Kerkdienst (Witte) donderdag

Johann Gottfried Walther

Kerkdienst (Witte) donderdag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zag dat een gemeente, dit jaar opeens, een extra kerkdienst had, en wel op (witte) donderdag, de donderdag voor Goede Vrijdag.
Men viert dan ook Heilig Avondmaal, dit is in die gemeente 2 weken geleden nog bediend, maar blijkbaar heeft men opeens bedacht.
Nu deze extra dienst te houden,
zelf heb ik hier wat bedenkingen bij, omdat ik denk dat het er voor zorgt dat de diensten op Goede Vrijdag minder bezocht zullen worden.
Waarom ziet men zo'n meerwaarde om dan opeens extra het Heilig avondmaal te houden?

Terwijl men normaal nooit weekdiensten heeft, behalve Biddag/dankdag, Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag.

Komt dit van Roomse invloeden zoals met de Paasnachtdiensten/Paaswake?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J

Re: Kerkdienst (Witte) donderdag

Bericht door Henk J »

Misschien vind men het een mooie gedachte om Heilig Avondmaal te vieren op de avond dat Christus het ingesteld heeft? Zou zelf eerder het Heilig Avondmaal bewaren voor de zondag maar ook daar zijn niet direct Schriftbewijzen voor aan te voeren.
DDD

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: 30 mar 2026, 11:18 Ik zag dat een gemeente, dit jaar opeens, een extra kerkdienst had, en wel op (witte) donderdag, de donderdag voor Goede Vrijdag.
Men viert dan ook Heilig Avondmaal, dit is in die gemeente 2 weken geleden nog bediend, maar blijkbaar heeft men opeens bedacht.
zelf heb ik hier wat bedenkingen bij, omdat ik denk dat het er voor zorgt dat de diensten op Goede Vrijdag minder bezocht zullen worden.
Waarom ziet men zo'n meerwaarde om dan opeens extra het Heilig avondmaal te houden?

Terwijl men normaal nooit weekdiensten heeft, behalve Biddag/dankdag, Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag.

Ik vind dat helemaal niet gek, ik ga deze week bijna iedere dag naar de kerk.

Het lijkt me eerder een uitvloeisel van de liturgische beweging.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Op zichzelf vind ik diensten of bijeenkomsten in de 'stille week' niet verkeerd. Een moment van bezinning richting Goede Vrijdag is mooi. Velen van ons lezen ook tijdens de lijdensweken elke dag een stukje uit een boek.

Om op donderdag voor de Goede Vrijdag een kerkdienst te houden is op zichzelf staand niks mis mee. Ook het houden van het HA niet. Alleen zou ik graag het kerkelijke rooster en gebruik daarvan willen handhaven. Op zondag is bij uitstek de dag dat de gemeente samenkomt en zeker rond de sacramenten (doopdiensten door de week vind ik ook niks).

In onze gemeente is een aantal jaren gelden ingesteld dat er op Goede Vrijdag twee diensten zijn. Dat zit nog steeds niet in mijn systeem en heb ik die dag niet vrij genomen, dom natuurlijk. Ik vind al die extra diensten wel eens wat lastig. Vooral als in de preek ook nog wordt benadrukt dat iemand die de Heere aankleeft toch zeker wel alle twee de diensten in de kerk moet zijn (op Goede Vrijdag). Dan wordt het gelovig zijn afgemeten aan de aanwezigheid van bijeenkomsten die de kerkenraad organiseert.

Kortom: niks is met extra bijeenkomsten, maar hou het facultatief voor degene die er gebruik van willen en kunnen maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Met de komst van de nieuwe dominee zijn er bij ons nu ook twee diensten, kerkenraad dacht er al langer over en de nieuwe dominee is het gewend om twee diensten te hebben. Ben benieuwd hoe druk het is komende vrijdagochtend.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wij hebben ook voor het eerst een ochtenddienst, met gastpredikant, ben ook zeer benieuwd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 30 mar 2026, 11:42 Op zichzelf vind ik diensten of bijeenkomsten in de 'stille week' niet verkeerd. Een moment van bezinning richting Goede Vrijdag is mooi. Velen van ons lezen ook tijdens de lijdensweken elke dag een stukje uit een boek.

