de zuivere, Schriftuurlijk-bevindelijke leer wordt gepredikt? Nee, als de inhoud ons lief is, zullen we de vorm moeten koesteren. Niet de vorm als ,voorwaar-de voor acceptatie bij God" (zoals Jentje Kuiper onterecht veronderstelt), maar als vrucht van liefde tot God, levensheiliging en een haten van de wereld. Dan maken te korte rokken geen plaats voor broeken, maar voor eerbare rokken. „HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als , vanouds (Klaagliederen 5:21).
Niet mijn mening..
Maar het laat wel in het kort iets zien van zijn manier van denken waarin hij lang niet alleen staat volgens mij.
Jentje Kuiper pleit voor bezinning op de rok en voor herontdekking van de Bijbelse norm (RD 18-5). In het artikel klinkt het pleidooi door om de broek/ rokkwestie als bijzaak te bestempelen. En dát geeft reden tot grote ongerustheid. Dat zit 'm in een schadelijk mechanisme dat ik tussen de regels meen te bespeuren. Het is een mechanisme dat al eeuwenlang zowel uiterlijkheden als fundamentele waarheden laat verdampen. Dat is het mechanisme van relativering (,Zo belangrijk is het toch niet?") en rationalisatie (,Echt goede argumenten zijn er niet voor"). Waar deze denkwijze ruimte krijgt, verdwijnen langzaam maar zeker én de vorm (broek moet kunnen, het hoeft niet per se de Statenvertaling te zijn, gezangen geen probleem enzovoorts) én de inhoud (een verloren zondaar worden is niet nodig, geloof is belangrijker dan bekering, uitverkiezing en doodstaat zijn bijzaak enzovoorts).
Dat samen verdwijnen van vorm en inhoud heeft de geschiedenis helaas vaak bewezen. Bestaat er één kerkgenootschap waarin alle uiterlijkheden ooit bijzaken werden en nú nog de zuivere, Schriftuurlijk-bevindelijke leer wordt gepredikt? Nee, als de inhoud ons lief is, zullen we de vorm moeten koesteren. Niet de vorm als ,voorwaar-de voor acceptatie bij God" (zoals Jentje Kuiper onterecht veronderstelt), maar als vrucht van liefde tot God, levensheiliging en een haten van de wereld. Dan maken te korte rokken geen plaats voor broeken, maar voor eerbare rokken. „HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als , vanouds (Klaagliederen 5:21).
Niet mijn mening..
Maar het laat wel in het kort iets zien van zijn manier van denken waarin hij lang niet alleen staat volgens mij.