God van God verlaten?

Miscanthus

God van God verlaten?

Bericht door Miscanthus »

dat heb je snel uitgedacht. Luther had er drie dagen voor nodig "Gott von Gott verlassen, wer kan es fassen?"
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

God van God verlaten kan inderdaad niet. Maar de liefdesuitingen van de Vader werden in gehouden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Toch ervoer Jezus het wél zo:

"Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?"

Of waren dat nou ongelukkig gekozen woorden?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ter info: deze mening vind je ook terug in het kort begrip.

Vr.33. In welke natuur heeft Christus geleden?
Antw. Alleen in Zijn menselijke natuur, dat is, in Zijn ziel en lichaam.

H.C. zondag 15, vr. 37.
N.G.B. art. 20, 21.

Vr.34. Wat heeft dan de Godheid van Christus hiertoe gedaan?
Antw. Zijn Godheid heeft door haar kracht die aangenomen mensheid alzo versterkt, dat zij de last van de toorn van God tegen de zonde heeft kunnen dragen, en ons daarvan verlossen.

H.C. zondag 6, vr. 17.
N.G.B. art. 19, 21.
D.L. 2:1-4, dw :2-3

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit zo bij stil heb gestaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. En waarom werd het 3 uur lang donker op aarde? Waarom staat er in de geloofsbelijdenis dat Jezus neerdaalde in de hel?! De hel is waar God niet is... dus de Vader en de Zoon waren van elkaar gescheiden, God keerde zich die tijd van Jezus af (tijdens de 3 uur duisternis) en daarom werd het donker.

God veroordeelde Jezus, Zijn eigen Zoon. Als ze nog drieeenheid zouden zijn, zou God dan zichzelf niet ook veroordeeld hebben? Hoe kon Hij zich dan van zichzelf afkeren.

We moeten hier de Vader en de Zoon denk ik wel van elkaar loskoppelen.... de Zoon leed, werd door Vader veroordeeld... Hij bleef wel God, zelfs in de dood... Maar ik denk niet dat je kan stellen dat de drieeenheid verder niet onderbroken werd... want hoe kon God dan zo vertoornd zijn op de zonde dat Hij zijn gezicht van Jezus afkeerde en zoals Jezus zelf in zijn meest intense lijden riep Hem verlaten hebben?

Laten we nou maar niet dingen die wij niet kunnen begrijpen als onmogelijk zien, want de kans is aanwezig dat we Zijn verzoeningswerk dan geen recht doen....

Edit: Hm ik zie dat het kort begrip aangeeft dat hij alleen naar menselijke natuur geleden heeft. Even de verwijsteksten lezen... ik vind het vreemd dat de goddelijke en menselijke natuur van elkaar losgekoppeld worden, want het diepste lijden zat hem toch niet in het lichamelijke lijden maar in de last van de zonde en de toorn van God over de zonde, waardoor God zich zelfs van Hem afkeerde en Hem verliet.... daarin kan je zijn 2 naturen toch niet van elkaar loskoppelen? Zijn lichaam was menselijk, maar zijn ziel was toch zowel menselijk als goddelijk? Hij had toch niet twee zielen, een menselijke en een goddelijke? Hoe de kerkorde dan zeggen dat ook naar ziel alleen de menselijke natuur geleden zou hebben?

De tekst die hierbij genoemd wordt bewijst dat ook totaal niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier kan ik een aantal dingen op antwoorden:
1. Begrijpen kan ik dit ook niet; alleen maar geloven
2. Luther had niet zoveel werken uit de Reformatie en Nadere Reformatie tot zijn beschiking als wij. Lees bijvoorbeeld hoofdstuk 22 van Brakels Redelijke Godsdienst, over Christus' vernedering. Ook het Kort Begrip had Luther nog niet.
3. Luther had toch een iets andere visie op de menselijke natuur van Christus als Calvijn, in wiens traditie wij staan.
mayflower

Bericht door mayflower »