Om op donderdag voor de Goede Vrijdag een kerkdienst te houden is op zichzelf staand niks mis mee. Ook het houden van het HA niet. Alleen zou ik graag het kerkelijke rooster en gebruik daarvan willen handhaven. Op zondag is bij uitstek de dag dat de gemeente samenkomt en zeker rond de sacramenten (doopdiensten door de week vind ik ook niks).

In onze gemeente is een aantal jaren gelden ingesteld dat er op Goede Vrijdag twee diensten zijn. Dat zit nog steeds niet in mijn systeem en heb ik die dag niet vrij genomen, dom natuurlijk. Ik vind al die extra diensten wel eens wat lastig. Vooral als in de preek ook nog wordt benadrukt dat iemand die de Heere aankleeft toch zeker wel alle twee de diensten in de kerk moet zijn (op Goede Vrijdag). Dan wordt het gelovig zijn afgemeten aan de aanwezigheid van bijeenkomsten die de kerkenraad organiseert.

Kortom: niks is met extra bijeenkomsten, maar hou het facultatief voor degene die er gebruik van willen en kunnen maken.
Dat heb ik ook wel eens gehoord over normale weekdiensten. Alsof iedere gelovige daar zo enorm door gesticht wordt. Het zal in ons geval zeker niet onbescheiden bedoeld zijn, maar ik denk toch dat het wel een vergissing is.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 30 mar 2026, 11:36
Johann Gottfried Walther schreef: 30 mar 2026, 11:18 Ik zag dat een gemeente, dit jaar opeens, een extra kerkdienst had, en wel op (witte) donderdag, de donderdag voor Goede Vrijdag.

Ik vind dat helemaal niet gek, ik ga deze week bijna iedere dag naar de kerk.

Het lijkt me eerder een uitvloeisel van de liturgische beweging.
Bij ons is deze week ook elke dag een bezinningsmoment. Ik probeer deze week ook meerdere keren aan te sluiten. Aankomende vrijdag is bij ons ook het HA.
JanRap

Bericht door JanRap »

@ Johann Gottfried Walther, in mijn woonplaats zijn in de Stille Week sinds een paar jaar diensten, liever gezegd bijeenkomsten op maandag, dinsdag , woensdag en donderdagavond verdeeld over verschillende kerkgebouwen en denominaties. Goed initiatief. Eerlijk gezegd vraagt het wel veel flexibiliteit. Er is een bijeenkomst in onze kerk ( Ger. Bonds signatuur), in de Gereformeerde Kerk, in een kerk van hervormd - confessionele identiteit met vrouwelijke predikant. Toch wel een brug te ver voor mij. En nog een bijeenkomst in andere wijk in kerk van Ger. Bondssignatuur. Ook de NGK doet mee. Best wel erg oecumenisch allemaal. In onze gemeente zijn op Goede Vrijdag twee diensten. Dat is ooit ingevoerd toen er in onze gemeente vrij sterke invloeden waren van het Gekrookte Riet. Later zijn de Gekrookte Rieters Hersteld geworden en ze hebben een eigen kerkgebouw, maar die doen niet mee in het rooster van de Stille Week. De twee diensten op Goede Vrijdag zijn wel gehandhaafd.
Als ik gelegenheid heb zal ik eens een liturgie van zo'n bijeenkomst doorgeven op refoforum.
Johann Gottfried Walther

Henk J schreef: 30 mar 2026, 11:25 Misschien vind men het een mooie gedachte om Heilig Avondmaal te vieren op de avond dat Christus het ingesteld heeft? Zou zelf eerder het Heilig Avondmaal bewaren voor de zondag maar ook daar zijn niet direct Schriftbewijzen voor aan te voeren.
Nee, maar apart is het wel.
Normaal 4x per jaar, en nu in 3 weken opeens tweemaal bediening van het HA.
Jah, ik kan me voorstellen dat ze dat een mooie gedachte vinden.

Maar blijft bijzonder, anders geen, dan de genoemde weekdiensten, en nu opeens extra.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Profesto

Bericht door Profesto »

Een topic met een wat mij betreft bijzondere insteek: waarom klagen over meer kerkdiensten en meer vieringen van het HA?
JanRap

Bericht door JanRap »

JanRap schreef: 30 mar 2026, 12:46

@ Johann Gottfried Walther, in mijn woonplaats zijn in de Stille Week sinds een paar jaar diensten, liever gezegd bijeenkomsten op maandag, dinsdag , woensdag en donderdagavond verdeeld over verschillende kerkgebouwen en denominaties. Goed initiatief. Eerlijk gezegd vraagt het wel veel flexibiliteit. Er is een bijeenkomst in onze kerk ( Ger. Bonds signatuur), in de Gereformeerde Kerk, in een kerk van hervormd - confessionele identiteit met vrouwelijke predikant. Toch wel een brug te ver voor mij. En nog een bijeenkomst in andere wijk in kerk van Ger. Bondssignatuur. Ook de NGK doet mee. Best wel erg oecumenisch allemaal. In onze gemeente zijn op Goede Vrijdag twee diensten. Dat is ooit ingevoerd toen er in onze gemeente vrij sterke invloeden waren van het Gekrookte Riet. Later zijn de Gekrookte Rieters Hersteld geworden en ze hebben een eigen kerkgebouw, maar die doen niet mee in het rooster van de Stille Week. De twee diensten op Goede Vrijdag zijn wel gehandhaafd.
Als ik gelegenheid heb zal ik eens een liturgie van zo'n Stille week bijeenkomst doorgeven op refoforum.
@ Johan Gottfried Walther, ik vind juist de liturgie voor vanavond in de hervormde kerk met Geref. Bondssignatuur.
Inleidend orgelspel
Moment van stilte
Bemoediging ( votum??)
Lezing tekst
Zingen van een Psalm
Psalmgebed ( lezing van een gebedspsalm)
Schriftlezing
Zingen van een Psalm
Overweging ( meditatie door predikant)
Moment van stilte
Gebed
Zingen ( lied n.a.v Blijf bij mij Heer' )
Zegen
Best wel hoog-liturgisch vind u niet? Zeker gezien onze sobere zondagse liturgie.
Johann Gottfried Walther

Profesto schreef: 30 mar 2026, 13:43 Een topic met een wat mij betreft bijzondere insteek: waarom klagen over meer kerkdiensten en meer vieringen van het HA?
Er zijn al 7 lijdenszondagen, dus waarom nu opeens extra kerkdiensten of bijeenkomsten.

Terwijl als ik beginnen zou over een 2de kerkdienst voor op Hemelvaartsdag, je daar niemand in mee krijgt, en zelfs tegenstand krijgt.

Het gaat om de tegenstrijdigheid.
Niet dat ik tegen meer kerkdiensten ben.

Alleen het vage is dat juist mensen die klagen over een kerkdienst die 1,5 uur duurt al klagen, maar nu opeens allerlei extra diensten en bijeenkomsten willen.

En waarom met de lijdenstijd opeens die extra bijeenkomsten, en waarom niet met Advent of Kerst...

In de betreffende gemeenten zijn juist de diensten 2de feestdagen afgeschaft, en dan nu opeens op Witte Donderdag een extra dienst dat wringt.
merel

Bericht door merel »

Waarom? Blijkbaar voldoet het toch in een behoefte. Idem met de week van het gebed. Dan zijn ook overal extra diensten.
refo

Bericht door refo »

Persoonlijk snap ik niet dat mensen het over 'HA'.
Plaats reactie