De SGP - een open partij

De Rijssenaar

Re: De SGP - een open partij

Bericht door De Rijssenaar »

Ja, en alsof de mening over doop belangrijk is in politiek.. Gaat om christelijke politiek. Ze zeggen ook altijd dat John Bunyan of Philpot volwassendopers zijn.. En die boeken lezen ze ook. Dus waarom dit nu ineens een probleem is snap ik niet zo goed.. Je moet juist als christenen samen werken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Gisteren, 21:50
Precies. Echt zorgelijk. En koren op de molen voor In het spoor.
In de Tweede Kamer bepalen ze visie op de doop?
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 22:43
Job schreef:
MGG schreef: Gisteren, 20:54
GGotK schreef: Gisteren, 20:08 Ik maak me op alle fronten zorgen over de koers van de SGP: vrouwen, populisme etc. en nu dit weer.

https://www.rd.nl/artikel/1140487-sgp-v ... -aanzetten
Het is duidelijk hoe bij de oprichting gedacht werd. Helaas lijkt de SGP drukker met meer stemmen en verbreding dan met de grondslagen.
Wat zijn je zorgen? Waar ben je ‘bang’ voor?
Hoi Maanenschijn, bedankt voor je vraag. Ook gelijk een reactie op de anderen die me iets vroegen. Het gaat me niet om de visie op de doop op zich, maar om het principe van het verbreden.

- De grenzen wat oprekken om leden van een gezin, van een school en van een kerkelijke gemeente erbij te kunnen houden, pakt eigenlijk altijd desastreus uit. Zie om je heen, het is de tendens van deze tijd, maar het gevolg is vrijwel altijd dat er meer grenzen sneuvelen.
- Kijk wat verbreding gedaan heeft met CDA en CU ⚠️ Het zijn voorbeelden die ons vastberaden zouden moeten maken om nergens op te gaan rekken; niet voor, niet achter, niet links en niet rechts.
- Mensen die betrokken worden, gaan op den duur invloed krijgen. Zo'n meneer Heuting met een grote bel in zijn oor en een tatoeage op zijn arm, het lijkt heel hoffelijk, christelijk en hartelijk om hem ruimhartig baan te geven en intermenselijk moet dat ook altijd de houding zijn. Maar deze man kan één van de gezichten, één van de geluiden van de SGP worden. Ik weet dat dit nauwelijks nog benoemd mag worden, uiterlijkheden daar mag het niet meer over gaan en we horen er allemaal bij. Maar vroeg of laat leiden andersoortige geluiden en vertoning tot vervreemding en verwatering.
- En verder over verbreding gesproken: de SGP is niet op aarde voor slimme, rechtse politiek met handigheidjes waardoor ze wat in de melk kunnen brokkelen en zo groot mogelijk kunnen worden. Toch zie ik daar meer van dan me lief is. Pragmatisme. Daar moet men zich verre van houden.

Ik zou zeggen: liever een iets stoffiger imago maar vanuit de haarvaten principieel, dan stoffer en populair. Dit laatste met een kleine knipoog; ik heb niets tegen onze beste voorman.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:39 Ja, en alsof de mening over doop belangrijk is in politiek.. Gaat om christelijke politiek. Ze zeggen ook altijd dat John Bunyan of Philpot volwassendopers zijn.. En die boeken lezen ze ook. Dus waarom dit nu ineens een probleem is snap ik niet zo goed.. Je moet juist als christenen samen werken.
Moeten de SGP, CU en het CDA fuseren?
DDD

Bericht door DDD »

Ik herken niet dat de ChristenUnie verwaterd zou zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: Gisteren, 22:58
Job schreef: Gisteren, 21:50
MGG schreef: Gisteren, 20:54
GGotK schreef: Gisteren, 20:08 Ik maak me op alle fronten zorgen over de koers van de SGP: vrouwen, populisme etc. en nu dit weer.

https://www.rd.nl/artikel/1140487-sgp-v ... -aanzetten
Het is duidelijk hoe bij de oprichting gedacht werd. Helaas lijkt de SGP drukker met meer stemmen en verbreding dan met de grondslagen.
In het Spoor blijkt helaas nodig te zijn. Het onderscheid tussen SGP en bijvoorbeeld JA21 wordt voor mij steeds kleiner.
JA21, dat is misschien inderdaad wel een goede optie voor de gemeenteraadsverkiezingen nu SGP en CU niet meedoen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Vandaag, 04:53

