Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Precies.

Onze kerkenraad zit ook vol zondaren. Het verschil is, dat ze niet zulke domme dingen doen. En daar gaat het gesprek over.
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

Henk J schreef: Vandaag, 11:32
Johnny65 schreef: Gisteren, 17:25 Een grote fout die gemaakt is is het gebrek aan openheid. In de eerste nieuwsbrief was al aangeven vanuit de visitatoren dat er geen openheid zou komen. Dus:
- ds. Brugge als voorzitter vervangen door ds. silfhout.
- Ds. Brugge minder voorgaan.
- kerkenraad afgetreden
- ds Brugge volledige kansel ontzegging.
En dat allemaal zonder enige verklaring waarom. Dan gaan mensen heel snel met de vinger wijzen met alle gevolgen van dien.
Toen in onze gemeente het een en ander aan de hand was kon ik me ook ergeren aan het gegeven dat er nauwelijks openheid was. En uiteindelijk komen veel zaken toch wel naar buiten alleen duurt het wat langer. Toch begrijp ik achteraf de terughoudendheid wel, een eenduidig feitenrelaas is gewoon niet zo op te stellen. Veel factoren spelen mee en kleine details worden in een bepaalde context voor sommige mensen grote problemen. Denk dat het weinig opgelost zou hebben als er toen wel meer meegedeeld was. Beste is biddend wachten wat er gebeurd en voor ogen houden dat de kerkenraad vol met zondaren zit, dat maakt je vergevingsgezind.
In dit geval denk ik dat meer openheid wel een positieve bijdrage zou hebben gehad. Nu hebben ze geen kerkenraad en geen dominee meer, en nog is er geen verklaring / openheid over gegeven. Als er nu nog openheid komt (waarschijnlijk niet) is dat mosterd na de maaltijd.
Spanning, kampvorming en ingrijpende besluiten voeden met mysterie en geslotenheid gaat niet.
Henk J

Bericht door Henk J »

Johnny65 schreef: Vandaag, 11:56 In dit geval denk ik dat meer openheid wel een positieve bijdrage zou hebben gehad. Nu hebben ze geen kerkenraad en geen dominee meer, en nog is er geen verklaring / openheid over gegeven. Als er nu nog openheid komt (waarschijnlijk niet) is dat mosterd na de maaltijd.
Spanning, kampvorming en ingrijpende besluiten voeden met mysterie en geslotenheid gaat niet.
Maar denk je dat meer openheid spanning en kampvorming had voorkomen? En denk je dat kerkenraad en dominee tot een eenduidig feitenrelaas zouden kunnen komen?
Bobber

Bericht door Bobber »

Gaan ze allemaal nog wel 's zondags naar hetzelfde kerkgebouw als gemeente? Dit is toch niet echt makkelijk om zo onder het Woord te zitten en de geboden aan te horen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik vind dat ook een lastige, vaak zie je heel veel kapot gaan bij gebrek aan openheid, maar niet alles mag natuurlijk openbaar.
Wel triest als er geschermd wordt met vertrouwelijkheid er dan toch vanalles uit de kerkenraadskamer naar buiten komt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

Alles openbaar brengen is natuurlijk ook niet handig. Maar het benoemen van knelpunten en acties die daarop doorgevoerd worden lijken mij het minste wat ze kunnen doen.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: Vandaag, 08:55
Ambtenaar schreef: Vandaag, 07:31
merel schreef: Vandaag, 05:57 Zo zie je maar weer dat roeping ook in dit opzicht relatief is.
Men spreekt graag over roeping om de mystiek intact te houden. Ik geloof niet in roeping naar plaats x of y. Een besluit is gebaseerd op rationele en emotionele overwegingen, net zoals een ander een nieuwe baan overweegt.
Ik heb best veel met predikanten hierover gesproken. Een echt bevindelijk behoudend predikant zei dat bij een beroep voor een behoorlijk deel rationele overwegingen een belangrijke rol spelen maar dat die nooit de doorslag kunnen geven.
Trouwens ook een nieuwe baan wel of niet aanvaarden doe je toch voor Gods Aangezicht? Ik hoop niet dat jij een biddend leven met vragen welke weg je in mag slaan op welk onderwerp dan ook ‘mystiek’ noemt.
Het grote verschil is dat 'een gewone werknemer' zelf solliciteert en een predikant regelmatig een baan aangeboden krijgt. Ook een predikant weegt de voordelen ten opzichte van de nadelen tegen elkaar af. Hierbij spelen leeftijd en school van de kinderen een grote rol en ook de baan van de predikantsvrouw.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

merel schreef: Vandaag, 12:26
huisman schreef: Vandaag, 08:55
Ambtenaar schreef: Vandaag, 07:31
merel schreef: Vandaag, 05:57 Zo zie je maar weer dat roeping ook in dit opzicht relatief is.
Men spreekt graag over roeping om de mystiek intact te houden. Ik geloof niet in roeping naar plaats x of y. Een besluit is gebaseerd op rationele en emotionele overwegingen, net zoals een ander een nieuwe baan overweegt.
Ik heb best veel met predikanten hierover gesproken. Een echt bevindelijk behoudend predikant zei dat bij een beroep voor een behoorlijk deel rationele overwegingen een belangrijke rol spelen maar dat die nooit de doorslag kunnen geven.
Trouwens ook een nieuwe baan wel of niet aanvaarden doe je toch voor Gods Aangezicht? Ik hoop niet dat jij een biddend leven met vragen welke weg je in mag slaan op welk onderwerp dan ook ‘mystiek’ noemt.
Het grote verschil is dat 'een gewone werknemer' zelf solliciteert en een predikant regelmatig een baan aangeboden krijgt. Ook een predikant weegt de voordelen ten opzichte van de nadelen tegen elkaar af. Hierbij spelen leeftijd en school van de kinderen een grote rol en ook de baan van de predikantsvrouw.
Maar ik mag toch hopen dat geen van die zaken doorslaggevend is bij het aannemen van of bedanken voor een beroep? Maar alleen Gods spreken vanuit Zijn Woord? En wat de omstandigheden betreft: daar weet de Heere ook van. Als het echt niet kan, dan zal Hij dat ook duidelijk maken. Hetzij door te spreken, hetzij juist door te zwijgen.
Hartelijke groet,
Evangelist
CvdW

Bericht door CvdW »

mark1985 schreef: Vandaag, 09:07 Er zijn altijd duidelijke tekenen van PKN tot OGG.
Dus zeg niet dat alles in de GG mensenwerk is.
Als voorbeeld: Luisterde destijds de bijbellezing in Sliedrecht live en al vertelde de dominee het nog niet, de dag erop was het openbaar.
In de dienst was het voor ons al duidelijk dat Rijssen aangenomen moest worden.
Er waren problemen binnen de classis. Ik heb dit in het verleden meer gezien.
Bobber

Bericht door Bobber »

CvdW schreef: Vandaag, 14:24
mark1985 schreef: Vandaag, 09:07 Er zijn altijd duidelijke tekenen van PKN tot OGG.
Dus zeg niet dat alles in de GG mensenwerk is.
Als voorbeeld: Luisterde destijds de bijbellezing in Sliedrecht live en al vertelde de dominee het nog niet, de dag erop was het openbaar.
In de dienst was het voor ons al duidelijk dat Rijssen aangenomen moest worden.
Er waren problemen binnen de classis. Ik heb dit in het verleden meer gezien.
Je bedoelt de classis van Sliedrecht, van Rijssen of Tricht-G?
Plaats reactie