Owen schreef: ↑Gisteren, 21:48
Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:49
MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:45
Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 15:49
De discussies van de laatste dagen geven in elk geval wat meer en nieuwe context aan de diepgaande impasse in de CGK. Waarbij ik denk dat dit ook voor de aanpalende verbanden geldt of zal gaan gelden.
Voor mij geldt het juist andersom. Meelezend vanaf de zijlijn vind ik het een grotendeels vervreemdende discussie. Er komt veel exegese langs waar ik grote vragen bij heb. Zelf herken ik het ook niet als typisch CGK denken, ook niet voor het middendeel (of ter linker zijde daarvan) binnen de kerken. Even heel zwart-wit gesteld bekruipt mij vooral een gedachte van stokpaardjes berijden.
Even heel boud gesteld, als dit inderdaad het onderliggende aan de impasse is, ga ik de lokale raad vragen de gemeente bij Rijnsburg c.s. aan te melden.
Deze discussie is mij ook vreemd, zowel de rhadders kant als zijn opponenten. Ik geloof er ook helemaal niets van dat dit een nieuwe context geeft aan de crisis in de CGK. Het grootste deel van de mensen aan beide flanken en in het midden haakt af bij dit soort fijnslijperij. Er is ook geen enkel synodebesluit of leerstelling in de CGK die de ene of de andere kant van deze discussie ondersteunt.
Verschillende theologische 'culturen' hebben er in de CGK altijd bestaan en dat is nooit een probleem geweest. We hebben prof. Versteeg gehad en prof. Baars, om het maar even simpel uit te leggen.
Het artikel in de laatste Wekker van prof. van den Os is een aanrader; die stelt dat de theologische kwesties misschien zelfs wel een minder dominante rol spelen dan we denken, en gaat het daarnaast ook om gezagsverhoudingen en machtsstructuren.
Het gaat hier toch allesbehalve over fijnslijperij? Het gaat wat mij betreft over de vraag hoe serieus je het eeuwig heil van mensen neemt en in hoeverre je dat mag veronderstellen bij gemeenteleden.
Rhadders zegt: op een enkele uitzondering na komt het met belijdende leden echt wel goed. Ik zeg, en velen met mij, hoe kan het dan dat honderden belijdende leden de kerk verlaten zonder een andere geloofsgemeenschap te vinden? Deze crisis die voornamelijk de linkerflank van de kerk treft (waar ik goed bekend mee ben) komt volgens mij juist door het gedachtegoed dat rhadders propageert: het zal wel goed zitten met vrijwel alle gemeenteleden.
Dat noem je toch geen fijnslijperij? Het klopt dat er altijd verschillende stromingen zijn geweest in de CGK. Een meer voorwerpelijke, en een meer onderwerpelijke. Maar binnen de voorwerpelijke richting wordt nu openlijk geflirt met de alverzoening. En als dit niet openlijk gebeurt, denken de meeste gemeenteleden al wel zo. Ik spreek uit ervaring!
Met fijnslijperij bedoel ik de discussies over Bijbelteksten, voor wie ze bedoeld zijn en voor wie niet, hoe je ze moet interpreteren, etc.
De vraag die jij stelt is van een heel andere orde. Vooropgesteld; ik denk er niet zo over als rhadders. Pas hoorde ik een preek van Bram Hofland, echt linkerflank, en daar hoorde ik een een ernstige waarschuwing in die ook echt anders is dan wat rhadders hier schrijft. Overigens zie ik bij rhadders geen alverzoening en hoor ik die ook van geen enkele CGK predikant.
Maar de vraag hoe het kan dat zoveel belijdende leden vertrekken en dat niet alleen, ook het geloof lijken te verliezen? Dat is zo'n vraag waar voor mij geen duidelijk antwoord op is. Ik hoop dat ze uiteindelijk toch ergens een plek vinden en dat het geloof niet helemaal weg is. Verplaats je in de ouders van zulke vertrekkende leden. Zou je die niet troosten? Wijzen op Gods beloften? Met hen bidden? Een oordeel is dan toch niet nodig?