Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 07:34
HHR schreef: ↑Gisteren, 22:54
Een gewone nette uitleg.
En ook het relativeren van de eigen positie en gewoontes vond ik goed.
@ Ambtenaar, het relativeren van de eigen positie en gewoontes vind ik goed zegt u. Dat ben ik van harte met u eens. Het kan ons behoeden voor krampachtigheid. Anderszijds moeten we opmerken dat er meer en meer wordt gerelativeerd. Ik zie dat in columns, hoor het in podcasts. Zou er een gevaar in kunnen zitten? Ik las pas nog in de geschiedenis van de Rooms Katholiek kerk, onder redactie van dr. Hamans. Hij nam het Erasmus buitengewoon kwalijk dat die voortdurend relativeerde en rustig de geestelijken durfde te bespotten. Zie zijn 'Lof der zotheid' . Hij vond dat Erasmus daarmee de kerk ondermijnde. Zou er een devaluering van de ambten achter kunnen zitten in het voortdurend relativeren van bijvoorbeeld het fenomeen curatorium? Mijn visie is een beetje dubbel. Heb ook volop bezwaren tegen het curatorium, waarvan het voornaamste bezwaar is dat als men eenmaal door het curatorium is 'het geestelijk wel goed zit' met de aangenomen persoon. Dat geeft direct al een bepaalde onaantastbaarheid. Hun bekering is immers goedgekeurd door wijze mannen . Vreemd van mezelf dat ik me toch ook weer zorgen maak over de nieuwe trend van relativeren.