Ok, maar wat zou hij bedoelen dan?Job schreef: ↑09 mei 2026, 22:59 Dat zou een boeiend standpunt zijn.
Als de Bijbel alleen vruchtbaar kan zijn voor mensen die zich willen laten gezeggen, dan was het voor ons allemaal een verloren zaak.
Maar goed. Ik houd het er maar op dat het een ongelukkige formulering is die er tijdens het redigeren tussendoor geglipt is.
Aanbod van Genade
Re: Aanbod van Genade
Ik denk toch dat dat wel een waarheid als een koe is. Zonder het werk van de heilige Geest kan ook bijbellezen ons niet helpen. Dat is toch een heel bijbelse gedachte?
Dat hoeft niet moedeloos te maken, want het liefste werk van de Geest is nu juist mensen tot Christus brengen.
Dat hoeft niet moedeloos te maken, want het liefste werk van de Geest is nu juist mensen tot Christus brengen.
Nou... de vervolgzin is: "Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?".DDD schreef: ↑09 mei 2026, 23:16 Ik denk toch dat dat wel een waarheid als een koe is. Zonder het werk van de heilige Geest kan ook bijbellezen ons niet helpen. Dat is toch een heel bijbelse gedachte?
En Gods Woord lezen is de enige remedie voor mensen die (altijd) hun eigen gelijk zoeken en bevestiging zoeken voor hun kritiek.
Nou, voor zover je bedoelt dat je voor de waarheid beter in de Bijbel dan bij deze schrijver terecht kunt, kan ik het daar wel mee eens zijn.
Maar ik denk dat hij het gewoon bedoelt als een oproep om samen te luisteren, in plaats van je tegen Gods woord te verzetten.
Maar ik denk dat hij het gewoon bedoelt als een oproep om samen te luisteren, in plaats van je tegen Gods woord te verzetten.
Dat Gods Woord geen bevestiging gaat bieden voor zelfhandhaving.Wim Anker schreef: ↑09 mei 2026, 23:10Ok, maar wat zou hij bedoelen dan?Job schreef: ↑09 mei 2026, 22:59 Dat zou een boeiend standpunt zijn.
Als de Bijbel alleen vruchtbaar kan zijn voor mensen die zich willen laten gezeggen, dan was het voor ons allemaal een verloren zaak.
Maar goed. Ik houd het er maar op dat het een ongelukkige formulering is die er tijdens het redigeren tussendoor geglipt is.
In de Bijbel is het wel allemaal terug te vinden, de duisternis en vijandschap en betweterigheid van een mens: daar was iedereen mee behebt die door de Heere is opgezocht - en daar schittert dan ook het wonder van opzoekende zondaarsliefde.
Maar niet zo dat de Schrift mensen een schouderklopje gaat geven die zich tegen Hem blijven verzetten.
Een hoor. Alleen bestrijd ik dat de Schrift dan niet helpt. Dat doet het wel. (Het kan wijs maken tot zaligheid, ook degenen die gaan zoeken om hun kritiekpunten bevestigd te krijgen). Ook al zijn des lezers intenties verkeerd. Maar goed, mischien is het gewoon onhandige verwoording.Job schreef: ↑Vandaag, 05:04Dat Gods Woord geen bevestiging gaat bieden voor zelfhandhaving.Wim Anker schreef: ↑09 mei 2026, 23:10Ok, maar wat zou hij bedoelen dan?Job schreef: ↑09 mei 2026, 22:59 Dat zou een boeiend standpunt zijn.
In de Bijbel is het wel allemaal terug te vinden, de duisternis en vijandschap en betweterigheid van een mens: daar was iedereen mee behebt die door de Heere is opgezocht - en daar schittert dan ook het wonder van opzoekende zondaarsliefde.
Maar niet zo dat de Schrift mensen een schouderklopje gaat geven die zich tegen Hem blijven verzetten.
-
Groepscirkel
Een diepe zucht bij zo'n introductiezin: Zeker als je wilt waken voor wat de schrijver noemt een YouTube-godsdienst: een ‘bij elkaar gekeken godsdienst’.
In Veluwse redeneertrant hoor ik vaker dat oppositie wordt gevoerd tegen "godsdienst", wat dan synoniem zou zijn voor het huis van de dwaze bouwer.
In Veluwse redeneertrant hoor ik vaker dat oppositie wordt gevoerd tegen "godsdienst", wat dan synoniem zou zijn voor het huis van de dwaze bouwer.
Nee dat staat er niet, er staat, in mijn woorden uitgedrukt en meer als alleen de zin die jij vet gemaakt heeft:Wim Anker schreef: ↑09 mei 2026, 16:55 Vanmorgen zag ik dit boek liggen. https://www.hertog.nl/artikel/978946370 ... 719B0ZLCFr
"Hoor ik.het goed in de kerk" van R.P. van Dijk.
Eerste pagina gelezen, hier de tekst:
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is.
In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Als je echt wilt luisteren naar wat de Bijbel zegt, ook wanneer dat confronterend is, dan is dit boek voor jou. Maar…. als je alleen bevestiging zoekt voor je eigen mening of twijfels, en niet bereid bent kritisch naar jezelf te kijken, dan zul je het boek waarschijnlijk niet prettig vinden. Daar heeft hij ervaring mee.