Marnix schreef:Precies. En waarom werd het 3 uur lang donker op aarde? Waarom staat er in de geloofsbelijdenis dat Jezus neerdaalde in de hel?! De hel is waar God niet is... .
???? De hel is wel waar God wel is, maar dan alleen met Zijn toorn en oordeel en niet met Zijn genade.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mayflower, ik vraag me af of God in de hel aanwezig is. Mij is altijd geleerd dat de hel een plek is waar God niet is.... de buitenste duisternis waar het Licht niet is... Zou dat niet Gods toorn zijn, dat Hij zich volledig van die mensen afkeert.... zoals Hij zich 3 uur lang volledig van Christus afkeerde? Daar zag je heel even wat er van de wereld zou worden als God zijn handen ervan zou af trekken... een hel!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jeremia 23 : 24 Zou zich iemand in verborgene plaatsen kunnen verbergen, dat Ik hen niet zou zien? spreekt de HEERE; vervul Ik niet den hemel en de aarde? spreekt de HEERE.
Job 26 : 6 De hel is naakt voor Hem, en geen deksel is er voor het verderf.
Psalm 139 : 8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.
Unionist

Bericht door Unionist »

En Jezus' eigen woorden. Tellen die nog mee als bewijs?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat alleen iemand die tegelijk God en mens is de zonde kan dragen geeft toch ook wel aan dat de last zo zwaar was dat iemand alleen naar menselijke natuur de straf niet zou kunnen dragen, maar Jezus kon dat wel omdat Hij tegelijk ook God was?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ Marnix; ik vind dat je heel kil en berekenend over dit soort zaken praat. 't Zou je sieren als dat eens op een andere manier kon. Verder denk je nog veel te menselijk over God. God is een geest, wie zou Hem doorgronden? Christus had een ziel, een menselijke ziel, want God heeft geen ziel en is geen ziel. Dus Hij leedt naar Zijn menselijke natuur/ ziel.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

- knip -
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 18 apr 2006, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Well, wat dingen:
1. Als er staat: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten, dan is dat duidelijke taal. Het geeft ons echter geen antwoord op de vraag of Christus dit puur als mens riep...
2. Is het (filosofisch gezien) mogelijk dat God van God verlaten is, en tegelijkertijd de stelling vast te houden dat God 1 wezen is?
3. Het is mogelijk dat Jezus iets vanuit alleen zijn positie als mens zegt. We zien dat bij het kruiswoord: Mij dorst. We zien dat bij zijn uitspraak dat Hij iets niet wist.
4. Als de belijdenissen spreken over nedergedaald ter helle, staat daar voor het woord hel, het woord Hades (dodenrijk).
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:@ Marnix; ik vind dat je heel kil en berekenend over dit soort zaken praat. 't Zou je sieren als dat eens op een andere manier kon. Verder denk je nog veel te menselijk over God. God is een geest, wie zou Hem doorgronden? Christus had een ziel, een menselijke ziel, want God heeft geen ziel en is geen ziel. Dus Hij leedt naar Zijn menselijke natuur/ ziel.
En zou het Jezus goddelijke natuur dan koud hebben gelaten dat zijn Vader zelf Hem verliet?

Je kan hierin toch zijn goddelijke en menselijke natuur niet van elkaar loskoppelen, alsof God de mens Jezus wel verliet maar de God Jezus niet?

Dat je vindt dat ik kil hierover praat, zo kan dat op je overkomen omdat we hier geschreven woorden uitwisselen.... maar dat is dan misleidend. Ik heb Goede Vrijdag intens meegemaakt en het heeft mij erg geraakt.... Jezus offer is absoluut niet iets gewoons of zo voor mij, iets waar ik luchtig over doe of zo... Het is het grootste dieptepunt in de geschiedenis van de mensheid, en tegelijk ook het grootste hoogtepunt... De schuld werd betaald. Maar het kostte God het liefste wat Hij had, Zijn eigen Zoon, die zelf God is, werd er onschuldig door diezelfde mensen, ook door mij, gekruisigd. En dat is diep en diep triest, onbeschijfelijk triest, dus hou ik ook op het te beschrijven. Maar verwijt me geen kilheid op dit punt, dat komt aan als een messteek in de rug.
Plaats reactie