Gelezen, gedacht, gehoord...

Arja

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

De Rijssenaar schreef: 03 apr 2026, 12:31 Ja, maar denk ook dat hij te veel in mij post wil zien..

De vraagsteller op Refoweb was zoekende, ik ken die vraag dus wilde advies geven over de middelen die mij geholpen hebben. Tis meer als dit voorbeeld: Als ik een gat moet boren in de muur en heb daar een Makita boormachine voor die heel goed werkt, dan adviseer ik dat gereedschap.. Als dan iemand komt en die zegt “ik kan geen gaten boren” dan zeg ik “probeer deze Makita boor eens, daar lukt het wel mee”.. Meer moet je er niet in zien… En natuurlijk weet ik dat de boor zonder stroom niks kan, dat de stroom uiteindelijk de kracht geeft aan de boor.. maar geloof niet dat dit het probleem van vraagsteller is, ik denk dat haar probleem onduidelijke prediking is.. Dus adviseer ik haar op prediking die wel heel duidelijk is over het evangelie
Jaa, ik begrijp je wel…

Als je lange tijd onder prediking hebt gezeten waarin dingen eenzijdig of onduidelijk waren, en je ontdekt ineens: het evangelie klinkt hier wél helder… dan ga je dat vanzelf doorgeven. Dat is geen gekke reactie. Dus dat je zegt: dit heeft mij geholpen, luister daar eens… dat snap ik. Alleen blijft voor mij wel staan dat die vergelijking met een boormachine net niet past.
Het Woord van God is geen gereedschap dat “beter werkt” als je de juiste kiest. Het is de Heere Zelf Die door Zijn Woord & Geest werkt.

En misschien zit hier (persoonlijk hè) nog iets onder. Toen ik zelf tot “ruimte kwam” (laten we die term maar gewoon gebruiken), ging ik niet zeggen: de prediking in KWB is helemaal verkeerd, Andrew Gray is pas goed. Maar er kwam juist weer verlangen om God te ontmoeten in Zijn Woord. Ja, er was verwarring van binnen, maar door het lezen van oudvaders kreeg ik meer duidelijkheid.

Wat ik me ook herinner: er was minder dat “elkaar in de haren vliegen”. Je wist: bij mij kan het niet waar zijn, want de dominee leert dit anders… maar tegelijk viel je niet meteen de prediking aan. Het was voorzichtiger ofzo... en dit kan ik niet goed uitleggen, hoe het precies was. Misschien lag het in de tachtiger jaren ook wel anders, qua generatie. Nu lijkt het soms bijna een tegenstelling te worden: dit tegenover de prediking in de gemeente. Terwijl het juist ondersteunend zou moeten zijn, niet ertegenover.

Dus misschien zo: wijs gerust op prediking waar het helder klinkt, maar laat het niet als een soort “voor en tegen” worden door je eigen gemeente helemaal de grond in te boren.

Later, in de tijd van Blaauwendraad ( rond de eeuwwisseling?), ontstond er ook zo’n scherpe voor- en tegen-cultuur. Als je je daarin herkende, maar niet meeging in die scherpte, werd je toch al snel neergezet als een soort mini-variant van Blaauwendraad. Dat heb ik zelf ook zo ervaren, terwijl ik zijn boek niet eens gelezen had. Nog steeds niet trouwens :)

Na dat boek zag je dat het bij veel mensen in de GerGem echt iets geraakt heeft, niet alleen inhoudelijk, maar ook persoonlijk... diep in hun ziel. Omdat ze zo hielden van hoe het ging, de weg van het volk van God, de standen in de genade, etc. De pijn die dat gaf, werkte door in hoe er gereageerd werd, ook in huisbezoeken. En als je vanuit pijn reageert, wordt het al snel scherper dan goed is.

Het internet nu versterkt zo'n wisselwerking alleen maar. Het was niet beter vroeger, maar wel anders (en ik weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen). Dat vind ik eerlijk gezegd best verdrietig.
Juist bij zulke wezenlijke dingen zou er meer voorzichtigheid en ootmoed moeten zijn... ook in de toon.

Geen idee, misschien kan iemand het beter uitleggen.
Iets over het kind met het badwater weggooien.
Dat je alles van je kerk weggooit.
Dat er niks goed is.
DDD

Bericht door DDD »

Maar jij bent toch niet de norm voor andere mensen? Wat De Rijssenaar doet is prima zoals het gaat.
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 03 apr 2026, 13:11 Maar jij bent toch niet de norm voor andere mensen? Wat De Rijssenaar doet is prima zoals het gaat.
:)

Nee, ik ben niet de norm... en dat pretendeer ik ook niet.
Ik vind gewoon dat niet alles automatisch “prima zoals het gaat” is, zonder dat daar iets over gezegd mag worden.
We zitten hier op een forum, dus die vrijheid hebben we.

Ik probeer alleen te benoemen wat ik zie gebeuren: dat het soms een tegenstelling wordt tussen bepaalde prediking en de gemeente, en dat de toon daarin scherper wordt dan goed is.
Daar mag je het mee oneens zijn...
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Arja schreef: 03 apr 2026, 13:04
De Rijssenaar schreef: 03 apr 2026, 12:31 Ja, maar denk ook dat hij te veel in mij post wil zien..

De vraagsteller op Refoweb was zoekende, ik ken die vraag dus wilde advies geven over de middelen die mij geholpen hebben. Tis meer als dit voorbeeld: Als ik een gat moet boren in de muur en heb daar een Makita boormachine voor die heel goed werkt, dan adviseer ik dat gereedschap.. Als dan iemand komt en die zegt “ik kan geen gaten boren” dan zeg ik “probeer deze Makita boor eens, daar lukt het wel mee”.. Meer moet je er niet in zien… En natuurlijk weet ik dat de boor zonder stroom niks kan, dat de stroom uiteindelijk de kracht geeft aan de boor.. maar geloof niet dat dit het probleem van vraagsteller is, ik denk dat haar probleem onduidelijke prediking is.. Dus adviseer ik haar op prediking die wel heel duidelijk is over het evangelie
Jaa, ik begrijp je wel…

Als je lange tijd onder prediking hebt gezeten waarin dingen eenzijdig of onduidelijk waren, en je ontdekt ineens: het evangelie klinkt hier wél helder… dan ga je dat vanzelf doorgeven. Dat is geen gekke reactie. Dus dat je zegt: dit heeft mij geholpen, luister daar eens… dat snap ik. Alleen blijft voor mij wel staan dat die vergelijking met een boormachine net niet past.
Het Woord van God is geen gereedschap dat “beter werkt” als je de juiste kiest. Het is de Heere Zelf Die door Zijn Woord & Geest werkt.
Helemaal eens hoor! Maar ik denk zelf dat je geen het werk van de Heilige Geest niet los moet zien van het middel, gereedschap en dus preken van het evangelie.. Dat probeerde ik ook te zeggen met zondag 31… Alst gereedschap niet goed doet, dan kan de Heilige Geest ook niet goed werken.. We vinden toch ook wat van de leer van Rome? Of de leer van vrijzinnige dominees? Zijn extreme voorbeelden.. Of mensen die alleen Statenvertaling willen bewaren. Ook daar is een begrijpelijke vertaling nodig. We lezen hem niet meer zoals de eerste editie.. daar zeggen we ook niet: Ja, de Heilige werkt, dus maakt de vertaling niet uit.. Zo moet je het meer zien wat ik bedoel.. Ik zeg dus iets over het middel..
Arja schreef: 03 apr 2026, 13:04 En misschien zit hier (persoonlijk hè) nog iets onder. Toen ik zelf tot “ruimte kwam” (laten we die term maar gewoon gebruiken), ging ik niet zeggen: de prediking in KWB is helemaal verkeerd, Andrew Gray is pas goed. Maar er kwam juist weer verlangen om God te ontmoeten in Zijn Woord. Ja, er was verwarring van binnen, maar door het lezen van oudvaders kreeg ik meer duidelijkheid.

Wat ik me ook herinner: er was minder dat “elkaar in de haren vliegen”. Je wist: bij mij kan het niet waar zijn, want de dominee leert dit anders… maar tegelijk viel je niet meteen de prediking aan. Het was voorzichtiger ofzo... en dit kan ik niet goed uitleggen, hoe het precies was. Misschien lag het in de tachtiger jaren ook wel anders, qua generatie. Nu lijkt het soms bijna een tegenstelling te worden: dit tegenover de prediking in de gemeente. Terwijl het juist ondersteunend zou moeten zijn, niet ertegenover.

Dus misschien zo: wijs gerust op prediking waar het helder klinkt, maar laat het niet als een soort “voor en tegen” worden door je eigen gemeente helemaal de grond in te boren.
Ja. Maar dat doe ik niet. Ik bespreek hier nauwelijks de preken, zou ik wel kunnen doen. Doe het bewust niet.. En heb soms ook echt wel wat aan de preken. Afgelopen zondag was het ook niet verkeerd..
Arja schreef: 03 apr 2026, 13:04 Het internet nu versterkt zo'n wisselwerking alleen maar. Het was niet beter vroeger, maar wel anders (en ik weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen). Dat vind ik eerlijk gezegd best verdrietig.
Juist bij zulke wezenlijke dingen zou er meer voorzichtigheid en ootmoed moeten zijn... ook in de toon.

Dat er niks goed is.
Jah. Denk dat het nu wel anders is.. Maar zou het vroeger beter zijn geweest? Dat lijkt me niet: want ik ken verhalen dat men echt op vuist ging, politie er aan te pas moest komen, dominees afgezet moesten worden, scheuringen om de meest kleine dingen.. boeken verbranden of begraven.. Als je dat hoort of leest, dan ist nu wel rustig..

Dat we voorzichtig moeten zijn, ben ik helemaal mee eens. Misschien ben ik dat niet altijd… en het komt van twee kanten. Voor mijn gevoel zijn de “zwaardere” mensen zijn vaak heel belerend en weten precies voor een ander hoe het zit..

Ik gooi het kind en badwater niet weg. Want zit er nog steeds elke zondag. Dus ben best braaf
Laatst gewijzigd door De Rijssenaar op 03 apr 2026, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Arja schreef: 03 apr 2026, 13:21
DDD schreef: 03 apr 2026, 13:11 Maar jij bent toch niet de norm voor andere mensen? Wat De Rijssenaar doet is prima zoals het gaat.

Ik vind gewoon dat niet alles automatisch “prima zoals het gaat” is, zonder dat daar iets over gezegd mag worden.

Ik probeer alleen te benoemen wat ik zie gebeuren: dat het soms een tegenstelling wordt tussen bepaalde prediking en de gemeente, en dat de toon daarin scherper wordt dan goed is.
Zeker is het gesprek goed. Ook als iemand vindt dat een ander het helemaal fout heeft. Anders had ik toch ook mijn bijdrage niet mogen geven.

Maar wel had ik bij het (her)lezen van jouw bijdrage wél het idee dat je erg uitgaat van je eigen karakter en voorkeuren bij het geven van suggesties.

Los daarvan: inderdaad kan de tegenstelling ook teveel aangezet worden, en kan een toon ook te scherp zijn. Ik vind zelf dat dat bij De Rijssenaar niet echt het geval is, behalve dan over Trump.
Arja

Bericht door Arja »

De Rijssenaar schreef: 03 apr 2026, 13:37
Arja schreef: 03 apr 2026, 13:04

Jaa, ik begrijp je wel…

Helemaal eens hoor! Maar ik denk zelf dat je geen het werk van de Heilige Geest niet los moet zien van het middel, gereedschap en dus preken van het evangelie.. Dat probeerde ik ook te zeggen met zondag 31… Alst gereedschap niet goed doet, dan kan de Heilige Geest ook niet goed werken.. We vinden toch ook wat van de leer van Rome? Of de leer van vrijzinnige dominees? Zijn extreme voorbeelden.. Of mensen die alleen Statenvertaling willen bewaren. Ook daar is een begrijpelijke vertaling nodig. We lezen hem niet meer zoals de eerste editie.. daar zeggen we ook niet: Ja, de Heilige werkt, dus maakt de vertaling niet uit.. Zo moet je het meer zien wat ik bedoel.. Ik zeg dus iets over het middel..
Arja schreef: 03 apr 2026, 13:04 En misschien zit hier (persoonlijk hè) nog iets onder. Toen ik zelf tot “ruimte kwam” (laten we die term maar gewoon gebruiken), ging ik niet zeggen: de prediking in KWB is helemaal verkeerd, Andrew Gray is pas goed. Maar er kwam juist weer verlangen om God te ontmoeten in Zijn Woord. Ja, er was verwarring van binnen, maar door het lezen van oudvaders kreeg ik meer duidelijkheid.

Ja. Maar dat doe ik niet. Ik bespreek hier nauwelijks de preken, zou ik wel kunnen doen. Doe het bewust niet.. En heb soms ook echt wel wat aan de preken. Afgelopen zondag was het ook niet verkeerd..
Arja schreef: 03 apr 2026, 13:04 Het internet nu versterkt zo'n wisselwerking alleen maar. Het was niet beter vroeger, maar wel anders (en ik weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen). Dat vind ik eerlijk gezegd best verdrietig.

