Gereformeerde Gemeenten

Groepscirkel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Groepscirkel »

KDD schreef: 10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan

https://www.rd.nl/artikel/1145022-rehob ... -is-gelukt
Ctrl + C en Ctrl + V van Opheusden. Inspiratieloos.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 10 apr 2026, 18:06

Het is een mooi gebouw. Het staat pontificaal op een zichtlokatie waar ik meerdere keren per week langskom. Ik heb al verwonderde vragen van seculiere collega's over het gebouw gehad. Ze hadden geen idee dat het nog bestond dat zulke grote kerken gebouwd werden.
Gisteren (of woensdag) stond in NRC zelfs een column over dit gebouw
Laatst gewijzigd door merel op 10 apr 2026, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD

Bericht door KDD »

Het is een mooi gebouw. Het staat pontificaal op een zichtlokatie waar ik meerdere keren per week langskom. Ik heb al verwonderde vragen van seculiere collega's over het gebouw gehad. Ze hadden geen idee dat het nog bestond dat zulke grote kerken gebouwd werden.
Ik ben er vorige zomer langs gekomen maar wist niet dat het nog niet in gebruik was. Ik vindt dat het van binnen en buiten er heel netjes uitziet en waar ze trots op mogen zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

KDD schreef: 10 apr 2026, 18:11

Ik ben er vorige zomer langs gekomen maar wist niet dat het nog niet in gebruik was. Ik vindt dat het van binnen en buiten er heel netjes uitziet en waar ze trots op mogen zijn.
Het is een prachtig gebouw, op een goede plek en met een fijne predikant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat vind je er mooi aan?
Ik ben geen architect of zo, maar persoonlijk vind ik het gebouw lelijk, want buiten proporties: het torentje is veel te iel voor zo'n joekel van een gebouw, en die uitbouw aan de rechterkant van de foto (entree?) veel te groot.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de toren ook het minst geslaagd aan het geheel en verder houd ik niet van de stijl. Maar dat is ook een kwestie van smaak. In een nepjarendertig-buurt zou het wel kunnen passen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Fantasieloze naam voor een duur onderkomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef: 10 apr 2026, 22:20

Fantasieloze naam voor een duur onderkomen.
Ja, die naam is sowieso verschrikkelijk afgezaagd; daar wil ik het niet eens over hebben.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Groepscirkel schreef: 10 apr 2026, 18:09 Ctrl + C en Ctrl + V van Opheusden. Inspiratieloos.
De welstandscommissie kan ook bepaalde eisen hebben gesteld, bijv. over de hoogte van de toren.
refo

Bericht door refo »

Het is een beetje een rommelig design. Een kruiskerk, maar met het transept op het uiteinde.
Twee van die uitbouwtjes met verschillende raam/deur-partijen. Neem de hoofdingang als uitgangspunt en pas de linker uitbouw daarop aan, qua raampartij. In dat hoekje een deur die weer wat breder is dan al die smalle kaars-raampjes. Neem die breedte als uitgangspunt voor alle ander ramen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Goed gelukt deze kerk.. Wel ist van binnen beetje kaal.. Ik mis wat versiering, mooie kroonluchters of ander mooi spul

Hopelijk wordt het evangelie daar verkondigd en maken ze als gemeente ook beetje gezellig met elkaar en omgeving
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Over smaak valt niet te twisten. Het gebouw lijkt een beetje op de HHG Lunteren. Aan de ene kant moet het gebouw een beetje lijken op historische kerken, aan de andere kant word de karakterestieke indeling niet gehanteerd. Wel praktisch, maar gaat voorbij aan de kenmerken van akoestiek en symboliek van die oude kerken.

Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk :).

Desalniettemin: een mooi gebouw voor de gemeente aldaar. Al blijf ik van mening dat splitsen naar drie gemeenten van 500 - 600 beter was geweest.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De Rijssenaar schreef: 11 apr 2026, 07:57 Goed gelukt deze kerk.. Wel ist van binnen beetje kaal.. Ik mis wat versiering, mooie kroonluchters of ander mooi spul

Hopelijk wordt het evangelie daar verkondigd en maken ze als gemeente ook beetje gezellig met elkaar en omgeving
Kroonluchters?? Br.. :banghead
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Maanenschijn schreef: 11 apr 2026, 08:32<> Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk :). <>
Die gedachte hoort sinds 2004 definitief tot het verleden, voor zover dat nog niet het geval was. Afgescheiden gemeenten hadden toen de mogelijkheid kunnen benutten om zich te voegen bij de HHK. Dat is gedaan door slechts een enkele gemeente.
MGG

Bericht door MGG »

Groepscirkel schreef: 11 apr 2026, 08:52
Maanenschijn schreef: 11 apr 2026, 08:32<> Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk :). <>
Die gedachte hoort sinds 2004 definitief tot het verleden, voor zover dat nog niet het geval was. Afgescheiden gemeenten hadden toen de mogelijkheid kunnen benutten om zich te voegen bij de HHK. Dat is gedaan door slechts een enkele gemeente.
De HHK had zich bij een ander kerkverband kunnen voegen, maar koos voor een nieuwe afscheiding. Zover ik weet is de optie om bij een ander kerkverband aan te sluiten niet eens serieus overwogen. Ook de groep Rijnsburg kiest voor weer een nieuw kerkverband. Die keus is niet onlogisch, maar ik vind het wel jammer.
Plaats reactie