Ik herken het. Helemaal. Maar toch heb ik er ook weer op een bepaalde manier moeite mee.Vrouwke schreef: ↑25 mar 2026, 21:21 @Michaels
Blijkbaar zijn er ook mensen blij met de stukken..
Ik zou in ‘t contact wat aftasten of een inhoudelijk gesprek mogelijk is. Ik heb contacten waarin ik meestal maar niet veel terug zeg. Omdat het gewoon geen zin heeft.
Mensen die zeggen dat je met Calvijn wel op moet passen. Want die kwam van de roomsen af. En “De godvruchtige Avondmaalganger” van Immens is een gevaarlijk boek. Want Immens separeert niet. En in de uitgave van Evert Barten over “Het zien op Jezus” staan wel heel gevaarlijke dingen. Veel te makkelijk. Op Jezus vertrouwen zou genoeg zijn. En Ds. Roos trouwens is tegenwoordig helemaal evangelisch geworden. En bij de meeste mensen klopt er niets van hun bekering. Je word er bang van wat mensen zeggen.
Enzovoorts..
Ondertussen zijn ze zelf eigenlijk wel bekeerd, maar zijn hun zonden niet vergeven. Gaan ze in het zwart henen. En ach….het zal wat wezen. En als het Avondmaal bedient wordt is de voorbereiding dat ze vragen of de dominee over die tekst wil spreken als teken dat ze aan mogen. Als het toch anders blijkt te zijn, durven ze toch niet af te blijven.
Ik weet dat dit allemaal niet zo fijn klinkt. Maar het dit is gewoon praktijk. En naar mijn idee zo, dat er niet fatsoenlijk mee van gedachten te wisselen is.
Helaas..
Want ik heb een man gekend, van heel dichtbij, die er ook zo instond. En er was inderdaad geen geestelijk gesprek mogelijk. Maar wat heeft die man het toch ontzettend moeilijk gehad bij zichzelf, omdat ook zijn bevinding niet 100% klopte met alle vereisten. Wat heeft hij in zijn leven veel geestelijke vreugde gemist, omdat hij de lat voor zichzelf net zo hoog had liggen als voor anderen. Dat ik steeds meer medelijden met hem kreeg.
Inmiddels is hij ingegaan in de vreugde van zijn Heere. En weet je wat ik nu vaak denk? Wat zou ik nu graag een keer met hem willen spreken.