Situatie Iran

Wim Anker

Re: Situatie Iran

Bericht door Wim Anker »

Afijn, Rob Jetten gaat geen missie doen in de straat van Hormuz, te onveilig vindt hij.
DDD

Bericht door DDD »

En ook geen enkele reden voor. Dat geld kan beter worden besteed aan Oekraïne.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: Gisteren, 20:57 En ook geen enkele reden voor. Dat geld kan beter worden besteed aan Oekraïne.
VanX schreef:Europa is sterk afhankelijk van olie die door die zeestraat gaat. De VS veel minder dan vroeger. En toch was het decennialang vooral de Amerikaanse marine die daar de scheepvaart veilig hield.
Nu zegt Washington: misschien kunnen landen die er zélf afhankelijk van zijn ook eens een grotere rol spelen.
Misschien is het dat Europa is vergeten hoe verantwoordelijkheid klinkt.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben sowieso geen voorstander van grootschalig oliegebruik. Dus mij moet je het niet vragen. Als de olieprijs verdrievoudigt, worden duurzame alternatieven ook snel aantrekkelijker.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 21:27 Ik ben sowieso geen voorstander van grootschalig oliegebruik. Dus mij moet je het niet vragen. Als de olieprijs verdrievoudigt, worden duurzame alternatieven ook snel aantrekkelijker.
Er is aan jou geen groot econoom verloren gegaan. Als de olieprijs verdrievoudigt wordt bijna alles fors duurder. Elk product wat getransporteerd moet worden wordt duurder. Ook windmolens, zonnepanelen en elektrische fietsen.
Inflatie naar boven de 5% enz. M.a.w. wij kunnen dat vast wel betalen maar veel Nederlanders komen dan in grote problemen.

Nu is er meer dan genoeg olie en zal binnen 1 kwartaal de prijs weer gezakt zijn. Maak mij daarover dus geen zorgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Gisteren, 22:01
DDD schreef: Gisteren, 21:27 Ik ben sowieso geen voorstander van grootschalig oliegebruik. Dus mij moet je het niet vragen. Als de olieprijs verdrievoudigt, worden duurzame alternatieven ook snel aantrekkelijker.
Er is aan jou geen groot econoom verloren gegaan. Als de olieprijs verdrievoudigt wordt bijna alles fors duurder. Elk product wat getransporteerd moet worden wordt duurder. Ook windmolens, zonnepanelen en elektrische fietsen.
Inflatie naar boven de 5% enz. M.a.w. wij kunnen dat vast wel betalen maar veel Nederlanders komen dan in grote problemen.

Nu is er meer dan genoeg olie en zal binnen 1 kwartaal de prijs weer gezakt zijn. Maak mij daarover dus geen zorgen.
Zeker. Al denk ik dat mijn economisch inzicht nog redelijk is.

Ik begrijp in ieder geval dat alles dan duurder wordt. Vooral dingen die milieubelastend zijn zoals transport worden dan duurder. Ik vrees met jou dat het hooguit een tijdelijke schok zal zijn, die echter dan wel een zetje in de goede richting geeft.

Ik leef van een minder dan modaal inkomen, dus ik bekijk het meer vanuit het belang van de hele wereld.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 22:14

Ik begrijp in ieder geval dat alles dan duurder wordt. Vooral dingen die milieubelastend zijn zoals transport worden dan duurder. Ik vrees met jou dat het hooguit een tijdelijke schok zal zijn, die echter dan wel een zetje in de goede richting geeft.

Ik leef van een minder dan modaal inkomen, dus ik bekijk het meer vanuit het belang van de hele wereld.
Als je denkt draagvlak voor duurzaamheid te kunnen creëren door zaken duur te maken en te houden zodat ze voor de gewone man onbetaalbaar worden zit je er erg ver naast. Zelfs GL-PvdA heeft tegenwoordig door dat zulke negatieve prikkels uiteindelijk averechts uitwerken.
Ik ben bv erg tegen elektrische fietsen maar om die nu dubbel zo duur te maken vanwege hun vervuilende accu’s vind ik ook weer niet kunnen. Fiets gewoon op spierkracht. Beter voor de conditie en voor de verkeersveiligheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Ik zit meer op de lijn van DDD. De luxe en de rijkdom waar we in leven is nog steeds ongekend. De verdeling is alleen niet juist.

En qua elektrische fiets zit ik in dubio. Ik vraag mij echt af wat vervuilende is. Een paar keer in de week met de auto naar kantoor of een elektrische fiets aanschaffen en nooit meer met de auto naar kantoor.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:32 Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
Een christen hoort afspraken na te komen. Dus of je terugtrekken uit gemaakte afspraken of ze houden.

Trump pakt niet door en doet maar wat. Zie Venezuela, Oekraïne en waarschijnlijk Iran.
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: Vandaag, 06:56
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:32 Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
Een christen hoort afspraken na te komen. Dus of je terugtrekken uit gemaakte afspraken of ze houden.

Trump pakt niet door en doet maar wat. Zie Venezuela, Oekraïne en waarschijnlijk Iran.
Eens, en we moeten ook niet naïef zijn: dit is óók gewoon afleiding van binnenlandse issues (Epstein en toenemende impopulariteit).
Al kan hij met deze oorlog ook juist zijn eigen achterban pijn doen door oplopende inflatie etc.
merel

Bericht door merel »

Hopelijk wordt dit zijn Waterloo.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wat vind je van de recente uitspraak van hem dat ‘de eer denk te te hebben’ om Cuba in te nemen. Hij zegt: ‘Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil’.
Taal van een groots staatsman?
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 02 mar 2026, 12:10
parsifal schreef: 02 mar 2026, 11:58
Edelweiss schreef: 02 mar 2026, 11:06
parsifal schreef: 02 mar 2026, 10:07 kleine bijopmerking bij de naam van operatie die Trump en Hegseth gebruikte moest ik hier aan denken.
Dit is epic furry:
(foto)
Ik moest erg glimlachen toen ik deze post zag tussen al de treurnis, bedankt daarvoor :)
Het is vreselijk off topic maar wat voor ras is dit?
(Grote grijze) Keeshond of Wolfspitz (in duistalige landen).
Dank! Prachtige beesten.

@merel: ik krijg de indruk dat je er van overtuigd bent dat het overgrote deel van de Iraniers het regime steunt en het helemaal niet weg wil hebben. Is mijn indruk correct, en indien ja, waar baseer jij je overtuiging op?
Deze had ik gemist. Ik denk dat een groot deel van de Iraniërs het regime niet steunt. Wel heeft een groot deel van de Iraniërs relatief weinig last van het regime. Ik baseer dat op gesprekken met Iraniërs in mijn omgeving. Zij gaan regelmatig naar familie in Iran en kunnen met name in Teheran doen en laten wat zij willen.

In dit topic werd bij aanvang van de bombardementen gesteld dat de bevolking nu wel zou opstaan en dat de sceptici van de aanvallen tegen de bevrijding van het Iraanse volk zijn. Dat is onjuist. Natuurlijk vind ik dat een ieder vrij mag leven. Wel ben ik van mening dat verandering van binnenuit moet komen en niet opgelegd door het Westen. We hebben gezien waartoe dat namelijk in Libië, Irak en Afghanistan heeft geleid.

Daarnaast vind ik Netanyahu oorlogszuchtig, kortzichtig en niet begaan met de toekomst van het land en de wereld. Het was niet voor niets dat Rabin indertijd al niets te maken wilde hebben met Netanyahu. En laten we het over Trump en zijn grootheidswaanzin helemaal niet hebben. Hij doet mij denken aan Nebukadnezar en aan Herodus voordat beiden zich als god lieten vereren. Het gouden beeld staat in ieder geval al klaar voor hem.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Vandaag, 00:06
DDD schreef: Gisteren, 22:14

Als je denkt draagvlak voor duurzaamheid te kunnen creëren door zaken duur te maken en te houden zodat ze voor de gewone man onbetaalbaar worden zit je er erg ver naast. Zelfs GL-PvdA heeft tegenwoordig door dat zulke negatieve prikkels uiteindelijk averechts uitwerken.
Ik ben bv erg tegen elektrische fietsen maar om die nu dubbel zo duur te maken vanwege hun vervuilende accu’s vind ik ook weer niet kunnen. Fiets gewoon op spierkracht. Beter voor de conditie en voor de verkeersveiligheid.
Het gaat niet alleen om duurzaamheid. Wekelijks sterven vijf fietsers in het verkeer in Nederland. Dagelijks komen 15 fietsers met zwaar letsel in het ziekenhuis.

Er is alle reden om autoverkeer in te perken of in ieder geval zeer te ontmoedigen. Niet alleen het ongeboren leven is beschermwaardig, tenslotte.

Ik laat de autorijders nog buiten beschouwing. Die begeven zich bij volle bewustzijn in gevaar. De fietsers daarentegen hebben geen schijn van kans tegen een zo grote menigte.
Laatst gewijzigd door DDD op 17 mar 2026, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie