Omdat mensen het doel uit het oog verliezen en louter de middelen centraal stellen.Job schreef: ↑21 mei 2026, 00:03 In de broek-rokdiscussie vind ik dat er een sterk argument pro rok/jurk is bij gekomen: de drammerige gendergodsdienst. Laten we het verschil maar laten zien tussen mannen en vrouwen.
En verder is er in onze gezindte, net als bij mediagebruik, veel meer behoefte aan gewetensvorming dan aan een opvoeding met niks en nee en hier een weinig, daar een weinig.
Maar een moeizaam thema blijft het.
Mode en kleding
Re: Mode en kleding
Dat verbeeld je je ook maar hoor.
Ik kan het nu niet laten om te reageren, vrouwen doen niet hun uiterste best om op jou te lijken maar de meeste mannen doen hun uiterste best om op vrouwen te lijken met hun gladgeschoren gezichten.
Als mannen niet meer elke ochtend hun, door God geschapen, mannelijkheid eraf scheren is er een heel duidelijk onderscheid.
Helemaal eens! Leve de baard en de barbier met mannen onder elkaar!Gritje schreef: ↑21 mei 2026, 21:41Ik kan het nu niet laten om te reageren, vrouwen doen niet hun uiterste best om op jou te lijken maar de meeste mannen doen hun uiterste best om op vrouwen te lijken met hun gladgeschoren gezichten.
Als mannen niet meer elke ochtend hun, door God geschapen, mannelijkheid eraf scheren is er een heel duidelijk onderscheid.
Ik doe in ieder geval op geen enkele manier mijn best om op jou te lijken. 
Broekhuis annuleert Rokjesdag: “In Barneveld is het altijd al rokjesdag”
BARNEVELD – Modehuis Broekhuis heeft de geplande Barneveldse Rokjesdag afgeblazen.
“Elders zie je op zo’n dag ineens de omslag,” aldus een medewerker van Broekhuis. “De winter verdwijnt, de benen verschijnen, het dorp ademt lente. Hier zat op 3 januari al iemand in een rok op de fiets. Dan wordt het methodologisch lastig.”
Volgens het modehuis is er in Barneveld geen sprake van een duidelijke rokjespiek, maar van een stabiel jaargemiddelde. Ook op dagen met motregen, noordoostenwind en gevoelstemperatuur min twee worden in het centrum voldoende rokken waargenomen om elke seizoensmeting te verstoren.
De organisatie overwoog nog een onderscheid te maken tussen winterrokken en zomerrokken, maar zag daar na intern overleg vanaf. “Voor je het weet beland je in een principiële discussie over denier, panty’s en vestjes. Daar is Rokjesdag niet voor bedoeld.” https://barnespeld.nl/broekhuis-annulee ... rokjesdag/

BARNEVELD – Modehuis Broekhuis heeft de geplande Barneveldse Rokjesdag afgeblazen.
“Elders zie je op zo’n dag ineens de omslag,” aldus een medewerker van Broekhuis. “De winter verdwijnt, de benen verschijnen, het dorp ademt lente. Hier zat op 3 januari al iemand in een rok op de fiets. Dan wordt het methodologisch lastig.”
Volgens het modehuis is er in Barneveld geen sprake van een duidelijke rokjespiek, maar van een stabiel jaargemiddelde. Ook op dagen met motregen, noordoostenwind en gevoelstemperatuur min twee worden in het centrum voldoende rokken waargenomen om elke seizoensmeting te verstoren.
De organisatie overwoog nog een onderscheid te maken tussen winterrokken en zomerrokken, maar zag daar na intern overleg vanaf. “Voor je het weet beland je in een principiële discussie over denier, panty’s en vestjes. Daar is Rokjesdag niet voor bedoeld.” https://barnespeld.nl/broekhuis-annulee ... rokjesdag/
Sorry taalpurist, ik zag mijn foutje even niet.
-
Groepscirkel
Zo niet leuk.
Michaels schreef: ↑Gisteren, 06:55 Broekhuis annuleert Rokjesdag: “In Barneveld is het altijd al rokjesdag”
![]()
![]()
Vandaag kregen we een mail van school over de kledingvoorschriften mbt het weer. Blijkbaar is het nodig 
Laatst gewijzigd door merel op 22 mei 2026, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet alleen in het westen des lands...HHR schreef: ↑20 mei 2026, 15:11 Ik ben voorstander voor onderscheid tussen man vrouw qua kleding.
Zelf ben ik opgegroeid dat de rok of jurk voor de vrouw de regel is. En cultureel vind ik dat ook prima.
Ik denk dat het stukje terecht aangeeft dat het ook niet meer is dan traditie en cultuur.
En als ik de ontwikkelingen overzie denk ik ook dat met één generatie de hele broek - rok discussie niet meer bestaat.
Zeker in het westen des lands niet. Jonge generatie refo's dragen door de weeks massaal broeken. Tot in de OGG aan toe.
Voor mij begint de vraag niet bij: rok of broek? Maar bij: wandel ik waardig de Heere? Paulus bidt in Kolossenzen 1 dat gelovigen zo vervuld worden met de kennis van Gods wil, dat hun wandel past bij de Heere. Dat raakt ook kleding. Niet als traditie, maar als vrucht van liefde tot Christus. Daarom is de vraag niet: is een rok automatisch eerbaar en een broek automatisch verkeerd? De vraag is: wat straalt mijn kleding uit? Eenvoud, waardigheid... of aandacht voor mijn lichaam, status, mode etc. En die vraag geldt niet alleen vrouwen.
Bijbels gezien is eerbaarheid geen kledingmodel, maar een vorm van wandelen: leven, kiezen en je kleden op een manier die past bij de Heere Die je liefhebt.
Bijbels gezien is eerbaarheid geen kledingmodel, maar een vorm van wandelen: leven, kiezen en je kleden op een manier die past bij de Heere Die je liefhebt.
En dan die mannenbroeken. Je ziet de voorkant, je ziet de achterkant, en vaak is de vorm van het achterwerk behoorlijk duidelijk. Er hangt bij mannen nooit een rokje overheen, dus waarom doen we alsof dát vanzelfsprekend eerbaar is?
Sterker nog: een vrouw kan tenminste nog een nette, ruime broek dragen. Maar bij mannen zie je eigenlijk altijd de vorm van bovenbenen, heupen en achterwerk. Daar moeten wij als vrouwen dan overal tegenaan kijken.
Laten we gewoon eens eerlijk naar de mannenbroek kijken. Allemaal een tuniekje, jongens.
Sterker nog: een vrouw kan tenminste nog een nette, ruime broek dragen. Maar bij mannen zie je eigenlijk altijd de vorm van bovenbenen, heupen en achterwerk. Daar moeten wij als vrouwen dan overal tegenaan kijken.
Laten we gewoon eens eerlijk naar de mannenbroek kijken. Allemaal een tuniekje, jongens.
Wat bedoel jij met aandacht voor het lichaam?
Eerst de vraag opwerpen "wandel ik waardig de Heere" en dan zo'n zanikposting over anderen erachteraan. Hullie en zullie. Waar let je op zeg.Arja schreef: ↑Gisteren, 17:52 En dan die mannenbroeken. Je ziet de voorkant, je ziet de achterkant, en vaak is de vorm van het achterwerk behoorlijk duidelijk. Er hangt bij mannen nooit een rokje overheen, dus waarom doen we alsof dát vanzelfsprekend eerbaar is?