Ctrl + C en Ctrl + V van Opheusden. Inspiratieloos.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan
https://www.rd.nl/artikel/1145022-rehob ... -is-gelukt
Gereformeerde Gemeenten
-
Groepscirkel
Re: Gereformeerde Gemeenten
Gisteren (of woensdag) stond in NRC zelfs een column over dit gebouwJ.C. Philpot schreef: ↑10 apr 2026, 18:06Het is een mooi gebouw. Het staat pontificaal op een zichtlokatie waar ik meerdere keren per week langskom. Ik heb al verwonderde vragen van seculiere collega's over het gebouw gehad. Ze hadden geen idee dat het nog bestond dat zulke grote kerken gebouwd werden.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan
Laatst gewijzigd door merel op 10 apr 2026, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben er vorige zomer langs gekomen maar wist niet dat het nog niet in gebruik was. Ik vindt dat het van binnen en buiten er heel netjes uitziet en waar ze trots op mogen zijn.J.C. Philpot schreef: ↑10 apr 2026, 18:06Het is een mooi gebouw. Het staat pontificaal op een zichtlokatie waar ik meerdere keren per week langskom. Ik heb al verwonderde vragen van seculiere collega's over het gebouw gehad. Ze hadden geen idee dat het nog bestond dat zulke grote kerken gebouwd werden.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan
Het is een prachtig gebouw, op een goede plek en met een fijne predikant.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:11Ik ben er vorige zomer langs gekomen maar wist niet dat het nog niet in gebruik was. Ik vindt dat het van binnen en buiten er heel netjes uitziet en waar ze trots op mogen zijn.J.C. Philpot schreef: ↑10 apr 2026, 18:06Het is een mooi gebouw. Het staat pontificaal op een zichtlokatie waar ik meerdere keren per week langskom. Ik heb al verwonderde vragen van seculiere collega's over het gebouw gehad. Ze hadden geen idee dat het nog bestond dat zulke grote kerken gebouwd werden.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wat vind je er mooi aan?J.C. Philpot schreef: ↑10 apr 2026, 18:06Het is een mooi gebouw. Het staat pontificaal op een zichtlokatie waar ik meerdere keren per week langskom. Ik heb al verwonderde vragen van seculiere collega's over het gebouw gehad. Ze hadden geen idee dat het nog bestond dat zulke grote kerken gebouwd werden.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan
Ik ben geen architect of zo, maar persoonlijk vind ik het gebouw lelijk, want buiten proporties: het torentje is veel te iel voor zo'n joekel van een gebouw, en die uitbouw aan de rechterkant van de foto (entree?) veel te groot.
Ik vind de toren ook het minst geslaagd aan het geheel en verder houd ik niet van de stijl. Maar dat is ook een kwestie van smaak. In een nepjarendertig-buurt zou het wel kunnen passen.
Fantasieloze naam voor een duur onderkomen.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan
Ja, die naam is sowieso verschrikkelijk afgezaagd; daar wil ik het niet eens over hebben.Mister schreef: ↑10 apr 2026, 22:20Fantasieloze naam voor een duur onderkomen.KDD schreef: ↑10 apr 2026, 18:03 netjes gedaan
De welstandscommissie kan ook bepaalde eisen hebben gesteld, bijv. over de hoogte van de toren.
Het is een beetje een rommelig design. Een kruiskerk, maar met het transept op het uiteinde.
Twee van die uitbouwtjes met verschillende raam/deur-partijen. Neem de hoofdingang als uitgangspunt en pas de linker uitbouw daarop aan, qua raampartij. In dat hoekje een deur die weer wat breder is dan al die smalle kaars-raampjes. Neem die breedte als uitgangspunt voor alle ander ramen.
Twee van die uitbouwtjes met verschillende raam/deur-partijen. Neem de hoofdingang als uitgangspunt en pas de linker uitbouw daarop aan, qua raampartij. In dat hoekje een deur die weer wat breder is dan al die smalle kaars-raampjes. Neem die breedte als uitgangspunt voor alle ander ramen.
-
De Rijssenaar
Goed gelukt deze kerk.. Wel ist van binnen beetje kaal.. Ik mis wat versiering, mooie kroonluchters of ander mooi spul
Hopelijk wordt het evangelie daar verkondigd en maken ze als gemeente ook beetje gezellig met elkaar en omgeving
Hopelijk wordt het evangelie daar verkondigd en maken ze als gemeente ook beetje gezellig met elkaar en omgeving
- Maanenschijn
Over smaak valt niet te twisten. Het gebouw lijkt een beetje op de HHG Lunteren. Aan de ene kant moet het gebouw een beetje lijken op historische kerken, aan de andere kant word de karakterestieke indeling niet gehanteerd. Wel praktisch, maar gaat voorbij aan de kenmerken van akoestiek en symboliek van die oude kerken.
Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk
.
Desalniettemin: een mooi gebouw voor de gemeente aldaar. Al blijf ik van mening dat splitsen naar drie gemeenten van 500 - 600 beter was geweest.
Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk
Desalniettemin: een mooi gebouw voor de gemeente aldaar. Al blijf ik van mening dat splitsen naar drie gemeenten van 500 - 600 beter was geweest.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Kroonluchters?? Br..De Rijssenaar schreef: ↑11 apr 2026, 07:57 Goed gelukt deze kerk.. Wel ist van binnen beetje kaal.. Ik mis wat versiering, mooie kroonluchters of ander mooi spul
-
Groepscirkel
Die gedachte hoort sinds 2004 definitief tot het verleden, voor zover dat nog niet het geval was. Afgescheiden gemeenten hadden toen de mogelijkheid kunnen benutten om zich te voegen bij de HHK. Dat is gedaan door slechts een enkele gemeente.Maanenschijn schreef: ↑11 apr 2026, 08:32<> Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk. <>
-
MGG
De HHK had zich bij een ander kerkverband kunnen voegen, maar koos voor een nieuwe afscheiding. Zover ik weet is de optie om bij een ander kerkverband aan te sluiten niet eens serieus overwogen. Ook de groep Rijnsburg kiest voor weer een nieuw kerkverband. Die keus is niet onlogisch, maar ik vind het wel jammer.Groepscirkel schreef: ↑11 apr 2026, 08:52Die gedachte hoort sinds 2004 definitief tot het verleden, voor zover dat nog niet het geval was. Afgescheiden gemeenten hadden toen de mogelijkheid kunnen benutten om zich te voegen bij de HHK. Dat is gedaan door slechts een enkele gemeente.Maanenschijn schreef: ↑11 apr 2026, 08:32<> Daarnaast gaat een dergelijk model voorbij aan de oude gedachte binnen afgescheiden gemeenten wat in schuurtjes en gebouwtjes samenkomt, wachtend op de hereniging met de oude vaderlandse kerk. <>