- De grenzen wat oprekken om leden van een gezin, van een school en van een kerkelijke gemeente erbij te kunnen houden, pakt eigenlijk altijd desastreus uit. Zie om je heen, het is de tendens van deze tijd, maar het gevolg is vrijwel altijd dat er meer grenzen sneuvelen.
- Kijk wat verbreding gedaan heeft met CDA en CU ⚠️ Het zijn voorbeelden die ons vastberaden zouden moeten maken om nergens op te gaan rekken; niet voor, niet achter, niet links en niet rechts.
Regeren is vooruitzien. En dat is wat de SGP goed doet. De kiesdrempel mag voor nu dan weer even uit beeld zijn, na de volgende verkiezingen wordt dat gesprek wat langer.

Wil de SGP in de toekomst überhaupt zetels behalen, dan zal het meer stemmen moeten trekken. Je kunt dan heel vastberaden zijn, maar dan ben je niet vertegenwoordigd.
Mensen die betrokken worden, gaan op den duur invloed krijgen. Zo'n meneer Heuting met een grote bel in zijn oor en een tatoeage op zijn arm, het lijkt heel hoffelijk, christelijk en hartelijk om hem ruimhartig baan te geven en intermenselijk moet dat ook altijd de houding zijn. Maar deze man kan één van de gezichten, één van de geluiden van de SGP worden. Ik weet dat dit nauwelijks nog benoemd mag worden, uiterlijkheden daar mag het niet meer over gaan en we horen er allemaal bij. Maar vroeg of laat leiden andersoortige geluiden en vertoning tot vervreemding en verwatering.
- En verder over verbreding gesproken: de SGP is niet op aarde voor slimme, rechtse politiek met handigheidjes waardoor ze wat in de melk kunnen brokkelen en zo groot mogelijk kunnen worden. Toch zie ik daar meer van dan me lief is. Pragmatisme. Daar moet men zich verre van houden.
Je doet net of de achterban van de SGP homogeen is.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 22:43
Job schreef:
MGG schreef: Gisteren, 20:54 Het is duidelijk hoe bij de oprichting gedacht werd. Helaas lijkt de SGP drukker met meer stemmen en verbreding dan met de grondslagen.
Wat zijn je zorgen? Waar ben je ‘bang’ voor?
Hoi Maanenschijn, bedankt voor je vraag. Ook gelijk een reactie op de anderen die me iets vroegen. Het gaat me niet om de visie op de doop op zich, maar om het principe van het verbreden.

- Kijk wat verbreding gedaan heeft met CDA en CU Afbeelding Het zijn voorbeelden die ons vastberaden zouden moeten maken om nergens op te gaan rekken; niet voor, niet achter, niet links en niet rechts.
- Mensen die betrokken worden, gaan op den duur invloed krijgen. Zo'n meneer Heuting met een grote bel in zijn oor en een tatoeage op zijn arm, het lijkt heel hoffelijk, christelijk en hartelijk om hem ruimhartig baan te geven en intermenselijk moet dat ook altijd de houding zijn. Maar deze man kan één van de gezichten, één van de geluiden van de SGP worden. Ik weet dat dit nauwelijks nog benoemd mag worden, uiterlijkheden daar mag het niet meer over gaan en we horen er allemaal bij. Maar vroeg of laat leiden andersoortige geluiden en vertoning tot vervreemding en verwatering.

Ik zou zeggen: liever een iets stoffiger imago maar vanuit de haarvaten principieel, dan stoffer en populair. Dit laatste met een kleine knipoog; ik heb niets tegen onze beste voorman.
Tja.

Ik zat gisteren even te lezen in een boek over de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeente van Sprang-Capelle. Ik las daar over waarschuwingen tegen het gebruik van de fiets op zondag, het ontbreken van het vrouwelijk hoofddeksel op sommige momenten en nog wat andere voorbeelden.

Jouw opsomming zou zomaar in een dergelijk hoofdstuk passen. Ik begrijp het wel. Zonder jou daarmee specifiek te bedoelen, het beoordelen van de ontwikkelingen, vanuit een comfortabele bubbel en omgeving, die anders zijn dan dat je gewend bent maakt dat je daar zorgen over kunt hebben. In Noord Groningen ontbreekt die bubbel. Daar is de zorg dat het Bijbelse geluid net meer gehoord wordt in de samenleving en politiek. Dat noopt tot verbintenissen die niet meer passen in ‘de standaard’.

Ik weet soms echt niet wat zorgelijker is. De levenloosheid in onze heerlijke eigen omgeving, of het moeten zoeken van de verbinding met hen die bijbels wensen te leven, maar net iets anders dan dat wij gewend zijn. Het is in mij vaak een tweestrijd, moet ik bekennen.

Natuurlijk ben ik met je eens dat er in een aantal kernwaarden geen consessies kunnen worden gedaan. Maar ik merk in de praktijk dat die kernwaarden verschillen van het verlicht dragen van een stropdas bij elke raadsvergadering (ja echt!) tot het wat ruimer omgaan met elke bepaling in het beginselprogramma.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

MGG schreef: Vandaag, 05:01
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:39 Ja, en alsof de mening over doop belangrijk is in politiek.. Gaat om christelijke politiek. Ze zeggen ook altijd dat John Bunyan of Philpot volwassendopers zijn.. En die boeken lezen ze ook. Dus waarom dit nu ineens een probleem is snap ik niet zo goed.. Je moet juist als christenen samen werken.
Vreemde vraag. De politieke uitgangspunten zijn toch tegenovergesteld? Op enkele principiële punten hebben cu en sgp overlap, maar op heel veel andere punten niet.
MGG

Bericht door MGG »

Zita schreef: Vandaag, 09:20
MGG schreef: Vandaag, 05:01
Vreemde vraag. De politieke uitgangspunten zijn toch tegenovergesteld? Op enkele principiële punten hebben cu en sgp overlap, maar op heel veel andere punten niet.
In het kader van Rijssenaar zijn laatste zin vind ik het geen rare vraag.

De theologische opvattingen die ik in het RD las zijn ook tegenovergesteld van die van ds. Kersten en andere oprichters van de SGP. Ze staan ook haaks op de grondslagen van RF. Als mensen vinden dat het draait om zetels en een christelijk geluid dan zou een fusie een logisch zijn.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 09:08
Tja.

Ik zat gisteren even te lezen in een boek over de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeente van Sprang-Capelle. Ik las daar over waarschuwingen tegen het gebruik van de fiets op zondag, het ontbreken van het vrouwelijk hoofddeksel op sommige momenten en nog wat andere voorbeelden.

Jouw opsomming zou zomaar in een dergelijk hoofdstuk passen. Ik begrijp het wel. Zonder jou daarmee specifiek te bedoelen, het beoordelen van de ontwikkelingen, vanuit een comfortabele bubbel en omgeving, die anders zijn dan dat je gewend bent maakt dat je daar zorgen over kunt hebben. In Noord Groningen ontbreekt die bubbel. Daar is de zorg dat het Bijbelse geluid net meer gehoord wordt in de samenleving en politiek. Dat noopt tot verbintenissen die niet meer passen in ‘de standaard’.

Ik weet soms echt niet wat zorgelijker is. De levenloosheid in onze heerlijke eigen omgeving, of het moeten zoeken van de verbinding met hen die bijbels wensen te leven, maar net iets anders dan dat wij gewend zijn. Het is in mij vaak een tweestrijd, moet ik bekennen.

Natuurlijk ben ik met je eens dat er in een aantal kernwaarden geen consessies kunnen worden gedaan. Maar ik merk in de praktijk dat die kernwaarden verschillen van het verlicht dragen van een stropdas bij elke raadsvergadering (ja echt!) tot het wat ruimer omgaan met elke bepaling in het beginselprogramma.
Bedankt voor je openhartige post, die ik eigenlijk wel onderschrijf. Ook ik erken het spanningsveld van elkaar meer dan ooit nodig te hebben, en dat het christendom groter en breder is dan mijn eigen aangeharkte gazonnetje met wellicht kunstgras. En tegelijk is daar de noodzaak van te waken bij het pand ons toebetrouwd. Bij mij, rasconservatief, slaat de weegschaal toch door naar het laatste. En dat dan vooral omdat ik de gevolgen van grenzen oprekken te vaak met een negatieve uitkomst heb gezien.

Hoe rekkelijk "mag" onze partij maximaal zijn om anders-dan-wij-functionerende-christenen te kunnen dienen? Waar ligt de grens? Er is toch wel ergens een grens?

Daarnaast is voor mij toch wel de vraag wat de doorslaggevende redenen zijn: partijverbreding en meer zetels? Of mede-christenen barmhartig politiek onderdak verlenen?
Plaats reactie