Situatie Iran

parsifal

Re: Situatie Iran

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Gisteren, 11:59
parsifal schreef: Gisteren, 11:31
Wim Anker schreef: Gisteren, 11:13
parsifal schreef: Gisteren, 10:57

Dat "rest goed" gedeelte maak je er zelf van. Ik ken bijna niemand die vindt dat het regime in Iran goed bezig was/is, net zomin als er veel mensen waren die Saddam of Khadaffi goede lui vonden. Maar Irak en Libie hebben wel aangetoond dat het weghalen van de leiders zonder een plan voor de toekomst wel eens verkeerd kan uitpakken.
Iran was simpelweg een dreiging voor Israël en het hele westen in het opbouwen van het wapenarsenaal. Inclusief kernwapens. Dat is genoeg reden om ze een kopje kleiner te maken. voor de proxies Hezbollah, Hamas (de moord oktober '23 door Hamas had nooit gebeurd als ze geen toestemming en support hadden van Iran) geld hetzelfde.
Libië en Irak waren - seculiere - regeringen met een moslim bevolking. Iran is precies andersom. Er zijn meer grote verschillen waarom de vergelijking met Libië en Irak niet opgaat.

Tot slot, een Belgisch spreekwoord zegt "Aan de meet worden de prijzen verdeeld". Het is wat voorbarig om nu al van alles te roepen. Het is gewoon destructieve politiek, alles uit de kast om dit te laten falen, want Trump.

Maar onder de streep is voor mij het volstrekt legitiem om Iran - na eindeloos geduld - iig militair uit te schakelen. Wat ze nu doen in de straat van Hormuz geeft precies aan waarom het nodig was/is. Dat Europa zich liever laat gijzelen door die haatbaarden is - terecht - niet de keuze van de VS en Israël.
Ik hoop dat het inderdaad goed komt, met een stabiele regering die minder de buurt destabiliseert. Mijn hoop wordt wel minder en minder, met onduidelijkheid over wat de doelen precies zijn, Navo niet informeren over aanval, maar wel verwachten dat Navo partners scherven opruimen. Niet echt een plan lijken te hebben voor wat als straat van Hormuz vol met mijnen komt te liggen (en nu wat ad-hoc er mee opkomen). Eerste bevolking aanmoedigen opstand vol te houden en nu eigenlijk weinig voor bevolking lijken te doen. Aan de meet worden de prijzen verdeeld, maar als je op de eerste col al een half uur achter een goede klimmer rijdt, dan is er weinig hoop op die prijzen.
En wie is de goede klimmer volgens jouw?
"De goede klimmer" is "een verzwakt regime, met nog steeds dezelfde connecties", in dit geval samen in de kopgroep met "chaos in een machtsvacuum". "stabiele situatie die de regio veiliger maakt en de situatie voor de Iraanse bevolking verbetert" lijkt wat achterstand te hebben opgelopen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

ZWP schreef: Gisteren, 13:07 Ik las ergens het volgende:
"Het is trouwens niet te miskennen dat Iran de long game speelt. En dan Trump. Hij heeft zijn hele leven onderhandeld vanuit een machtspositie — vaders geld, een leger advocaten, en het soort intimidatie dat werkt zolang de ander kleiner is en iets te verliezen heeft. Dat is zijn gereedschap, en eerlijk gezegd heeft het hem verbazingwekkend ver gebracht.

Maar Iran is geen aannemer uit New Jersey die je kapot procedeert. Een verzetsidentiteit die ouder is dan de Islamitische Republiek, een geografische troefkaart die je niet kunt wegbomben, wegonderhandelen of wegtweeten — de Straat van Hormuz — en negentig miljoen mensen daarachter. Mijnen in de Straat van Hormuz — bewezen of niet, de dreiging alleen al is genoeg. De kaart met Irans geverifieerde aanvallen op buurlanden spreekt meer boekdelen dan 100 Tweets. Status quo Hormuz feitelijk dicht, Iran bepaalt wie er doorheen mag, aanvallen over de hele regio. Trumps enige gereedschap is intimidatie — en dat werkt, werkte.. zolang de ander kleiner is en iets te verliezen heeft. Maar je kunt een zeestraat niet wegonderhandelen."
En Trump voelt het wel aan wanneer de oorlog afgelopen is:
Bovenstaande is ook de reden waarom talloze presidenten voor Trump afzagen van aanvallen op Iran. Je kunt zeker luchtoverwicht krijgen in Iran en dan bombarderen wat je wilt, maar het regime krijg je alleen daarmee niet weg.
Trump beweert dat hij wint omdat hij het sterkste leger heeft. Maar dat hadden de VS in Vietnam, Irak en Afghanistan ook en we weten hoe dat is afgelopen. Uiteindelijk is het het Amerikaanse thuisfront dat bepaalt hoe een langlopende oorlog afloopt. De Iran oorlog is de oorlog die in de VS vanaf het begin al het minst populair was van alle oorlogen sinds 1940, volgens de peilingen die daarover zijn gedaan.
Laatst gewijzigd door elbert op 16 mar 2026, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Gisteren, 13:57 Ik hoop dat Europa zijn poot stijf houdt en zich niet mee laat zuigen in een onzinnige oorlog.
Ik geloof dat de VS voor <2 procent afhankelijk is van olie uit het MO. Europa - en NL - voor 80? procent. NL heeft ook nog gas nodig uit Quatar. (om de beton te mixen die de putten in de Groningen dichtstorten). Trump verkoopt verder graag veel LPG.

