Volgens mij heb je dat nergens zo gezegd. Nu voeg je het woordje 'oprecht' toe, en dan ben ik het met je eens. Het probleem is alleen dat ik veel naambelijders zie, en veel mensen die na hun geloofsbelijdenis afhaken. Dat zullen dan geen oprechte belijders zijn geweest. En dan heeft er dus geen wedergebooete plaatsgevonden. Het lijkt wel, alsof jij die mogelijkheid uitsluit. Jij denkt dat iedereen die gelofosbelijdenis doet voorin de kerk dat van een waar en oprecht geloof is, toch? Ja daar kan ik het niet mee eens zijn.rhadders schreef:Ik zeg alleen dat áls iemand (ooit) oprecht Christus als Heer en Heiland heeft beleden, diegene wedergeboren is en dat dit onomkeerbaar is. Dat wordt in twijfel getrokken, waarop mijn vraag is: waarom?
Het is niet zo moeilijk om twijfel te zaaien, immers: zonde doen we allemaal (Paulus: 'wat ik niet wil,
Iemand is wedergeboren wanneer de Geest in het hart werkt. Dat is een van de definities die ik zou kunnen hanteren. Als ik het goed heb, is jouw definitie van een wedergeboren persoon 'iemand die ooit geloofsbelijdenis heeft afgelegd'. Ja, dat is echt een soort variant op de veronderstelde wedergeboorte van Kuijper.Laten we het eens omdraaien. Dat maakt het punt - hoop ik - wat eenvoudiger: wanneer kan je stellen dat iemand wedergeboren is? Oprecht benieuwd naar je reactie hierop
Sowieso is het hele begrip 'wedergeboorte' totaal overschat in de gereformeerde traditie. Je komt het slechts in twee hoofdstukken tegen. Een begrip als discipelschap, dat letterlijk honderden keren voorkomt in het Nieuwe Testament, daar hoor je nou nooit eens een preek over.
Ik denk dat een wedergeboorte niet ongedaan gemaakt kan worden. Wat God begonnen is om te doen, dat maakt Hij ook af. Ik denk alleen niet dat er veel mensen wedergeboren zijn. Ik zie, ook onder uiterlijke belijders, veel onbegrip van het evangelie en veel lauwheid en zonde in leer en leven.