God van God verlaten?

Marnix

Bericht door Marnix »

Robert schreef:
de formulieren zijn immers een volledig bijbelgetrouwe (= onfeilbare) samenvatting van de bijbel.
Wat een dwaalleer.
Ik raad je echt aan om op te passen met dit soort gedachten.
De formulieren zijn niet onfeilbaar.

Ik wil geen verbanden of linken leggen, maar elke sectarische / afvallige / dwalende groep heeft een eigen 'onfeilbaar' instituut.
De paus, het boek van mormon, de koran.
Dan heb ik 100000[..]00000x liever de formulieren, maar maak niet de fout deze de verabsoluteren.
Redenaar altijd vanuit de Bijbel. niet vanuit een afgeleide hiervan. (die wel zeer goed bruikbaar is als leerboek, als samenvatting, als referentie, etc.)

edit: voor de duidelijkheid: ik vergelijk de formulieren NIET met de paus/boek van mormon/de koran, etc.!! Ik vergelijk het verabsoluteren van een niet Bijbels boek met -zeer duidelijk foute- verabsoluteringen van andere niet-Bijbelse bronnen door dwalende groepen. Als een waarschuwing.
Ho, goed lezen, ik gaf daar een standpunt neer dat niet mijn standpunt is... ik geloof niet dat de formulieren zonder fouten zijn, dat kan niet want ze zijn door zondige mensen geschreven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Robert

Bericht door Robert »

Marnix schreef: Ho, goed lezen, ik gaf daar een standpunt neer dat niet mijn standpunt is... ik geloof niet dat de formulieren zonder fouten zijn, dat kan niet want ze zijn door zondige mensen geschreven.
Ah, nu zie ik het.
Ik dacht dat je erkende dat dat jouw quote was.
Mooi, dan staan we op 1 lijn hierin!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert

Bericht door Robert »

Daar zie je inderdaad de andere kant van hoe er over de hel gesproken wordt in de Bijbel.
Soms een verterend vuur, een eeuwige kwelling, soms de buitenste duisternis, de eeuwige verlatenheid.

Uiteraard kunnen beiden niet letterlijk naast elkaar bestaan.
Een eeuwig vuur en de buitenste duisternis gaan niet samen.
Dus moet ten minste één van beiden symbolisch bedoeld worden.

Daar kan discussie over zijn. Ik durf in zo'n discussie de waarheid niet te claimen, maar heb zelf wel de mening dat het hier in openbaring 14 symbolisch is. Temeer omdat Jezus, waarvan ik geloof dat hij de straf van God gedragen heeft, dus ook de hel, niet in een eeuwig vuur is geweest waar hij werd gepijnigd, hij werd door God verlaten. Dat was het dieptepunt van de straf.
Bovendien is de kruisiging, m.i., zeker niet symbolisch op te vatten, maar rauwe werkelijkheid.

In die rauwe werkeiljkheid is de Godverlatenheid de ultieme straf.
Geen eeuwig vuur, maar een buitenste duisternis.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja er zijn genoeg mogelijkheden te bedenken maar het blijft speculeren. Er kan daar ook zulke dikke duisternis zijn dat zelfs het vuur er geen licht verspreidt....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie