Johann Gottfried Walther schreef: ↑30 mar 2026, 11:18
Ik zag dat een gemeente, dit jaar opeens, een extra kerkdienst had, en wel op (witte) donderdag, de donderdag voor Goede Vrijdag.
Men viert dan ook Heilig Avondmaal, dit is in die gemeente 2 weken geleden nog bediend, maar blijkbaar heeft men opeens bedacht.
Nu deze extra dienst te houden,
zelf heb ik hier wat bedenkingen bij, omdat ik denk dat het er voor zorgt dat de diensten op Goede Vrijdag minder bezocht zullen worden.
Waarom ziet men zo'n meerwaarde om dan opeens extra het Heilig avondmaal te houden?
Terwijl men normaal nooit weekdiensten heeft, behalve Biddag/dankdag, Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag.
Komt dit van Roomse invloeden zoals met de Paasnachtdiensten/Paaswake?
Ik steun je bedenkingen, niet omdat ik de weekdiensten afkeur - dat zeer zeker niet - maar wel omdat in dit geval deze diensten verbonden worden met specifieke dagen. De feestdagen zijn niet door Christus ingesteld, en evenmin door de apostelen. De OT feestdagen zijn in Christus vervuld en de apostel Paulus leert dat het houden van specifieke dagen (behoudens de dag des Heeren die al in het NT zijn oorsprong heeft), haaks staat op de bedeling van het NT.
Ook vanuit de Reformatie zijn er terechte bedenkingen. Calvijn zag zeer scherp in dat menselijke inzettingen inzake de dienst van God niet geoorloofd zijn. In de 16e eeuw zijn in Nederland de resterende feestdagen niet meer dan 'gedoogd', ook vanwege de godsdienstvrede die overheid wilde t.a.v. onder meer dit punt, als overeenstemming van zowel Rooms-Katholieken als protestanten. Ook paste het het elkaar verdragen van Luthersen en gereformeerden. Dit waren echter politieke overwegingen. Het ideaal was en bleef in de 16e eeuw, en ook in de Nadere Reformatie: de uiteindelijke volledige afschaffing van de feestdagen (zoals we dat o.a. duidelijk zien bij Koelman, Voetius, Lodenstein en anderen). Ik vind het triest om te zien hoe nu in deze tijd de principiële kanten hiervan niet meer gezien worden en men zelfs meer feestdagen invoert. Heel oneigenlijk is ook om te zeggen dat de dood des Heeren op deze wijze herdacht moet worden en dat deze dag belangrijker is dan andere dagen. Dan wil men wijzer zijn dan Gods Woord, die hiervoor geen dagen aanwijst, maar wel de verkondiging van Zijn dood in het sacrament van het Heilig Avondmaal (1 Kor. 11:26). De onderhouding van zulke dagen is daarom niets anders dan eigenwillige godsdienst.
We keren hierin inderdaad tot Rome terug.