Dus de GG Bodegraven, Houten, Vlissingen en CS horen eigenlijk niet meer bij de GG omdat God onveranderlijk is en deze gemeenten wel ? Begrijp ik dat goed van je ?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wij kerken soms tijdens een weekje weg in Rijsen Zuid en Noord. Dat is absoluut anders dan bv Kootwijkerbroek of de Valk. De prediking in Zuid is zelfs onvergelijkbaar met 'de Veluwe'.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ontvlechting is de term die geïntroduceerd is door de commissie die het grote CGK convent moest voorbereiden. Mooie verwoording vond ik dus blijf ik dit CGK woord gebruiken.refo schreef: ↑Gisteren, 10:28Ja. Als je een scheuring een ontvlechting noemt kun je je verbeelden positief te staan.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:20Dat kan zeker. Daarom verbaas ik mij op dit forum over de voortdurende negativiteit over de GG van GG’ers. Wij CGK’ers staan ondanks de grote zorgen en de onontkoombare ontvlechting toch positiever in ons kerkverband dan veel GG’ers. Best apart.GG links schreef: ↑Gisteren, 10:11Er is overal wel wat. Sommige discussies zoals de HSV spelen alleen landelijk en plaatselijk halen we onze schouders daarover op. Dus plaatselijk zeer positief betrokken en landelijk niet. De discussie binnen de CGK is veel ernstiger en toch kunnen mensen positief bij dit kerkverband zijn aangesloten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@huisman:
Dat is waar, althans, ik snap wat je bedoelt. Ik vind de verschillen marginaal in het licht van de wereldkerk, dus ik zou het ook zeker niet onvergelijkbaar willen noemen. Er zijn heel veel overeenkomsten op de kernpunten. Maar dat is een kwestie van formuleren.
Mijn punt is: toch zijn daar ook grote vormen van discontinuïteit.
Wat betreft deze voorbeelden: ik heb ds. J. Mijnders geregeld gehoord. Idem preken van ds. Van Haaren en van ds. P. Honkoop sr. Dat waren allemaal predikanten in het midden of iets rechts van het midden in hun tijd.
Wellicht dat je zou kunnen zeggen dat in het taalgebruik in sommige gemeenten de continuïteit meer is behouden, maar dat is ook maar schijn, want wat in hun tijd normaal was, is nu een rariteit.
Dat is net zoiets als beweren dat in een zwart pak rondlopen continuïteit is met 100 jaar geleden. Terwijl in 1930 iedere man zo'n pak aan had bij een nette gelegenheid en dit nu alleen bij begrafenissen voorkomt. Dat is geen continuïteit, dat is juist een ontwikkeling die geheel discontinu is.
Maar goed, omdat jij geen verschil ervaart tussen jouw stellingen en de Dordtse Leerregels, vrees ik dat het onderscheid tussen predikanten je ook niet snel duidelijk zal worden.
Dat is waar, althans, ik snap wat je bedoelt. Ik vind de verschillen marginaal in het licht van de wereldkerk, dus ik zou het ook zeker niet onvergelijkbaar willen noemen. Er zijn heel veel overeenkomsten op de kernpunten. Maar dat is een kwestie van formuleren.
Mijn punt is: toch zijn daar ook grote vormen van discontinuïteit.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Dat wil zeggen: ik zie wel een grote mate van continuïteit. Gelukkig wel zeg. Maar die geldt voor alle gemeenten en predikanten.
Wat betreft deze voorbeelden: ik heb ds. J. Mijnders geregeld gehoord. Idem preken van ds. Van Haaren en van ds. P. Honkoop sr. Dat waren allemaal predikanten in het midden of iets rechts van het midden in hun tijd.
Wellicht dat je zou kunnen zeggen dat in het taalgebruik in sommige gemeenten de continuïteit meer is behouden, maar dat is ook maar schijn, want wat in hun tijd normaal was, is nu een rariteit.
Dat is net zoiets als beweren dat in een zwart pak rondlopen continuïteit is met 100 jaar geleden. Terwijl in 1930 iedere man zo'n pak aan had bij een nette gelegenheid en dit nu alleen bij begrafenissen voorkomt. Dat is geen continuïteit, dat is juist een ontwikkeling die geheel discontinu is.
Maar goed, omdat jij geen verschil ervaart tussen jouw stellingen en de Dordtse Leerregels, vrees ik dat het onderscheid tussen predikanten je ook niet snel duidelijk zal worden.
Ja wat uit elkaar gegroeid is moet je ontvlechten. Niks mis mee. Het geeft alleen wel aan dat er te veel nadruk ligt op kerkverbanden. Hoe het plaatselijk is geregeld is belangrijker als hoe het landelijk is georganiseerd. Huisman, blijf jij lid van de CGK ?huisman schreef: ↑Gisteren, 11:00Ontvlechting is de term die geïntroduceerd is door de commissie die het grote CGK convent moest voorbereiden. Mooie verwoording vond ik dus blijf ik dit CGK woord gebruiken.refo schreef: ↑Gisteren, 10:28Ja. Als je een scheuring een ontvlechting noemt kun je je verbeelden positief te staan.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:20Dat kan zeker. Daarom verbaas ik mij op dit forum over de voortdurende negativiteit over de GG van GG’ers. Wij CGK’ers staan ondanks de grote zorgen en de onontkoombare ontvlechting toch positiever in ons kerkverband dan veel GG’ers. Best apart.GG links schreef: ↑Gisteren, 10:11
Er is overal wel wat. Sommige discussies zoals de HSV spelen alleen landelijk en plaatselijk halen we onze schouders daarover op. Dus plaatselijk zeer positief betrokken en landelijk niet. De discussie binnen de CGK is veel ernstiger en toch kunnen mensen positief bij dit kerkverband zijn aangesloten.
Jazeker wij blijven CGK. Maar dat zeggen alle 181 gemeenten.GG links schreef: ↑Gisteren, 11:05Ja wat uit elkaar gegroeid is moet je ontvlechten. Niks mis mee. Het geeft alleen wel aan dat er te veel nadruk ligt op kerkverbanden. Hoe het plaatselijk is geregeld is belangrijker als hoe het landelijk is georganiseerd. Huisman, blijf jij lid van de CGK ?huisman schreef: ↑Gisteren, 11:00Ontvlechting is de term die geïntroduceerd is door de commissie die het grote CGK convent moest voorbereiden. Mooie verwoording vond ik dus blijf ik dit CGK woord gebruiken.
-
De Rijssenaar
Denk dat ze op Veluwe nog wel zwaarder zijn ja..
Al zit er wel verschil tussen Noord, West en Zuid.. Maar ze proberen wel meer eenheid te houden.. Maar onze gemeente is denk wel het meest rechts. Zuid en west zijn denk vergelijkbaar
Mooie reactie Tiberius, en ik ben het hier helemaal mee eens. Ik schreef al dat ik hem wat langdradig vond maar verder wel ok. De strekking was duidelijk en daar kan ik me goed in vinden. Wat er allemaal in gemist wordt mag je er van mij bij denken.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 09:13 Ik vind het best een aardige brief, zeker met de Daniël-leeswijzer ernaast.
Het is inderdaad wat onsamenhangend, maar dat komt waarschijnlijk omdat er meerdere auteurs aan hebben geschreven en de eindredacteur niet al te rigoureus aan hun werk heeft geschaafd.
Al vermoed ik, dat de brief, als hij alleen voorgelezen wordt en niet bijvoorbeeld in het kerkblad afgedrukt, bij 90% van de hoorders over hun hoofden heen gaat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Als je gaat stoken ligt binnen de korte keren de hele boel aan diggelen. Er zijn inderdaad accentverschillen, maar ik hoor nog geen afwijking in de leer. Laten we dan niet deze accentverschillen gaan benadrukken, maar tegelijk wel zien dat er accentverschillen zijn.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 11:49Denk dat ze op Veluwe nog wel zwaarder zijn ja..
Al zit er wel verschil tussen Noord, West en Zuid.. Maar ze proberen wel meer eenheid te houden.. Maar onze gemeente is denk wel het meest rechts. Zuid en west zijn denk vergelijkbaar
Dan denk hierbij niet alleen aan de Rijssense predikanten. Gelukkig gaat het hier nog goed. Ondanks accentverschillen. Maar als je in accentverschillen gaat roeren kan iets zomaar gaan exploderen. In feite gebeurde dat in 1953. Niet doen dus. Ontkennen hoeft anderzijds ook niet.
Verder nog even ingaan wat op was Huisman zegt: Ik zelf zie heel duidelijk eenzelfde lijn in Rijssen als in Kootwijkerbroek en De Valk. Ik ontwaar hier geen verschil.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sorry hoor, maar als de ene schrijft dat de strekking duidelijk is en de ander dat het 90 procent over de hoofden heen gaat, dan kan je het niet samen eens zijn.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 12:09Mooie reactie Tiberius, en ik ben het hier helemaal mee eens. Ik schreef al dat ik hem wat langdradig vond maar verder wel ok. De strekking was duidelijk en daar kan ik me goed in vinden. Wat er allemaal in gemist wordt mag je er van mij bij denken.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 09:13 Ik vind het best een aardige brief, zeker met de Daniël-leeswijzer ernaast.
Het is inderdaad wat onsamenhangend, maar dat komt waarschijnlijk omdat er meerdere auteurs aan hebben geschreven en de eindredacteur niet al te rigoureus aan hun werk heeft geschaafd.
Al vermoed ik, dat de brief, als hij alleen voorgelezen wordt en niet bijvoorbeeld in het kerkblad afgedrukt, bij 90% van de hoorders over hun hoofden heen gaat.
Als een tekst bij 30 procent over de hoofden heen gaat, kun je al niet spreken over een duidelijke strekking.
Wellicht bedoel je dat de strekking jou duidelijk was. Dat kan natuurlijk ook.
@DIA, hartelijk dank voor het advies om de biddagavondpreek die in uw gemeente gehouden. te beluisteren. Dat was bediening der verzoening. Inderdaad moeten we ons allen daardoor aangesproken weten. Uw opmerking dat het woord geloof en de woorden genade en recht een andere betekenis hebben gekregen snap ik niet. Maar misschien was het ook niet uw bedoeling dat ik het zou snappen. Kern van de preek was de rechtvaardiging van de goddeloze. Misschien mag ik vaststellen dat u in Rijssen rijk bevoorrecht bent al miste ik wel in deze preek dat de rechtvaardiging een rechtvaardiging door het geloof is. Dat komt misschien op andere keren wel aan de orde. Als oud-organist kon ik het niet nalaten om het zangtempo te meten. Dat was M.M. 48. Aan de zeer trage kant.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 09:04Ik denk, als het goed lees, dat zeker het woord 'geloof' een andere betekenis heeft gekregen. Ook de woorden als 'genade' en 'recht'.JanRap schreef: ↑Gisteren, 07:49 en leest u eens eens de kanttekening op Hosea 14 vers 2 en 3, en kanttekening 8, Bekeer u, o Israël, tot den HEERE uw God toe; want gij zijt gevallen om uw ongerechtigheid. Neemt deze woorden met u, en bekeert u tot den HEERE; zegt tot Hem: Neem weg alle ongerechtigheid, en geef het goede, zo zullen wij betalen de varren onzer lippen. kanttekening 8: Versta de belijdenis uwer zonden met vurige en gelovige gebeden om genade en oprechte beloften van dankbaarheid, waarvan het voorschrift volgt. Let op de woorden 'gelovige gebeden'.
U zult het me kwalijk nemen, maar de kanttekenaren gingen niet zo scrupuleus met het woord 'geloof' om dan nu de rechterzijde van de gereformeerde gezindte. Die hebben het zo ingewikkeld gemaakt dat ze veel te veel uit te leggen hebben als ze het woord 'geloof' gebruiken. Ik durf zelfs te stellen, met het risico van dit forum te worden afgeknikkerd, dat het woord 'geloof' nogal eens verdacht wordt gemaakt. Je hoort dan: 'tegenwoordig hebben ze allemaal het geloof, maar.....enz. enz. Of: 'Ze geloven tegenwoordig al voordat ze in de totale onmogelijkheid zijn terechtgekomen' enz. enz.
Hosea 14 was gisteravond hier de tekst. Ik weet niet of het ons zou raken, maar hier zou ons toch iets moeten raken. De preek is te beluisteren via gergemrijssen. Wie het wil kan de preek naluisteren. En dan zou niet één onzer zich niet aangesproken moeten voelen.
-
De Rijssenaar
Tis ook maar net van hoe je het bekijkt.. Uiteindelijk zijn de verschillen heel klein als je naar alle kerken kijkt. Hoe dichter bij: hoe meer verschil je ziet .. Je mag verschillen wel benoemen denk ik. Alleen moet je elkaar ook accepteren-DIA- schreef: ↑Gisteren, 12:13Als je gaat stoken ligt binnen de korte keren de hele boel aan diggelen. Er zijn inderdaad accentverschillen, maar ik hoor nog geen afwijking in de leer. Laten we dan niet deze accentverschillen gaan benadrukken, maar tegelijk wel zien dat er accentverschillen zijn.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 11:49Denk dat ze op Veluwe nog wel zwaarder zijn ja..
Dan denk hierbij niet alleen aan de Rijssense predikanten. Gelukkig gaat het hier nog goed. Ondanks accentverschillen. Maar als je in accentverschillen gaat roeren kan iets zomaar gaan exploderen. In feite gebeurde dat in 1953. Niet doen dus. Ontkennen hoeft anderzijds ook niet.
Verder nog even ingaan wat op was Huisman zegt: Ik zelf zie heel duidelijk eenzelfde lijn in Rijssen als in Kootwijkerbroek en De Valk. Ik ontwaar hier geen verschil.
Hebben jullie het over eenheid of over eenvormigheid?
Ik wel maar je hebt gelijk als je zegt dat de verschillen zich binnen een niet zo grote bandbreedte bewegen.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 12:13Als je gaat stoken ligt binnen de korte keren de hele boel aan diggelen. Er zijn inderdaad accentverschillen, maar ik hoor nog geen afwijking in de leer. Laten we dan niet deze accentverschillen gaan benadrukken, maar tegelijk wel zien dat er accentverschillen zijn.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 11:49Denk dat ze op Veluwe nog wel zwaarder zijn ja..
Binnen de 3 GG's in Rijssen zijn het inderdaad niet meer dan accentverschillen.