.
'In hoofdstuk drie ga ik het over mezelf hebben.'Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 07:52 Een diepe zucht bij zo'n introductiezin: Zeker als je wilt waken voor wat de schrijver noemt een YouTube-godsdienst: een ‘bij elkaar gekeken godsdienst’.
Jammer dat zulke boekjes nodig zijn. Leer jongeren hoe ze Bijbels kunnen leven en ga geen kerkverband/kerkstroming verdedigen.
Die dikgedrukte zin is wel degelijk kwalijk. Gods Woord is scherp, als een tweesnijdend scherp zwaard. Ook voor opstandige, dwarse jongeren.
Ik hoorde dat hij ook gesproken heeft naar aanleiding van 't boekje voor de jongeren van de gemeente daar. Op een zaterdagmorgen als afsluiting van het catechisatieseizoen of zoiets?? Zou na te luisteren zijn. Maar ik kan niets vinden.
Dat laatste is precies wat de auteur zegt:
"Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is."
Nogal gemakkelijk om een zin te bekritiseren op basis van iets dat de auteur juist NIET zegt. Dat riekt naar laster.
Bovendien moet je het woordje 'Dan' wel in rekening brengen, ook in de volgende zin: Dan, zolang je dit vindt, zolang je vast blijft houden aan eigen standpunten, enzovoort... De opmerkingen hier vind ik daarom van een laag/kwaadaardig niveau.
Nounou, zo gaat 'ie wel weer. Een weerwoord is prima, ik zet hem expres wat scherp neer.
De duivel krijgt zelfs te horen van de Heere Jezus, herhaaldelijk: er staat geschreven.
Gods Woord helpt toch niet alleen als je niet kritisch bent ofzo? Corrigeer me gerust maar ga niet zo lelijk doen, Valcke.
De duivel krijgt zelfs te horen van de Heere Jezus, herhaaldelijk: er staat geschreven.
Gods Woord helpt toch niet alleen als je niet kritisch bent ofzo? Corrigeer me gerust maar ga niet zo lelijk doen, Valcke.
Waarom ik boos wordt, is omdat de auteur iets in de mond gelegd wordt dat hij absoluut niet zegt.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:49 Nounou, zo gaat 'ie wel weer. Een weerwoord is prima, ik zet hem expres wat scherp neer.
Ik heb geen zin om taalkundig er verder op in te gaan. De auteur zegt duidelijk dat iemand bereid moet zijn om kritisch te zijn ten opzichte van zijn eigen standpunten en niet Gods Woord alleen moet gebruiken ter bevestiging van het eigen gelijk. Dat is de premisse die hij heel duidelijk maakt.
Als echter zinnen uit deze context gehaald worden en dan bekritiseerd worden, dan komt dat op mij over als kwaadaardig.
In elk geval strijdt dat zeer tegen het negende gebod. Mooier kan ik het niet maken.
Inderdaad @Valcke. Ik laat me graag corrigeren, maar je zegt toch niet tegen vijanden: De bijbel gaat jouw niet helpen? En dat staat er wel. Elk mens van nature is een vijand. De bijbel is toch niet alleen voor mensen die al van vijand een vriend zijn gemaakt?Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:49 Nounou, zo gaat 'ie wel weer. Een weerwoord is prima, ik zet hem expres wat scherp neer.
(En nogmaals, mischien staat het er onhandig, maar ik ga niet tegen mijn zoon zeggen: "jij, met jouw kritiek, doe daar eerst wat aan en dan gaat de bijbel jouw helpen. Tot die tijd helpt is bijbellezen zinloos." En dat is wat ik lees.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 11 mei 2026, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij zegt (samengevat): Als je Gods Woord alleen voor je eigen karretjes wilt spannen en niet bereid zijn om kritisch te zijn naar jezelf toe, dan gaat dit boekje je niet helpen. Bij die houding zal ook Gods Woord je niet helpen.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 12:02Inderdaad @Valcke. Ik laat me graag corrigeren, maar je zegt toch niet tegen vijanden: De bijbel gaat jouw niet helpen? En dat staat er wel. Elk mens van nature is een vijand. De bijbel is toch niet alleen voor mensen die al van vijand een vriend zijn gemaakt?Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:49 Nounou, zo gaat 'ie wel weer. Een weerwoord is prima, ik zet hem expres wat scherp neer.
(En nogmaals, mischien staat het er onhandig, maar ik ga niet tegen mijn zoon zeggen: "jij, met jouw kritiek, doe eerst wat aan en ga dan gaat de bijbel jouw helpen".)
En natuurlijk ontkent de auteur niet dat Gods Woord ook zulke mensen kan veranderen en tot bekering brengen. Dat is hier helemaal de kwestie niet. De kwestie is dat de auteur hier aanwijst dat een mens geen profijt heeft van Gods Woord als hij deze met een vooringenomen houding leest en blijft lezen, namelijk om zijn eigen gelijk te bevestigen. En dat is gewoon waar. Dat zou ook nog wel uit de Bijbel zelf bevestigd kunnen worden, als je dat wilt.