Dat er niks goed is.
Jah. Denk dat het nu wel anders is.. Maar zou het vroeger beter zijn geweest? Dat lijkt me niet: want ik ken verhalen dat men echt op vuist ging, politie er aan te pas moest komen, dominees afgezet moesten worden, scheuringen om de meest kleine dingen.. boeken verbranden of begraven.. Als je dat hoort of leest, dan ist nu wel rustig..

Dat we voorzichtig moeten zijn, ben ik helemaal mee eens. Misschien ben ik dat niet altijd… en het komt van twee kanten. Voor mijn gevoel zijn de “zwaardere” mensen zijn vaak heel belerend en weten precies voor een ander hoe het zit..

Ik gooi het kind en badwater niet weg. Want zit er nog steeds elke zondag. Dus ben best braaf
Jij bent echt braaf :)
En het was vroeger niet beter. Gewoon anders.

Over wat je zegt als reactie op mij: Ja het middel doet ertoe. Het maakt verschil of het evangelie helder en zuiver klinkt, daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom zeg ik niet: het maakt allemaal niet uit wat er gepreekt wordt. Dus dat je daar de nadruk op legt, begrijp ik.

Alleen zou ik zelf één stapje voorzichtiger zijn in hoe je het zegt. Als je zegt: als het middel niet goed is, kan de Heilige Geest niet goed werken, dan klinkt het alsof Gods werk afhankelijk wordt van de kwaliteit van onze prediking. En volgens mij ligt het net iets anders.

God wil door middelen werken... en daarom is het zo belangrijk dat het zuiver is. Maar Hij is er niet door begrensd. En de Schrift laat ook zien: de zuiverste prediking kan zonder vrucht blijven door ongeloof, terwijl God soms juist door iets heen werkt wat wij gebrekkig zouden noemen. Dus het middel is echt belangrijk... maar uiteindelijk niet bepalend voor wat God kan doen.
Laatst gewijzigd door Arja op 03 apr 2026, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 03 apr 2026, 13:52
Arja schreef: 03 apr 2026, 13:21

Zeker is het gesprek goed. Ook als iemand vindt dat een ander het helemaal fout heeft. Anders had ik toch ook mijn bijdrage niet mogen geven.

Maar wel had ik bij het (her)lezen van jouw bijdrage wél het idee dat je erg uitgaat van je eigen karakter en voorkeuren bij het geven van suggesties.

Los daarvan: inderdaad kan de tegenstelling ook teveel aangezet worden, en kan een toon ook te scherp zijn. Ik vind zelf dat dat bij De Rijssenaar niet echt het geval is, behalve dan over Trump.
Ja, daar heb je wel een punt.
Ik merk ook wel dat ik hierin vanuit mijn eigen manier van denken reageer. Ik analyseer dingen snel en let veel op toon en wat er onder ligt. Dus dat kleurt wat ik schrijf.
Dus: aan alle strijdbare helden, doeners… iedereen mag er zijn 🙂

Bedankt @DDD, hier had ik wat aan.
De Rijssenaar

Arja schreef: 03 apr 2026, 13:58 Over wat je zegt als reactie op mij: Ja het middel doet ertoe. Het maakt verschil of het evangelie helder en zuiver klinkt, daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom zeggen ik niet: het maakt allemaal niet uit wat er gepreekt wordt. Dus dat je daar de nadruk op legt, begrijp ik.

Alleen zou ik zelf één stapje voorzichtiger zijn in hoe je het zegt. Als je zegt: als het middel niet goed is, kan de Heilige Geest niet goed werken, dan klinkt het alsof Gods werk afhankelijk wordt van de kwaliteit van onze prediking. En volgens mij ligt het net iets anders.

God wil door middelen werken... en daarom is het zo belangrijk dat het zuiver is. Maar Hij is er niet door begrensd. En de Schrift laat ook zien: de zuiverste prediking kan zonder vrucht blijven door ongeloof, terwijl God soms juist door iets heen werkt wat wij gebrekkig zouden noemen. Dus het middel is echt belangrijk... maar uiteindelijk niet bepalend voor wat God kan doen.
Je hebt gelijk. Maar ik hoor dat argument net te vaak om eigen fout gedrag goed te praten, of om niet kritisch naar zichzelf te kijken..
JCM

Bericht door JCM »

"Als het middel niet goed is, kan de Heilige Geest niet goed werken, dan klinkt het alsof Gods werk afhankelijk wordt van de kwaliteit van onze prediking."

Gods werk is wel degelijk afhankelijk van hoe zuiver de prediking in de kerk bezwaard en gepreekt wordt, dat laat ook Gods Woord duidelijk zien, o.a. in de volgende 10 teksten:
En tegelijk ook andersom: de zuivere prediking is een kenmerk van de aanwezigheid en werking van Gods Woord en Geest.

1 Timotheüs 6:20: Bewaar het pand u toebetrouwd

Openbaring 2:5: Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.

Joh 15:7: Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden.

Spreuken 29:18: Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot

Lukas 11:52 Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt den sleutel der kennis weggenomen;

Galaten 1:9 Gelijk wij tevoren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een evangelie verkondigt buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Matth. 15:6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.

Galaten 3:5: Die u dan den Geest verleent en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet of uit de prediking des geloofs?

Joh. 14:24a: Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet;

1 Thess. 2:13: Daarom danken wij ook God zonder ophouden, dat, als gij het woord der prediking Gods van ons ontvangen hebt, gij het aangenomen hebt, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord, dat ook werkt in u, die gelooft.

NGB: De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predicatie des Evangelies oefent; etc...
Refiosi

Bericht door Refiosi »

Nee je adviseert filmpjes en oplossingen enz. Maar de uitnemender weg (en de gereformeerde weg) is om het te zoeken waar het te vinden is, namelijk bij de bron. In Gods Woord, in Zijn inzettingen en ordinantiën, bij Zijn middelen. De rest kan behulpzaam zijn, maar daar mag nooit de hoofdmoot/verwijzing naar zijn. Het geloof is door het gepredikte Woord van God.

En dat zijn geen oplossingen en hapklare antwoorden. Dat is een worsteling voor Gods Aangezicht. God geeft op Zijn tijd en Wijze antwoord en altijd door een weg die we niet gedacht hadden.
Ja, maar denk ook dat hij te veel in mij post wil zien..
Ik mis het wonder en de worsteling. Ik wil dat graag zien ja, in je reacties. Ik mis het compleet. In al je reacties hier op het forum.

Het is niet belerend bedoeld, maar slechts een reactie op alles wat je hier opschrijft.

Ik heb overigens al weer spijt van die reactie en probeer mijn gedachten weer te richten op het onderwerp en karakter van deze dag. Hartelijke gegroet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

K de Vries schreef: 03 apr 2026, 01:07Ik heb mijn wachtwoord onherleidbaar veranderd en kan hier niet meer actief zijn.
Je kan op de link 'Wachtwoord vergeten' klikken, dan mailt hij je een link om een nieuw wachtwoord op te geven.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

@Refiosi
Ik probeer je te begrijpen..
Is jouw doel op het forum vooral om een oordeel over iemand te vormen en te geven? Want bij de ene mis je dít en bij de andere mis je dát. De ene deelt teveel en de andere te weinig. Maar ik krijg het idee dat je het vooral lastig vind als er kritische geluiden klinken.

Mijn doel is trouwens om van elkaar te leren. IJzer scherpt men met ijzer (volgens Spreuken 27:17).
Arja

Bericht door Arja »

JCM schreef: 03 apr 2026, 14:42 "Als het middel niet goed is, kan de Heilige Geest niet goed werken, dan klinkt het alsof Gods werk afhankelijk wordt van de kwaliteit van onze prediking."

Gods werk is wel degelijk afhankelijk van hoe zuiver de prediking in de kerk bewaard en gepreekt wordt, dat laat ook Gods Woord duidelijk zien, o.a. in de volgende 10 teksten:
En tegelijk ook andersom: de zuivere prediking is een kenmerk van de aanwezigheid en werking van Gods Woord en Geest.

1 Timotheüs 6:20: Bewaar het pand u toebetrouwd

Openbaring 2:5: Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.

Joh 15:7: Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden.

Spreuken 29:18: Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot

Lukas 11:52 Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt den sleutel der kennis weggenomen;

Galaten 1:9 Gelijk wij tevoren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een evangelie verkondigt buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Matth. 15:6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.

Galaten 3:5: Die u dan den Geest verleent en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet of uit de prediking des geloofs?

Joh. 14:24a: Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet;

1 Thess. 2:13: Daarom danken wij ook God zonder ophouden, dat, als gij het woord der prediking Gods van ons ontvangen hebt, gij het aangenomen hebt, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord, dat ook werkt in u, die gelooft.

NGB: De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predicatie des Evangelies oefent; etc...
Volgens mij zit hier precies het punt.

De teksten die je noemt laten zien hoe belangrijk het is dat het Woord zuiver is... daar ben ik het mee eens.
Maar de stap die je maakt, dat Gods werking afhankelijk is van hoe zuiver wij de prediking brengen, zie ik daar niet direct in terug.
Daar trek je volgens mij een conclusie die er niet zo expliciet staat.
De Rijssenaar

Refiosi schreef: 03 apr 2026, 14:46

Nee je adviseert filmpjes en oplossingen enz. Maar de uitnemender weg (en de gereformeerde weg) is om het te zoeken waar het te vinden is, namelijk bij de bron. In Gods Woord, in Zijn inzettingen en ordinantiën, bij Zijn middelen. De rest kan behulpzaam zijn, maar daar mag nooit de hoofdmoot/verwijzing naar zijn. Het geloof is door het gepredikte Woord van God.
Je zegt dat het geloof uit het gepredikte Woord van God is. Maar dat gebeurt toch in die filmpjes? Ze prediken het woord en daar komt dus geloof uit voort. Dat is toch ook een inzetting van God?
Refiosi schreef: 03 apr 2026, 14:46 En dat zijn geen oplossingen en hapklare antwoorden. Dat is een worsteling voor Gods Aangezicht. God geeft op Zijn tijd en Wijze antwoord en altijd door een weg die we niet gedacht hadden.
Oké, maar wat moet ik dan hier nu precies mee? Wat moet ik concreet veranderen?
Refiosi schreef: 03 apr 2026, 14:46
Ja, maar denk ook dat hij te veel in mij post wil zien..
Ik mis het wonder en de worsteling. Ik wil dat graag zien ja, in je reacties. Ik mis het compleet. In al je reacties hier op het forum.
Oké. Wat is dan nu je conclusie?
Refiosi schreef: 03 apr 2026, 14:46 Het is niet belerend bedoeld, maar slechts een reactie op alles wat je hier opschrijft.

Ik heb overigens al weer spijt van die reactie en probeer mijn gedachten weer te richten op het onderwerp en karakter van deze dag. Hartelijke gegroet.
Nou, spijt hoef je er van mij niet over te hebben hoor.. maar daar ga ik niet over. Dat heb je, of dat heb je niet. In ieder geval een gezegde goedevrijdag toegewenst!
Refiosi

Bericht door Refiosi »

De Rijssenaar schreef: Je zegt dat het geloof uit het gepredikte Woord van God is. Maar dat gebeurt toch in die filmpjes? Ze prediken het woord en daar komt dus geloof uit voort. Dat is toch ook een inzetting van God?
Zijn dat geordende kerkdiensten onder toezicht van een kerkenraad? Naar Gods instellingen? Ik had het idee dat video's van geloofstoerusting meer interview-achtige settingen zijn of video's van jongerenavonden. Edit: dat zijn het ook, nu ik zo eens wat bekeken heb.
De Rijssenaar schreef: Oké, maar wat moet ik dan hier nu precies mee? Wat moet ik concreet veranderen?
Dat schrijf ik letterlijk: je begeven onder de middelen die God je heeft toegeschikt volgens zijn Woord; namelijk de plaatselijke gemeente. Het opgaan onder die middelen, smekend en bedelend om een antwoord op de levensvragen die je hebt. Is misschien een beetje ouderwets, maar wel een Bijbelse aanrader (onderbouwing: de Bijbelteksten die oproepen om je je naar Gods huis te begeven, de gereformeerde uitwerking daarvan in de Kerkorde waarmee het kerkelijk leven is geïnstitutionaliseerd en de verankering daarvan in de belijdenisgeschriften, zoals bijv. zondag 38 en artikelen 27 en 28 NGB).
De Rijssenaar schreef:Oké. Wat is dan nu je conclusie?
Dat je je beter biddend en smekend onder de je van God aangereikte middelen kunt begeven (daar hoor ik je namelijk nooit over) dan hapsnap allerlei lekker in het gevoel en gehoor liggende standpunten die via allerlei filmpjes tot je komen ogenblikkelijk te omhelzen.
Plaats reactie