Wat mij betreft gaan we terug naar de inhoud.
Op CVandaag werd aan het begin van de middag een - wat mij betreft - zeer zwak artikel geplaatst (
https://cvandaag.nl/109656-ds-egas-reag ... kscheuring). Het betreft een reactie van ds. Egas. De meest ontluisterende passages zijn wat mij betreft:
Volgens Egas ligt dat binnen de CGK wezenlijk anders. “Bij ons is de plaatselijke gemeente de kerk. Daar wordt het Woord verkondigd en worden de sacramenten bediend. Gemeenten verbinden zich vrijwillig aan een kerkverband, maar onze kerkorde biedt daarom ook de mogelijkheid om dat verband te verlaten. Daarom is hier absoluut geen sprake van een kerkscheuring. Wij willen het kerkverband voortzetten.”
Dat is toch echt een ander ecclesiologisch denken dan in het rapport kerk zijn.
Volgens hem ligt de kern van het conflict niet primair bij concrete thema’s als vrouw en ambt of homoseksualiteit. “Het gaat erom dat gemeenten zich niet meer houden aan het ja-woord dat zij gegeven hebben. Zij hebben beloofd zich te houden aan synodale besluiten. Als je dat loslaat, ontstaat er een vertrouwensbreuk.”
In onderlinge woordbreuk wordt dus voldoende grond gevonden voor de route Rijnsburg c.s.? We zijn toch geen voetbalvereniging waar bij een vertrouwensbreuk de trainer op straat wordt gezet? 'Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van Evangelist en Huisman op bovenstaande.
Als één ding duidelijks, dan is het streven van de gemeenten rond Rijnsburg niet om een zogenaamde ‘zuivere kerk’ te zijn.
Ik denk te begrijpen wat er bedoeld wordt. Maar het lijkt mij dat iedere kerk ernaar streeft dit wel te zijn, maar claimen dé zuivere kerk te zijn, daar gaat het mis.
Voor mijzelf zie ik een weg dat commissies aangewezen door de synode van Hoogeveen en door de algemene vergadering Rijnsburg daar samen naar zoeken. En uiteindelijk zullen komen tot een vreedzaam naaste elkaar bestaan van de Christelijke Gereformeerde Kerken A en de Christelijke Gereformeerde Kerken B, zonder tussenkomst van de rechter.
Als dit het einddoel is een CGK A en een CGK B, snap ik niet dat men niet kon wachten op Hoogeveen. Want daar zal zoiets toch echt geregeld moeten worden. En het geeft ook vraagtekens bij het wegstemmen van het laatste voorstel op de GS van de commissie toekomst kerkverband. Wat is het verschil tussen wat hier staat en wat destijds op tafel lag?
Kortom een zeer warrig artikel en zwakke reactie. Het geeft mij meer vragen dan antwoorden...