Ik vind het prima om de poot stijf te houden. Ook ik behoor bij de 20% laag die dit heel lang kan uithouden.
Maar de bezine gaat naar 5 euro en er komt distrubutie op gas en elektra.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 16 mar 2026, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

merel schreef: Gisteren, 13:57 Ik hoop dat Europa zijn poot stijf houdt en zich niet mee laat zuigen in een onzinnige oorlog.
Eens!
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: Gisteren, 14:20
Ik geloof dat de VS voor minder dan <2 procent afhankelijk is van olie uit het MO. Europa - en NL - voor 80? procent. NL heeft ook nog gas nodig uit Quatar (om de beton te mixen die de putten in de Groningen dichtstorten).
Ik vind het prima om de poot stijf te houden. Ook ik behoor bij de 20% laag die dit heel lang kan uithouden.
Azië (China, India, Japan, Zuid-Korea) is verreweg het meest afhankelijk: meer dan 60% van de olie uit het Midden-Oosten gaat naar Azië. Voor de VS en EU zijn de percentages veel lager: 10% en 6%.
Laatst gewijzigd door ZWP op 16 mar 2026, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Ja, hooguit dat de olieprijs explodeert, maar who cares?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: Gisteren, 14:35
Ik geloof dat de VS voor minder dan <2 procent afhankelijk is van olie uit het MO. Europa - en NL - voor 80? procent. NL heeft ook nog gas nodig uit Quatar (om de beton te mixen die de putten in de Groningen dichtstorten).
Azië (China, India, Japan, Zuid-Korea) is verreweg het meest afhankelijk: meer dan 60% van de olie uit het Midden-Oosten gaat naar Azië. Voor de VS en EU zijn de percentages veel lager: 10% en 6%.
Waar haalt de EU dan zijn olie en gas vandaan?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

refo schreef: Gisteren, 15:02 Ja, hooguit dat de olieprijs explodeert, maar who cares?
Ach, Merel is zo'n alpha die denkt dat bezine gewoon uit de bezinepomp komt en melk uit de supermarkt.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: Gisteren, 15:33
Dat soort zaken kun je toch zelf eenvoudig opzoeken? Gas komt vooral uit de VS en Noorwegen. Daarnaast ook een aantal Afrikaanse landen. Olie ook uit de VS en Noorwegen, Saudi Arabië en Kazachstan etc.

Op Eurostat staat dit over de EU:
The United States main EU supplier of oil and petroleum products, Norway of natural gas and Australia of solid fossil fuels in 2023

In 2023, 49% of the extra-EU imports of oil and petroleum products originated from 5 countries: the United States (15%), Norway (12%), Saudi Arabia and Kazakhstan (both 8%) and the United Kingdom (7%). A similar analysis shows that 71% of the EU's imports of natural gas came from Norway (27%), the United States (19%), Algeria (14%) and Russia (11%), while the biggest solid fossil fuel (mostly coal) imports originated from Australia (24%), followed by the United States (23%), Colombia (17%) and South Africa (13%).
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: Gisteren, 15:34
refo schreef: Gisteren, 15:02 Ja, hooguit dat de olieprijs explodeert, maar who cares?
Ach, Merel is zo'n alpha die denkt dat bezine gewoon uit de bezinepomp komt en melk uit de supermarkt.
Wat hebben dit soort flauwe en kinderachtige reacties voor nut? :bobo
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: Gisteren, 15:41
Wim Anker schreef: Gisteren, 15:33

Dat soort zaken kun je toch zelf eenvoudig opzoeken? Gas komt vooral uit de VS en Noorwegen. Daarnaast ook een aantal Afrikaanse landen. Olie ook uit de VS en Noorwegen, Saudi Arabië en Kazachstan etc.

Op Eurostat staat dit over de EU:
The United States main EU supplier of oil and petroleum products, Norway of natural gas and Australia of solid fossil fuels in 2023

In 2023, 49% of the extra-EU imports of oil and petroleum products originated from 5 countries: the United States (15%), Norway (12%), Saudi Arabia and Kazakhstan (both 8%) and the United Kingdom (7%). A similar analysis shows that 71% of the EU's imports of natural gas came from Norway (27%), the United States (19%), Algeria (14%) and Russia (11%), while the biggest solid fossil fuel (mostly coal) imports originated from Australia (24%), followed by the United States (23%), Colombia (17%) and South Africa (13%).
En waar komt de overige 51% vandaan? Die zullen stuk voor stuk buiten de top 5 vallen (dus minder dan 7% leveren van het totaal) maar leveren gezamelijk wel 51%........ Idem voor Gas.
merel

Bericht door merel »

ZWP schreef: Gisteren, 15:42
Wim Anker schreef: Gisteren, 15:34
Wat hebben dit soort flauwe en kinderachtige reacties voor nut? :bobo
Als Wim geen argumenten heeft, gaat hij altijd katten.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Inhoudelijk en ontopic, aub!
newton

Bericht door newton »

Wim Anker schreef:
Grapjas. Ik weet heus wel dat melk gewoon uit de melkfabriek komt waar ze het maken van melkpoeder.
DDD

Bericht door DDD »

De speciale militaire operatie van Trump begint nogal uit de hand te lopen. Ik ben benieuwd of huisman er nog steeds vertrouwen in heeft dat het Amerikaanse leger geen oorlog in Europa zal beginnen.

De achterlijkheid van Trump is hier ook wel weer ten voeten uit:
Dat zou hem geen tweede keer overkomen. Nu is Trump omringd door adviseurs die voortdurend onderstrepen hoe geweldig hij is. De professionele staf is deels wegbezuinigd, deels gemarginaliseerd. Invloedrijk zijn nu amateurs in de wereld van diplomatie en oorlogvoering, zoals schoonzoon Jared Kushner, bouwondernemer Steve Witkoff en tv-presentator Pete Hegseth.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/ho ... ~bacad617/
Plaats reactie